Gå til innhold

Hvorfor er jordens indre flytende

Pels

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er ikke dette mitt sterkeste felt, men jeg mener det er fordi trukket er så stort der inne. Jordens indre beveger seg pga trykkendringer og temperaturendringer. Leste et sted at den varmer seg mer og mer opp, ting og tang blir presset opp/utover, og den kjøler seg ned igjen. Rinse & repeat.

Lenke til kommentar

Svaret på hvorfor er at det er varmt.

Enkelt, og greit, men det var kanskje ikke helt det du jaktet på? Om du lurer på hvorfor det er varmt, er svaret muligens radioaktiv nedbrything. Radioaktiv kalium 40 er en isotop, men også uran har vært foreslått.

Hvorfor det beveger seg er også et uløst problem, men at det må bevege seg er nokså klart når en tenker på hvordan vann beveger seg i en kjele som står på en varm plate. I dette tilfellet skjer oppvarmingen i kjernen på et begrenset område.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eh, siden dette har litt med det samme å gjøre poster jeg det her:

La oss si at man har fri fallebane ned til selve jordens indre, til jordens midtpungt. Hva ville skje dersom man kom langt nok ned til gjennom jorden til å treffe kilden for jordens tyngdekraft. Knust? Fløyet litt videre før man ble sendt mot pungtet igjen (pga den høye farten) elns?

Herregud for en syk tankegang jeg har, dette har jo ingen betydning, siden det aldri vil skje :p

Lenke til kommentar
Eh, siden dette har litt med det samme å gjøre poster jeg det her:

La oss si at man har fri fallebane ned til selve jordens indre, til jordens midtpungt. Hva ville skje dersom man kom langt nok ned til gjennom jorden til å treffe kilden for jordens tyngdekraft. Knust? Fløyet litt videre før man ble sendt mot pungtet igjen (pga den høye farten) elns?

Herregud for en syk tankegang jeg har, dette har jo ingen betydning, siden det aldri vil skje  :p

Han ville mest sansynelig fløyet forbi midtpunktet mange ganger i alle rettninger en stund til han mistet farten helt.

Og derretter hadde han blit "sprengt", i og med at det ville bli trykk i alle retninger, på en måte som vacuum, i midtpunktet.

Endret av Newt32
Lenke til kommentar

Tyngdekraften på jorden oppstår ikke i et punkt i jordens sentrum, men fra massen slik den er fordelt utover, dvs. som et volumintegral. En kan vise at tyngdekraften på jordens overflate er like stor som om all massen var samlet i ett punkt, men det gjør bare utregningene enklere.

Når en så beveger seg innover, og ser bort fra plagsomme problemer som enorme trykk og temperaturer opp mot 10000 grader celsius, så blir en ikke knust av selve tyngdekraften, tvert imot å avtar tyngdekraften siden mer av massen da er over deg, og i sentrum er tyngdekraften like stor i alle retninger, og vektorsummen er da null.

Derfor, suser du innover, trygg mot trykk og temperatur, vil hastigheten øke mens du suser innover, nå makshastighet i sentrum, og så avta mans du suser utover på andre siden av senteret, og tilbake igjen som en slags pendel.

Lenke til kommentar
Derfor, suser du innover, trygg mot trykk og temperatur, vil hastigheten øke mens du suser innover, nå makshastighet i sentrum, og så avta mans du suser utover på andre siden av senteret, og tilbake igjen som en slags pendel.

Og hvis du er riktig heldig forsvinner alle gasser (ja, vi klarer å tenke oss det), og alle andre små partikler som måtte være i veien. Og du vil da holde på slik til evig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...