haarod Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Hei! Jeg begynner å bli ganske interresert i å kunne lage nettsider, syns dette virker veldig interresant, men er desverre helt blank på emne. Håper derfor dere kan hjelpe meg med -En kjapp innføring -Noen lette guider, for nybegynnere (på norsk, helst) -Noen programmer som er smart å ha? Har nemlig en server her, og kunne tenkt meg å sette opp en hjemmeside på den. Endret 20. april 2005 av HKoN- Lenke til kommentar
Mira Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Hei hyggelig at du er interesert i å lære Du skjønner sikkert selv at det er viktig å lære seg den korekte måten først som sist. Det har seg nemmelig slik at veldig mange webdesignere gjør det helt feil. Nemlig å bruke tabbeller og dårlig html-kode. Det er kjedelig å lære seg den ukorekte måten først for så å måtte lære noe helt nytt senere. Derfor er htmldog.com et fint sted å begynne. Av programmer å bruke er det egentlig ikke så nøye, du skal jo benytte code-view uansett. Men et godt og gratis program er notepad 2. Lykke til Lenke til kommentar
resol Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Er jo ikke FEIL å bruke tabeller, er jo en mening med det også, er så teit å se alle si at "ånei tabeller er feil" greia er at det ikke er lagd til layout men til tabulærdata, Så det som er den egentlige feilen er å si at det er feil å bruke tabeller i html whatsoever.. Har i grunn ikke mer å tilføye enn det som er sagt. Endret 18. april 2005 av resol Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Er jo ikke FEIL å bruke tabeller, er jo en mening med det også, er så teit å se alle si at "ånei tabeller er feil" greia er at det ikke er lagd til layout men til tabulærdata, Så det som er den egentlige feilen er å si at det er feil å bruke tabeller i html whatsoever.. Så basically: Tabeller er feil! med mindre du skal lage en tabell Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Oppslagsverk over artikler Her finner du mye bra Lenke til kommentar
haarod Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Tusen takk. Hadde ikke ventet så mye respons på så kort tid. Da har jeg noe å se over i løpet av de nærmeste dagene EDIT: Når jeg kikka litt rundt la jeg merke til at det er noe som heter css og noe som heter html (det visste jeg hva var, men ikke css). Noen som kan gi meg en kjapp innføring på det også? Endret 18. april 2005 av HKoN- Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Tusen takk. Hadde ikke ventet så mye respons på så kort tid. Da har jeg noe å se over i løpet av de nærmeste dagene EDIT: Når jeg kikka litt rundt la jeg merke til at det er noe som heter css og noe som heter html (det visste jeg hva var, men ikke css). Noen som kan gi meg en kjapp innføring på det også? se link til htmldog Lenke til kommentar
haarod Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Tusen takk. Hadde ikke ventet så mye respons på så kort tid. Da har jeg noe å se over i løpet av de nærmeste dagene EDIT: Når jeg kikka litt rundt la jeg merke til at det er noe som heter css og noe som heter html (det visste jeg hva var, men ikke css). Noen som kan gi meg en kjapp innføring på det også? se link til htmldog Ok, rakk bare å titte innom den første linken jeg, htmldog.com. Men skal se på den andre posten når jeg får tid Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Er jo ikke FEIL å bruke tabeller, er jo en mening med det også, er så teit å se alle si at "ånei tabeller er feil" greia er at det ikke er lagd til layout men til tabulærdata, Så det som er den egentlige feilen er å si at det er feil å bruke tabeller i html whatsoever.. Så basically: Tabeller er feil! med mindre du skal lage en tabell En litt morsom link ang. dette: http://mezzoblue.com/archives/2005/03/31/too_far/ Lenke til kommentar
haarod Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Nå har jeg prøvd meg litt fram og lest litt rundt om kring. Startet og bruke WebDwarf. Er det et bra program? Vet at Dreamweaver er "det beste", men har ingen planer om å bruke så mye penger på denne, evt. nye hobbyen min. Hadde det ganske gøy, men skjønte ikke hvordan jeg skulle få tekst inn i "knappene" jeg lagde. Klarte å få det til slik at de ble linker, men hvis jeg skal lage en side til f.eks. en guild. Da bør det jo stå, nyheter, members osv. på de forskjellige knappene. Hvordan gjør jeg det? Har lært meg noe i dag hvertfall, men lønner det seg å bruke en wysiwyg-editor for en nybegynner? Har lest litt om notepad osv., men at det beste er å bruke en wysiwyg editor, men at det er viktig å kunne koding slik at man kan fikse evt. feil som wysiwyg editorene lager. Endret 18. april 2005 av HKoN- Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Her finner du endel gode artikler om webutvikling. Har lært endel der selv. Lenke til kommentar
Mira Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Du kan jo evnt lage knappene med tekst i f.eks photoshop eller Gimp og bruke de? Lenke til kommentar
haarod Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Du kan jo evnt lage knappene med tekst i f.eks photoshop eller Gimp og bruke de? Har nå lastet ned Gimp, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle starte det (av alle ting) EDIT: Er ferdig installert osv., men ble ingen shortcuts og det er heller ingen .exe filer i mappa jeg installerte i. Endret 18. april 2005 av HKoN- Lenke til kommentar
haarod Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Har nå fått meg Dreamweaver og lest igjennom hele html guiden på w3school.com. Der var det en veldig fin guide med en slags online editor som gjorde at du kunne sjekke samtidig som du leste hvordan det funka. Har gått igjennom et par ganger nå, og skal snart ta fått på CSS. Pluss guiden til hvordan man skal bruke Dreamweaver. Kommer senere med en hjemmeside hvor dere kan gi kritikk, både positiv og negativ, men jeg venter meg ikke så mye av min første side heller. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Hvis du har lastet ned Dreamweaver, vil jeg minne deg på at det er ulovlig ifølge norsk lov. Jeg anbefaler deg derfor å heller bruke notepad2. Det gjorde meg mye mer effektiv enn da jeg brukte Dreamweaver. Notepad2 er gratis og fri programvare. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Bruker notepad2 for det meste, men måtte bare se hvordan Dreamweaver var, men fant ut at den guiden (på norsk, som ligger i den ene stickytråden her) må være til en annen versjon av Dreamweaver, jeg har MX2004. Er det den nyeste? Lenke til kommentar
haarod Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Nå som forumet funket som vanlig igjen så lurte jeg på; Hva er forskjellen mellom notepad2 og notepad? Har hittil ikke merket noen forskjell unntatt at du kan velge "scheme". Noe som jeg ikke skjønte vitsen med? Noen som kan være så snille og gi meg en liten innføring i notepad2? Dette kan kanskje virke litt masete, men skjønte ikke så mye hva som er vitsen med å bruke notepad2 fremfor den som følger med windows. Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) - Endret 15. oktober 2018 av Cerb89 Lenke til kommentar
haarod Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Takk for svar, så eneste forskjellen er at den har "Syntax higlighting for HTML and other common languages (som jeg regner med er CSS, XHTML osv. ?). Lenke til kommentar
minto Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 W3-Schools w3 schools er det rette stedet å begynne.. w3c er det offisielle standariseringsorganet for Internett! Det er ledet av Tim Berners Lee som oppfant internett.. På deres skolesider kan du lære alt som trengs for å begynne med html, xhtml, shtml, css osv.. Flotte, enkle eksempler står i fokus, denne siden bruker man i hvertfall flittig på universitet! Passer for alle typer nybegynnere og også litt viderekommende! Jeg anbefaler deg å begynne med xhtml, det er mest strukturert og det som satses mest på i fremtiden... Samtidig er det enkelt å integrer med php og andre mer avansert scriptspråk for interaktive nettsider Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå