Gå til innhold

Trenger en fleksibel bootloader

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har begynt å hygge meg med Linux og myriaden av distro'er som finnes. Jeg er ønsker ikke å bytte bort WinXPPro, men jeg ønsker å prøve Linux til jeg får litt mer føling for det.

Jeg fikset greit å legge inn Kubuntu som var grei og lot meg sette opp GRUB med WinXP. Har også prøve MEPIS som har en hyggelig boot-up. Imildertid sliter jeg når jeg kombinerer GRUB med reinstalleringer av images tatt med Acronis True Image. GRUB'en er ikke venner med meg lenger etter jeg har endret noe på partisjonene eller legger tilbake f.eks. førsteinstallasjonen av Kubuntu 5.04. (Jeg forstår hvorfor det ikke funker).

Det jeg er ute etter er en dedikert boot-loader som jeg kan endre inntillingene på hvis jeg legger inn eller endrer operativsystemene mine. Vet at Acronis har et program for dette, men det hadde vært greit med et jeg kunne finne på nettet (og med det mener jeg gratis :blush: ).

Med vennlig hilsen,

S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ingenting om Acronis, men det er ikke noe problem å endre innstillinger i GRUB hvis det er det du lurer på. Enkelt og greit å redigere menu.lst (som trolig ligger i /boot/grub).

Hele GRUB blir forøvrig ikke skrevet til MBR, stage2 leses fra en av partisjonene dine (trolig rot-partisjonen). Så hvis du fjerner partisjonen GRUB ligger på, vil det ikke virke lenger.

Lenke til kommentar

Dette imaget, er det av partisjonen som GRUB ligger på? Og installerer du imaget på samme partisjon som opprinnelig? For å redigere menu.lst kan du boote en live-distro.

Eventuelt kan du ta en titt på LILO som ble nevnt. Jeg har praktisk talt ingen erfaring med LILO, så jeg vet ikke stort om det.

Lenke til kommentar

Litt av problemet ar muligens at jeg har endret partisjonene, slik at referansene ikke stemmer.

Har prøvd med Kubuntu-live CD'en, men jeg skjønner ikke nok til å gå derifra og inn i den ubootbare partisjonen for å fikse GRUB'en.

Kanskje jeg bare må belage med på å teste litt til...

Er det forresten mulig å kjøre GRUB fra en floppy?

Mvh,

S

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

GRUB fra en floppy er ikke noe problem. Det står hvordan du gjør det i GRUB-manualen:

# cd /usr/share/grub/i386-pc
    # dd if=stage1 of=/dev/fd0 bs=512 count=1
    1+0 records in
    1+0 records out
    # dd if=stage2 of=/dev/fd0 bs=512 seek=1
    153+1 records in
    153+1 records out
    #

Eventuelt så kan jeg legge ut floppy-imaget eller CD-imaget (iso-format) som jeg bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...