kyrsjo Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Mener jeg har lest ett sted der forskere har klart å øke hastigheten med 300ms i en spesiell gass.husker ikke link til det men Høres sært ut. Men at du kan få den til å gå saktere, er en kjent sak (dette står for bla. lysbrytning...). skulle sagt et-eller-annet annet smart noe her, men det glemte jeg hva var... Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Er lysets hastighet konstant, eller avhenger den av farten til lyskilden? Endret 23. april 2005 av nd4spd Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Er lysets hastighet konstant, eller avhenger den av farten til lyskilden? Lysets hastighet er ALLTID konstant. Dette gjelder uansett om observatøren eller senderen er i bevegelse. Les mer her. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Et objekt med masse kan aldri nå lysfart, så det blir litt feil å si at maksfart er 3x10^8. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Et objekt med masse kan aldri nå lysfart, så det blir litt feil å si at maksfart er 3x10^8. Sier ordet grenseverdi deg noe? Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg har hørt at "tanken" går fortere en lysets hastighet? Altså, når hjernen din koker på hva du skal si f.eks! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Et objekt med masse kan aldri nå lysfart, så det blir litt feil å si at maksfart er 3x10^8. Men kan et uten masse? Vil den ikke da gå baklengs igjennom tiden? Eller blir det bare tull? Lenke til kommentar
sexyme Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Et objekt med masse kan aldri nå lysfart, så det blir litt feil å si at maksfart er 3x10^8. Men kan et uten masse? Vil den ikke da gå baklengs igjennom tiden? Eller blir det bare tull? Rent teoretisk ja. Men nå kan ikke noe gå over lysfarten med eller uten masse. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Et objekt med masse kan aldri nå lysfart, så det blir litt feil å si at maksfart er 3x10^8. Men kan et uten masse? Vil den ikke da gå baklengs igjennom tiden? Eller blir det bare tull? Rent teoretisk ja. Men nå kan ikke noe gå over lysfarten med eller uten masse. mao. det blir bare tull Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Sier ordet grenseverdi deg noe? Ja. Men kan et uten masse? Fotonet er masseløst. Og derfor den kan oppnå den farten den har. Lenke til kommentar
sexyme Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Fotonet har ikke masse når det er i ro nei, men da er det heller ikke et foton. Men fotonet har bevegelsesmengde, altså må det ha masse når det er i bevegelse? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Fotonet har ikke masse, men alikevell bevegelsesmengde. Jeg husker ikke helt konkret hvordan man kom frem til dette. Men formelen for fotonets bevegelsesmengde er: P=h/λ Fotonets bevegelsesmengde er derfor ikke avhengig av at fotonet har masse. Noe som fotonet, som sagt, ikke har. Endret 26. april 2005 av Skurupu Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Man kan også få en slags masseverdi fra formelen m = E/c^2 (omskriving av en mer kjent formel: E=mc^2). Denne massen brukes blant annet til å regne ut hvordan lys påvirkes av gravitasjon. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) - x2 Endret 26. april 2005 av Feynman Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 (endret) Alt kan vel regnes som masse, og i volum..? EDIT: La til volum. Endret 12. mai 2005 av Rune_F Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Alt kan vel regnes som masse, og i volum..? EDIT: La til volum. Ikke punktpartikkler. Hvis noe sånnt finnes (det er jeg ikke sikker på). Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Foton kan ikke det.. (Og foton er vel punktpartikler.. ) Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Hvis man teoretisk står i et romskip som teoretisk kjører nesten i lysets hastighet, og tar opp en pistol og avfyrer denne i samme retning som romskipet, hva vil skje? Vil skuddet rett og slett bremse farten til romskipet? Eller vil kula overskride lyshastighet? Og en ting til, jeg forstår ikke hvordan rom kan bøye seg :/ buhu trenger hjelp til å forstå det.... blir helt frustrert og oppgitt over at jeg ikke klarer å skjønne det Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Hvis man teoretisk står i et romskip som teoretisk kjører nesten i lysets hastighet, og tar opp en pistol og avfyrer denne i samme retning som romskipet, hva vil skje?Vil skuddet rett og slett bremse farten til romskipet? Eller vil kula overskride lyshastighet? Nei, den går ikke over. Er en innvikla greie jeg ikke helt har skjønt Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Det er faktisk helt sant, bevist at du går tilbake i tiden/fram i tid når du kjører fortere en lysets hastighet! Forskere har plassert atom drevene klokker- ett på bakken - og ett i et fly som kjører opp i mot lysets hastighet. Klokka i flyet hadde faktisk gått ut av rytme, mens den på bakken gikk vanlig! Foskjellen var ikke stor, kanskje par millisekunder eller noe sånt, men allikevel! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå