Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hub/switch, forskjeller? Går det an å seriekoble?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1: En switch lager automatisk ip-adresser så du skal ikke trenge å sertte på ip-adresse på din data, under normale omstendigheter.

2: Det går ann å seriekoble switcher, jeg vet ikke med hubber. Best satse på switcher, de som er mest pålitelige :yes:

3: Jeg har egentlig aldri tenkt på det, men antall porter har jo veldig mye å si. Jeg har bare fått anbefalinger og forslag fra venner når jeg kjøper switcher..

Lenke til kommentar
1: En switch lager automatisk ip-adresser så du skal ikke trenge å sertte på ip-adresse på din data, under normale omstendigheter.

2: Det går ann å seriekoble switcher, jeg vet ikke med hubber. Best satse på switcher, de som er mest pålitelige :yes:

3: Jeg har egentlig aldri tenkt på det, men antall porter har jo veldig mye å si. Jeg har bare fått anbefalinger og forslag fra venner når jeg kjøper switcher..

Ehh? Ta å undersøk litt mer før du feilinnformerer.

1. En hub sender pakkene til alle portene den har. En switch sender data/pakker bare dit de skal.

2. Ja

3. Hvor stor intern hastighet den har og produsent. Gå for switch. Hub er gammeldags teknologi.

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik også at en HUB sender all trafikk til alle porter, mens en switch sender trafikken til riktig port, slik at andre ikke kan "lytte" til hva som sendes. Om jeg ikke tar helt feil.

Har aldri hørt at en switch alltid gir ut IP da men...

Lenke til kommentar

1: En hub vil sende det den mottar på en port ut på alle de andre portene. En switch "vet" hvor pakken skal hen, og sender den bare ut på den rette porten.

2: Jada!

3: En switch vil nok alltid gi bedre ytelse, men switcher har også ytelsesforskjeller innbyrdes. Et LAN koblet til hub vil gå i metning på ca. 70%, mens et LAN med switch kan gå mye høyere. Det er denb interne kapasiteten til switchene som avgjør hvor rask den er i forhold til andre switcher.

Forresten, Unex 16porters switch er ikke bra på LAN, vi var 11 stykk, og plutselig lagget mye. Så mista vi sereren, switchen sto å blinka. Den var for varm...

Lenke til kommentar

En switch har intet forhold til IP-adresser i det hele tatt men benytter istedet mac-adressene fra de tilkoblede nettverkskortene. Ergo kan den sende pakker der mottaker-mac finnes i den interne routingtabellen til rett port, mens pakker til ukjente adresser blir sendt ut på alle portene.

Sjekk Wikipedia for mer informasjon

Lenke til kommentar

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.

Lenke til kommentar
men har de nokon forslag til switch eg kan kjøpe, altso til ein dataklubb eller nåke lignande. minst 8 porter. men kan eg kople den samen med ein anna hub om det er for få porter? kan eg ta ein nettverksledning og kople mellom to porter?

Du kan stort sett kjøpe enhver switch som har nok porter - har aldri opplevd problemer med en switch i det hele tatt.

For å seriekoble må du vel bruke "uplink"-porten som er på de fleste switcher, men her er jeg faktisk ikke 100% sikker. Antar dog at du enten bruker krysset tp mellom to ordinære porter eller vanlig tp mellom en switch og uplink på en annen.

audun

Lenke til kommentar
En annen måte å si det på er at en swicth har en intern båndbredde som tilsvarer antall porter * 2 * EternetType.

En 8 porters 100Mb switch har dermed en intern båndbredde på 1.6 Gb.

Hva med typen 24 x 10MB + 1 x 100MB ?

Eller 24 x 10/100 + 1 x 1GB ?

Noe som vel ikke er helt uvanlige konfigurasjoner for switcher.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...