Gå til innhold

Sporing av hvem har gjort hva på NT Server

JaRu

Anbefalte innlegg

Vi har en NT server kjørende (vet at den er utrangert, men funker fortsatt ;-), og i løpet av helgen har det forsvunnet en hel del filer fra serveren (ca 600 mb). Er det mulig å spore opp evt hvem som har slettet disse filene, eller når de ble slettet?

Filene finnes selvfølgelig ikke i søppelbøtten, men takk og lov for backup :-)

Men uansett, jeg trenger litt hjelp for å se hvem som har gjort hva..

På forhånd takk.

Mvh

JaRu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere ikke har slått på auditing så er svaret nei. Du kan kikke i Security-eventloggen og se etter slettemeldinger. Hvis det ikke er noen så er ikke auditing slått på.

Personlig hadde jeg ikke slått på auditing etter første sletting. Antagelig er det bare noen som har tabbet seg ut og det er derfor vi tar backup. Men hvis det skjer igjen ville jeg slått på auditing for å finne synderen. Eller tabbetrollet alt ettersom.

Grunnen til utsettelsen min er at auditing av hvem som gjør hva er et sårt kapittel i NT. Auditinghendelser plasseres i Security-eventloggen, og du skal ikke slå på mye auditing før eventloggen fylles i skremmende tempo. Det er heller ikke spesielt lett å lete gjennom loggen etter det man er ute etter.

Lenke til kommentar

Jeg har mistanke om en aktuell person som kan ha gjort dette. Han sitter med en bærbar PC med XP/Home installert.

Kan jeg ved å få tilgang til denne PC'en se noe, eventuelt se om den var tilkoblet nettverket i løpet av en gitt periode?

Eller finnes det andre måter å se på om en PC har vært tilkoblet nettverket på i en gitt periode?

mvh

JaRu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...