AsconaB Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Har lest nybegynner guiden på overklokking.no Har uheldigvis en xp2100+ palomino. Denne ligger på 55 idle og tja, 65 -68 load, die temperature er vel 90 ? HK er et Asus a7v333raid. mer specs i profil. Har skjekket og det går å forandre på det meste i bios. Fant ikke noe for å låse fsb på pci/agp. Har også forstått det sånn at dette er ikke den mest klokkevennlige cpu'en.(derav uheldigvis lengre opp) Men hvis jeg skulle prøve hva burden jeg starte med ? mp eller fsb ? mp = 13, fsb = 133 og vcore 1.75V. Har ikke helt skjønt dette med å øke vcore ? Hmmm, det var vel det jeg lurte på til nå. Lenke til kommentar
hanekam Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 her er det bare å prøve seg fram, jobb deg oppover. start lavt. og øk etter hvert. blir det ustabilt kan du eventuelt øke volten. ta litt og litt om gangen og sjekk med eks 3dmark el lig. Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Skal jeg starte med å øke mp eller fsb ? Så man øker vcore hvis det blir ustabilt ? Edit : Post 200 Endret 18. april 2005 av AsconaB Lenke til kommentar
War Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 (endret) EDIT: så ikke at du hadde lest guiden. Endret 18. april 2005 av War Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg er ikke en kløpper selv, men hvis du øker fsb så klokker du hele "systemet", mens med mp klokker du kun en liten del. (litt usikker men...) Mange har låst mp, så den ikke går ann å skiftes. Riktig at vcore må økes ettervhert ja. Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Ja, har skjønt det. Med mp klokker man vel bare selve cpu'en. Tror ikke jeg har låst mp, det gikk ivertfall å flytte på den når jeg satte på manuel, men det kan vel hende den nekter når jeg velger exit & save. Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Trur ikke du skal klokke i det hele tatt med den tempen der.. Lenke til kommentar
Texas Stovner Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Trur ikke du skal klokke i det hele tatt med den tempen der.. Enig med BaX. Det første du eventuelt bør gjøre, er å få ned temp. på CPU. Så kan du begynne å tenke på OC. Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Hmmm, ja dere har nok rett i det. Lastet ned Prime95 idag og da toppet temperaturen seg på 74-76. Prøvde forresten å øke multiplier med 0,5 men da ville ikke maskina starte, tegn på at den er låst ? Fsb gikk fint å stille opp, men har ikke så lyst til det siden jeg ikke kan låse pci og agp. Forresten, hvilken torture test pleier dere å kjøre i prime95 ? Jeg kjørte In-place large ffp's og blend, temperturen max'et på ca. det samme. Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Trur MP er åpen på Palmino CPU'er. Er ikke sikker her. Men som sagt, jeg ville ikke klokke med den tempen. Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Hmm, husker ikke helt men mener at jeg leste en plass at ikke alle er åpen. Nei, har stilt tilbake alt. Har en annen kjøler jeg skal prøve. Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 19. april 2005 Forfatter Del Skrevet 19. april 2005 (endret) Satte på en annen kjøler idag som faktisk er mindre, både ribba og vifta. Gammle vifta kjørte på 2200 og denne på 4500. Men trodde at jo større ribbe jo bedre kjøling ? Mulig jeg skal prøve å sette 4500 rpm vifta på den større ribba ? Har forresten alltid lurt på om jeg skal ta vekk den kjølepastaen som sitter på ribba når den er ny ? Tempen sank ivertfall, idle 47-49 og load 64. Gikk ned 10 grader på load. Fortsatt ikke anbefalt å klokke ? Mye spørsmål håper noen kan svare. Edit : La til litt. Endret 19. april 2005 av AsconaB Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Ikke anbefalt å klokke nå helelr nei. Palmino kjerner blir veldig fort varme. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 det hjelper å fjerne den originale pastaen, og legge på et tynt lag arctic silver 5 Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Det hjelper stort temp sank med 10 grader med meg Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Ok, skal prøve det og sette på den større kjølern igjen. Kan ikke fatte at den ikke skal kjøle bedre. Se om det går å sette på den andre vifta også. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 du skal ikke se blindt på størrelse og rpm, du må se på hva slags materialer og finish kjøleren har, og hvor mye luft vifta greier å flytte. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 fex. en heat sink kan være 1*1 m men av plast da eer det bedre med em liten av copper En vifte kan være 1'1 cm og 10000 rmp. Men en 80*80 flytter mer luft selv på 900 rmp keep that in mind. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 det er også forskjell på like store vifter! utformingen på viftebladene og ramma rundt har mye å si på luftmengden. dessuten skrives det ikke rmp, men rpm: Rounds Per Minute.... Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Okei. Kjølerne er da altså begge av alu. og har noenlunde samme finish. Men viftene er forskjellige, den store (litt mindre enn 80*80) kjører på 2200rpm og den lille (ca. 60*60 ?? ) på 4400rpm. Uansett satte den lille vifta på den store kjølern og nå gikk load temp. ned enda noen grader, fra 64 til 58-59 mens idle fortsatt ligger på ca. 48. Tydelig den lille flytter mer luft. HK ligger forresten på 32 grader stort sett hele tiden, muligens noen grader mindre under langvarig idle. Leste guiden om hvordan låse opp palomino cpu'ene og det så jo ikke akkurat enkelt ut, så tror jeg dropper det. Synes fsb klokking høres litt for risikabelt ut med tanke på at jeg ikke kan låse pci/agp derfor tror jeg at jeg dropper oc. Men lærte jo en hel masse Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå