Gå til innhold

Hvordan reset cmos?

_Daniel_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en jumper på hovedkortet. Du skrur bare av PC'n helt og drar ut ledninga så flytter du jumperen et hakk og lar den stå sånn en stund. Prøv med 1 minutt først, funker ikke det så prøv å napp ut batteriet også og la det stå sånn i 1 time. Så setter du tilbkae jumpere, batteriet og ledninga og prøver å starte opp igjen.

Edit: Jumperen finner du enten ved å lete i manualen eller ved å lete etter teksten "Clear CMOS" eller "CCMOS" på hovedkortet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det hadde vært lettere om du visste navnet på hovedkortet. Det står sikkert på det en plass. Vanligvis over eller under AGP-porten. Kikk der.

Hvis du ikke finner navnet på hovedkortet der så kan du kjøre Sisoft Sandra eller tilsvarende programvare og trykke systeminfo så skal du kunne finne navnet der en plass.

Lenke til kommentar

Nei, d var d å få bilde da.. Men dette skjedde i August eller no.. Så lot jeg bare pcen stå en stund(et par månder) Så skulle jeg bare se om d var noe liv i pcen igjen.. Så skrudde jeg på så startet den osv.. Men når jeg kom inn på Innloggings greiene da ble skjermen svart igjen.. Veit ikke om d er batteriet som har gått tom siden det plutselig funket igjen.. Kanskje hvis jeg starter uten d batteriet?? tror dere d vil gå da??

Lenke til kommentar

Okey.. Nå har jeg testet d.. Men d var ikke no forskjell ved å starte med eller uten batteriet i da.. :hmm: Lurer på hva jeg skal gjøre da??? Finner ikke den derre manualen til HK så blir litt vansklig å finne jumpern.. Hvor sitter denne jumperen sånn ca da??

Lenke til kommentar

Nede til høyre under bateriet, og rett over viftekontakten,

står det en jumper med 3 pinner på.

Pinne 1 & 2 er kortsluttet.

For å "clear CMOS" så må du kortslutte pinne 2 & 3

i ca. 15 sekunder, for så å stille jumperen tilbake på pin 1 & 2.

Edit: manualen kan du laste ned herfra.

Endret av Texas Stovner
Lenke til kommentar

Jeg har funnet jumpern osv.. Men når jeg setter den på 2 og 3 og prøver å starte pcen starter den ikke, den må stå på 1 og 2 for at den skal starte.. Men det skjer jo ikke noe mer enn at den starter og skjermen er jo forsatt svart... Noen andre som har noen forslag??

Lenke til kommentar

hmmm

Prøv som andre sier. Napp ut det lille runde batteriet helt fra hovedkortet.

Start så PC'en. Hvis du da får bilde opp på skjermen, kan du slå PC'en av igjen, og montere i batteriet.

Hvis du ikke får bilde på skjermen, er jeg redd du må begynne å feilsøke i en annen retning enn CMOS.

-z00l-

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta av skjermledningen (er den der i hele tatt?) og se om der er bøygde pinner i støpselet eller noe....

Kommer det pipelyder (fra systemhøgtaleren) når du starter??

Har du prøvd å holde nede "Del-knappen" når du starter for å se om du får bilde da??

Lenke til kommentar
Nei, d var d å få bilde da.. Men dette skjedde i August eller no.. Så lot jeg bare pcen stå en stund(et par månder) Så skulle jeg bare se om d var noe liv i pcen igjen.. Så skrudde jeg på så startet den osv.. Men når jeg kom inn på Innloggings greiene da ble skjermen svart igjen.. Veit ikke om d er batteriet som har gått tom siden det plutselig funket igjen.. Kanskje hvis jeg starter uten d batteriet?? tror dere d vil gå da??

Tyder det i bold tekst som du har bilde før windows starter .

I såfall er det grafikk kort/refresh rate/oppløsning/driver problem i windows

installasjonen på PCen som gjør at det "forsvinner".

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...