Gå til innhold

Høyeste hastighet = Lysets hastighet?

Anbefalte innlegg

Det er faktisk helt sant, bevist at du går tilbake i tiden/fram i tid når du kjører fortere en lysets hastighet!

Forskere har plassert atom drevene klokker- ett på bakken - og ett i et fly som kjører opp i mot lysets hastighet. Klokka i flyet hadde faktisk gått ut av rytme, mens den på bakken gikk vanlig!

Foskjellen var ikke stor, kanskje par millisekunder eller noe sånt, men allikevel!

Jeg tror nok ingen har sendt noe opp i fly som flyr i nesten lysets hastighet, fordi det hadde vel vært noe mer oppsiktsvekkende...

At disse flyene derimot kjørte i et par ganger lydens hastighet, og at dette ga et lite utslag på atomklokkene, det er sant...

Dette er heller ikke så vanskelig og forstå, hvis man gidder og sette seg litt inn i den spesielle relativitetseorien til Einstein...

Endret av Isildur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er faktisk helt sant, bevist at du går tilbake i tiden/fram i tid når du kjører fortere en lysets hastighet!

Det er forskjell på å bremse ned tiden og gå tilbake i tid :p

Uansett.. har lest litt mer om dette med lysets hastighet siden jeg sist postet her...

Og hvis jeg har skjønt det riktig:

Ettersom hastigheten på et evt. romskip øker opp mot lysets hastighet, så vil ting utenfor romskipet skje raskere og raskere desto nærmere c du kommer fra evt. passasjerer's synspunkt. For observatører utenfor derimot så går tiden inne i romskipet tilsvarende sakte om de får sjansen til å kikke inn i romskipet.

Og.. hvis du fikk pressa romskipet opp i lysets hastighet, så vil farten fra passasjerenes synsvinkel være uendelig (dvs. du kommer deg fra A til B øyeblikkelig), mens fra observatører utenfor vil du fortsatt seile fremover med lysets hastighet. Så fra passasjerenes synsvinkel vil ikke lysets hastighet være den høyeste hastigheten som er mulig å oppnå, men uendelig hastighet, ettersom de kommer fra ett punkt til et annet samtidig (kan vel kanskje si at lysets hastighet ER uendelig hastighet fra romskipet sitt synspunkt). Men hvis de f.eks. reiser fra ene enden av universet til den andre, så vil jo passasjerene i romskipet befinne seg milliarder av år frem i tid når de stopper, fordi i forhold til resten av universet har de kjørt i 300000km/s i flere milliarder år, selv om tiden inne i romskipet har gått veeeeeeeldig sakte.

Har jeg forstått dette riktig...?

Lenke til kommentar
Det kunne stemme det ( selvom jeg er amatør på feltet :D)

Hva skjer egentlig med de biologiske prosessene i et sånt tilfelle da? Fortsetter de som normalt?

Jeg regner med det?

For de som sitter inni romskipet så går jo alt som "normalt", med unntak av at alt UTENFOR går mye raskere.. hvis jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar

ZiggWarth:

Men siden lys har samme hastighet alltid, vil en utenforstående observatør se at romskipet står helt stille.

Romskipet vil forøvrig ha uendelig energi ( E = mc^2 / sqrt(1-(v/c)^2) )

La oss anta at romskipets fart går mot lysets hastighet:

Passasjerer på romskipet vil se at verdenen utenfor romskipet går raskere og raskere.

En utenforstående observatør vil se at romskipet går tregere og tregere, samt få en rimelig stor masse :)

Og siden det er umulig å oppnå lysets hastighet kan vi ikke sikkert si hva som vil skje...

Lenke til kommentar
ZiggWarth:

Men siden lys har samme hastighet alltid, vil en utenforstående observatør se at romskipet står helt stille.

Passasjerer på romskipet vil se at verdenen utenfor romskipet går raskere og raskere.

En utenforstående observatør vil se at romskipet går tregere og tregere, samt få en rimelig stor masse :)

Og siden det er umulig å oppnå lysets hastighet kan vi ikke sikkert si hva som vil skje...

Altså ... jeg er treg i toppen :D

Vil den observatøren, grunnet at romskipet "står stille" kunne gå bort og ta på romskipet? Fysisk berøre det? :)

Lenke til kommentar
ZiggWarth:

Ok, nå ble jeg virkelig forvirra.

Når et romskip nærmer seg lysets hastighet, så vil det begynne å gå tregere for en observatør utenfor..? Vil ikke heller romskipet kjøre i nær lysets hastighet fra observatørens synspunkt, mens selve tiden i romskipet går tregere og tregere (la oss si at hvis observatøren kan se inn i et vindu på romskipet, vil ikke alt som skjer bare gå i slow motion?)?

Lenke til kommentar

Jeg pleier ofte å tenke på fart som en "firedimensjonal" pythagoras som en tilnærming for å vri hjernen min inn til å forstå det sånn halvveis:

Du beveger deg *alltid* gjennom tid/rommet med en | fartsvektor | = c. Når du står stille, peker hele denne vektoren langs tidsaksen i det firedimensjonale tidrommet. Ettersom du begynner å bevege deg i rommet, vipper den stadig lenger vekk fra denne - slik at den står stadig mindre langs tidsaksen, og stadig mer mot en eller flere av de tre romaksene.

Du kan faktisk tenke ut ganske mye rart ut i fra den der :)

Lenke til kommentar

Ettersom folk er inne på dette med lysets hastighet og slikt, lurer jeg på:

Dersom vi har en bil som går i lysets hastighet, og den skrur på frontlyktene sine, hva vil skje om:

- Lysa blir skrudd på FØR bilen aksellerer opp i lysets hastighet

- Lysa blir skrudd på AKKURAT SAMTIDIG som bilen oppnår lysets hastighet

- Lysa blir skrudd på ETTER bilen har nådd lysets hastighet

Og en annen ting: det har vært snakk om at masse ikke kan oppnå lysets hastighet, untatt noen spesielle partiklar. Er det altså totalt umulig for mennesker å noen gang oppnå lysets hastighet?

Er i grunn off topic, men....

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere her; ja. Det er umulig å oppnå lysets hastighet for en partikkel som har masse. Fotoner blir sett på som masseløse partikler og kan dermed oppnå denne hastigheten. Om lyset blir skrudd på før, samtidig eller etter at hastigheten er oppnådd har ingenting å si ettersom lyset uansett vil gå like fort som deg selv, selv om dette er en helt absurd tanke siden dette er umulig..

Edit: Skal hjem og lære meg kommaregler.

Endret av zimen
Lenke til kommentar
Om lyset blir skrudd på før, samtidig eller etter at hastigheten er oppnådd har ingenting å si ettersom lyset uansett vil gå like fort som deg selv, selv om dette er en helt absurd tanke siden dette er umulig..

Tror ikke du helt skjønte hva jeg mente, men det kan skyldes min dårlige formulering. Jeg mente å spørre om hvor LANGT lyset vil lyse (sett at dette gikk an).

Lenke til kommentar

Dette er en umulighet som vi aldri kommer til å finne ut av, men en tanke er jo at lyset står stille i fohold til deg selv slik at lyset aldri blir emmitert fra pæren i den retningen vi kjører.. Vi vil altså ikke se noe lys foran oss. De som står i veien for oss vil heller ikke se oss komme kjørende før vi er der.

Dette er det min egen lille hjerne sa meg akkurat nå i alle fall..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...