Gå til innhold

mista partisjon, finnes det håp?

phax

Anbefalte innlegg

hei, skulle opprette en ny partisjon med partition magic. den nye partisjonen skulle opprettes av ledig plass på partisjon d: som inneholdt alt av flmer, musikk, skolearbeid osv. men midt i operasjonen så går det faen meg ei sikring her og alt blir mørkt!

starte opp igjen og nå er d: borte og ser ikke ut til at jeg klarer få den tilbake. er det noe jeg kan gjøre for å redde noe av data'n på denne disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, heldigvis finnes det løsninger:

- Programmer som EasyRecovery og getdataback kan hente ut filer fra partisjoner som er "ødelagte". Ulempen er at disse programmene koster penger (noen hundrelapper såvidt jeg husker) og at du må ha ledig plass på en annen partisjon så programmet har en plass å legge de reddede filene.

- IBAS.no koster flesk og er derfor uaktuellt for de fleste.

Lenke til kommentar

Var borti noe lignende med Partition Magic for en del år tilbake. Kontaktet da PowerQuest support via e-post, og fikk raskt svar tilbake med opplysninger om hva som måtte gjøres. Kort sagt gikk vi inn og endret noen hexadesimaltall der partisjonen hadde vært, og vips var alt i orden.

Ved en annen anledning mistet jeg en partisjon av andre grunner, da brukte jeg EasyRecovery og fikk alt tilbake, men det var en del plunder med lange filnavn, og noen manuelle justeringer måtte gjøres.

Lenke til kommentar

ok, godt og høre at det finnes håp! :)

jeg testet et sånn recovery program, R-undelete heter det, det var overaskende enkelt i bruk faktisk, men det kunne bare redde filer fra synelige disker. klarer disse andre programmene hente filer fra disker som ikke er "synelig"?

visst ikke, er det mulig og ta en quick format for å få disken frem igjen i windows også hente frem filene?

edit: testa laste ned trial av EasyRecovery, men den skiten gikk jo ikke an og innstallere en gang. får teste getdataback men mener og huske å hatt dårlig erfaringer med det programmet før. noen år siden vel og merke så har kanskje blitt bedre nå..

Endret av phax
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg ville satset på quick format. Da kan det hende du overskriver ett eller annet som gjør at det blir vanskeligere å finne filene igjen. Du får prøve getdataback og evt søke på forumet etter flere alternativer. (Søk etter Easyrecovery eller getdataback så dukker det nok opp alternativer.)

Edit: trial-versjonene av disse programmene lar deg som regel kun se filene som kan reddes men uten å redde de på ordentlig. For å redde filene må man som regel kjøpe fullversjonen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Eerfaring med EasyRecovery:

- disken må være synlig/tilgjengelig, det er den dersom du ser den i Disk Manager.

- partisjonen trenger ikke være synlig (det er den jo ikke når den er slettet f.eks.). Du velger bare område på disken som skal skannes for materiale.

Det er svært viktig at du ikke manipulerer det aktuelle området på noe vis, f.eks. formatering, eller manipulering av partisjoner. Risikoen er stor for å at du faktisk mister data. Inntil nå har du ikke mistet noe, det er bare ikke synlig.

Lenke til kommentar

morn morn, nå har jeg sittet oppe til kl 6 inatt og styrt med GetDataBack, og heldigvis ser det ut til at jeg fikk redda alt! :)

selvfølgelig ikke fått sjekket alt jeg har gjenoppretta, men de utifra de stikkprøvene jeg har tatt så ser alt bra ut!

eneste jeg merket var to Illustrator file som ikke vil la seg åpne i illustrator, får beskjed om bad format bla bla. men de åpner seg i photoshop f.eks, men da rastert selvsagt.

men alt i alt, så virker det som alt er tilbake til det gode gamle! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...