Gå til innhold

Oppsett (IDE) for 1 CDbrenner , 1 CDrom og 2 harddisker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått bygget en ny PC basert på et MSI KT Ultra hovedkort som har 2 IDE-porter. Hva er den mest optimale oppkoblingen for de fire enhetene CD-rom, CD brenner samt harddisk 1 og 2 ? Problemet nå er at jeg har problemer med brenning, da CD-rom og CD brenner er tilkoblet samme IDE-kabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IDE 1: begge diskene

IDE 2: Brenner som master cdrom som slave...

Med den type HK bør du aldri ha problemmer med brenningen.

Jeg har slikt med en abit KT7Raid ( bruker ikke raid )

og min brenner har ikke brent feil på minst 6 mnd...

Lenke til kommentar

Dersom du i all hovedsak skal kopiere en cd direkte, bør du koble det slik

IDE 1: Master Hoved hardisk

Slave CD-Rom

IDE 2: Master CD-brenner

Slave 2.dre hardisk

Når både CD-Rom og brenner er koblet på samme ide kanal, deler de båndbredden du har på denne kabelen, og ved store brennehastigheter kan dette bli knapt.

Dersom du ikke skal kopiere så mye direkte fra CD, funker de andre forslagene utmerket. En annen ting du kan gjøre, er jo å lage et image på disken din som du brenner, da slipper du å begynne å knote med kablene

Lenke til kommentar

Regner med at de færreste brenner så mye fra hoveddisken så hvorfor ikke:

IDE1: Master HD1/Slave CD-brenner

IDE2: Master HD2/Slave CD-Rom

Da blir det ikke konflikt om båndbredden uansett om du brenner fra HD eller CD, men ytelse på HD kan bli litt redusert (ikke det at jeg merker så mye til det ved normal bruk). ;o)

Lenke til kommentar

Om ikke eg husker feil så er en hd mye raskere en cd-rom og cd-r,derfor ville eg ikke blandet cd og hd på samme ide kabel.og grunne er at den tregeste enheten er det som kan senker overforings hastigheten,derfor blander eg aldri,to hd på ide1 og cd-r og cd-rom/dvd på ide2.

Kjetil

Lenke til kommentar

Det er i hverfall ikke noe problem å ha cd og brenner på samme kanal. Jeg har 2 hd i RAID og cd-rom + brenner på IDE 1 (har ikke plass til to flatkabler)

Brenneren er en plextor 40x og on the fly er ikke noe problem i høyeste hastighet, har kopiert mange cd'er med clonecd "on the fly" og burnproof har ikke blitt aktivert en eneste gang.

Lenke til kommentar

Helt enig i Krille sitt oppsett, uansett hva eller hvordan en skal brenne. Selv kjører jeg det oppsettet, og det fungerer fint enten det er cd-copy eller brenning fra harddisk.

Å kjøre en cd-brenner som slave til harddisk på ide 0 vil i dagens situasjon hvor de fleste har en ATA 100 disk være ugunstig med tanke på hastighet og ytelse. Master vil aldri være kjappere enn sin slave. Med andre ord. En ATA33 brenner (er vel etter min mening det kjappeste som per i dag finnes) som slave vil medføre at ATA 100 disken kun vil yte som en ATA 33 :grin:

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig at harddisken blir "dratt ned" til ATA33 hvis man kjører f.eks en DVD som slave.

Jeg har harddisk(ATA100)som primary master og DVD(ATA33) som primary slave. Brenner (ATA33) står alene som Secondary master. Når jeg tester ytelsen på harddisken med HD tach, begynner den å lese på 42.8 MB/sec (en IBM 60gxp, 60gb). Så hvis det som dere sier er riktig, hvordan kan da harddisken min lese raskere enn ATA33?

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-07-07 13:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-07 13:34, Spaz skrev:

Det er ikke riktig at harddisken blir "dratt ned" til ATA33 hvis man kjører f.eks en DVD som slave.

Jeg har harddisk(ATA100)som primary master og DVD(ATA33) som primary slave. Brenner (ATA33) står alene som Secondary master. Når jeg tester ytelsen på harddisken med HD tach, begynner den å lese på 42.8 MB/sec (en IBM 60gxp, 60gb). Så hvis det som dere sier er riktig, hvordan kan da harddisken min lese raskere enn ATA33?

Ble veldig nysgjerrig på det der, og har som følge av det kjørt noen tester på min egen maskin. I PcMark2002 så er det knapt nok noen ytelsesforskjeller om en har ATA33 eller ATA 100 som slave.

I alle tilfeller, lærte noe nytt i dag :smile: Hvordan kobler du master og slave på samme ide-kabel? Selv har jeg master helt på enden. Og hvor kan jeg laste ned HD Tach?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...