Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus P4P800 - Asus Probe indikerer feil med 3.3V

Anbefalte innlegg

Edit.

(Hele innlegget etter måling av spenninger ut fra strømforsyningen)

Asus Probe begynte plutselig å indikere feil med 3.3V. Den sier at spenningen varierer hele tiden fra 3.3 til opp mot 4V. Dette gjør at gjør at Asus Probe gir alarm. Det skjer hele tiden og de andre spenningene ser nogenlunde greie ut. Har nå målt spenningene ut fra selve strømforsyningen og de synes å være helt stabil. 3.3V er målt til 3.336V og ser helt stabil ut.

Ja, det store spørsmålet blir nå hvor skal jeg nå lete? Hvor mye skal den normalt variere? Asus Probe er satt til å gi alarm ved +/- 10% avvik i forhold til 3.3V.

post-238-1113831835_thumb.jpg

Endret av jirre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg også målt i BIOS og der varierer det også men nå ser jeg at alle spenningene varierer. Dette klarte jeg ikke å registrere på måleinstrumentet mitt. Følgende variasjoner ser jeg:

1,5V varierer mellom 1.552 - 1,568

3,3V varierer mellom 3.312 - 4.064

12V varierer mellom 11.916 - 12.160

Asus Probe henter kanskje disse verdiene slik at det ikke er probe som feiler. Hva måler dere andre feks. Jeg merker ikke noen feil symptomer... dvs kanskje henger maskinen av og til i korte øyeblikk men jeg finner ingen sammenheng mellom alarmen og når den henger. Det kan jo være målekretsen? Synes dere at strømforsyningen ellers oppfører seg som den skal?

Edit:

5V varierer mellom 5.080 - 5.160

Endret av jirre
Lenke til kommentar

De andre variasjonene er helt normale. Man kan vanligvis tillate +/- 5%.

Det er forresten villedende at slike monitorprogram viser spenning med 3 desimaler. Jeg har liten tro på at målekretsene er nøyaktige nok til å vise bedre enn 1 desimal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...