meastp Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Hei! Jeg har to problemer med radiatoren jeg akkurat har fått tak i: Det ene røret peker utover (vekk fra radiatoren), og jeg har dårlig plass i kabinettet (Arctic Cooling Silentium T1) og trenger en lur løsning for å snu dette røret. Radiator = 16 cm u/rør. Indre plass i kabinettet = 17,5 cm. Jeg trenger altså en løsning som bare tar 1,5 cm dersom jeg kutter røret inntil radiatoren. Det andre problemet er hvordan jeg skal feste nipler til rørene (om jeg trenger det i det hele tatt(?). BTW: Skal jeg bare pøse på med salt og eddik for å rense radiatoren, eller vil jeg ødelegge noe da? Endret 18. april 2005 av meastp Lenke til kommentar
meastp Skrevet 19. april 2005 Forfatter Del Skrevet 19. april 2005 Har snakket med onkelen min, som jeg fikk radiatoren av. Han sa det ikke skulle være noe problem å lodde av rørstumpen, og snu den. Jeg har lest loddeguiden. Noen tips så jeg unngår å smelte hele radiatoren? Lenke til kommentar
MagE Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Har snakket med onkelen min, som jeg fikk radiatoren av. Han sa det ikke skulle være noe problem å lodde av rørstumpen, og snu den. Jeg har lest loddeguiden. Noen tips så jeg unngår å smelte hele radiatoren? tviler sterkt på at radiatoren din er lagd i tinn du må ha _mangen_ grader før den smelter. lodd i vei! Lenke til kommentar
meastp Skrevet 19. april 2005 Forfatter Del Skrevet 19. april 2005 He, he... neida, den er selvfølgelig i kobber. Men må vel passe på gassflammen for det... Nytter ikke å bruke indirekte oppvarming (altså gjennom et annet metallstykke), og gassflammen kan jo bli varm nok til å smelte kobber? Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 se om du kan få tak i en sveiser som kan sveise TIG sveising. da kan man sveise kobber med meget lav varme dette er veldig greit med hendhold til tynne å svake gods tykkelser som fks en kobber radiator. jeg sveiser tig selv å mener det burde gå knirke fritt. Lenke til kommentar
ahoo Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Ikkje prøv noko TIG sveising!detter er ein metode som absolutt ikkje passer til ditt formål!Og det er ikkje så veldi normalt me kobber tilsett til TIG....(Har fagbrev innen rørlegging samt sveis).. Lodd bare, du trenger ikkje vera redd for varme på radiatoren..den tåler det.(så lege du ikkje holder den opne flammen direkte mot den)...sunn fornuft...Pass på at overflatene er reine når du lodder, og at du har fått loddet skikkeli rundt heile veien,så ikkje få lekasje. Ps.ikkje overdiv me varme på røyret,da vil du smelte kobbereb òg Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Hmm... hva med å bruke loddebolt, og lodde av litt og litt? Etterpå kan jeg lodde den på igjen på samme måten... gradvis? Bør jeg rense radiatoren i et saltsyrebad? Men bare utsiden, ikke innsiden? Lenke til kommentar
ahoo Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Det holder om du bare pusser over me litt pussepapir, puss godt på utsiden av røyre og rett innfor opningen. Pga dette vil gi deg ein bedre lidding (heile veien gjennon). Har aldri loddet me loddebolt på røyr..kan kansje gå,men eg veit ikkje om det er varmt nok til å lodde me sølv?som sakkt lite erfaring me dette... Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Hva skal jeg samle opp tinnet i eller med når det er smeltet? Lenke til kommentar
ahoo Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Hva skal jeg samle opp tinnet i eller med når det er smeltet? Du skal ikkje samle det opp i noko, du må varme opp kobbaren heilt til tinnet smelter når du dytter det bort mot røyre..da e du klar til å lodde! da er det bare til å holde den rundt den varmen å gå med tinn/sølve rund på røyre.Pga "kapitilar" kreftene, så vil tinnet/sølve bli dradd rundt heile ryret (nesten av seg sjøl) når du tar det bortpå..(visst du har nok varme). Visst du har FOR lite varme, kan lett klare å knekke "loddingen" etterpå. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Hva skal jeg samle opp tinnet i eller med når det er smeltet? Du skal ikkje samle det opp i noko, du må varme opp kobbaren heilt til tinnet smelter når du dytter det bort mot røyre..da e du klar til å lodde! da er det bare til å holde den rundt den varmen å gå med tinn/sølve rund på røyre.Pga "kapitilar" kreftene, så vil tinnet/sølve bli dradd rundt heile ryret (nesten av seg sjøl) når du tar det bortpå..(visst du har nok varme). Visst du har FOR lite varme, kan lett klare å knekke "loddingen" etterpå. Du er klar over at jeg skal lodde løs det store røret og ventilen? Det er det røret som peker vekk fra radiatoren som skal snus. Vil det ikke være best å ta det siste i to operasjoner? Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Ikkje prøv noko TIG sveising!detter er ein metode som absolutt ikkje passer til ditt formål!Og det er ikkje så veldi normalt me kobber tilsett til TIG....(Har fagbrev innen rørlegging samt sveis).. Lodd bare, du trenger ikkje vera redd for varme på radiatoren..den tåler det.(så lege du ikkje holder den opne flammen direkte mot den)...sunn fornuft...Pass på at overflatene er reine når du lodder, og at du har fått loddet skikkeli rundt heile veien,så ikkje få lekasje. Ps.ikkje overdiv me varme på røyret,da vil du smelte kobbereb òg bare litt på siden.. ser du er like gammel som meg. 17år blir 18 til sommer. hvordan kan det ha seg at du har fagbrev i sveis å rør legging da? Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Uh.. du kunne ikke hjelpe meg, da? Isteden for å krangle med ahoo, mener jeg? Sånne ting bør vel tas via PM Endret 20. april 2005 av meastp Lenke til kommentar
ahoo Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 ser du er like gammel som meg. 17år blir 18 til sommer. hvordan kan det ha seg at du har fagbrev i sveis å rør legging da? ???!!!og kor få har du den fødselsdatoen fra???!!!!Sorry,little "mann" men, eg trur du må ta eit kurs i grunnleggende matte før du uttaler deg! til Margarus: Bare til å kjøre på, skal prøve å hjelpe deg på best mulig måte!Post noken bilder når du er kom igang da! Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 (endret) 1. Jeg har foreløpig ikke tilgang til et gassbrennerapparat. 2. Du trodde jeg skulle lodde på, men jeg skal jo lodde av... Kan du hjelpe meg med det først? 3. Vær snill: ikke ødelegg posten min med krangling. Denslags hører hjemme på pm Endret 20. april 2005 av meastp Lenke til kommentar
ahoo Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Heilt ok! Det du da vil gjera er å varme opp loddingen so pass at du klare å dra vekk røyret,for så å pusse (det er ganske mjukt),så det skulle ikkje vera noko stort problem å fjerne der grøvste med ei fil. For så e pusse vekk det siste med pussepapir,du e da klar for å feste den på ny! (demmel er og ein fin ting) Lenke til kommentar
smy Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 hei j eg gidd ikke stress med får i radisene ,så satt på gulv her radis på gulv Lenke til kommentar
meastp Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 hei jeg gidd ikke stress med får i radisene ,så satt på gulv her radis på gulv Joda, blir vel en sånn løsning for meg også, men bare midlertidig... også ikke så rotete som du har det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå