Gå til innhold

WD 80GB 7200rpm 2mb cache


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en Quantum Fireball 30 GB harddisk stående i maskinen. Den tok jeg ut. Deretter satte jeg jumperen på WD disken (splitter ny) på master (M A). Strøm og IDE kabler gled inn. (byttet foresten IDE kabel fra den som stod (en grå hvor jeg faktisk så når jeg tok ut at den ene "ledninga" var ødelagt (så nesten ut som at den var kuttet av)) Men når jeg starta pc'en, kom de to korte pip etter hverandre, etterfulgt av en liten pause og et nytt kort pip. Så stod det på skjermen:

 

Primary harddisk error.

Please run setup.

 

Jeg kjørte setup. Gikk inn og prøvde å auto-detecte harddisker. Da hang setup... Så også på WD sine nettsider, men fant ikke ut hva som var hva (skulle da prøve å taste inn, men jeg fant ikke ut alle verdiene)... når den prøver å auto-detecte bare master på den første IDE kanalen, får jeg opp feil verdier og den henger. Den viser alt (feil da) unntatt maz kapasiteten.

 

Alle forslag til løsning er jeg veldig takknemlig for!

 

Orker ikke prøve mer i kveld, men alle dere natteravner kan kanskje la meg våkne opp til en helt åpenbar løsning? :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 80 ledere (tror jeg, altså den typen med de smaleste ledningene...?)

Men jeg prøvde nå å sette WD som master (tok ut jumperen, prøvde uten jumper første gangen på gamlekabelen også foresten) og det var samme tingen. Så prøvde jeg å sette den gamle quantum disken på, og da boota disken... gikk inn i setup etterpå (rakk ikke å trykke første gangen :smile:) og kjørte den autodetect funksjonen som setup hang på med WD disken, og den ble ferdig på under sekundet... Da oppdaget den og konfigurerte 30 GB disken (quantum disken). Kan det være noe galt med WD disken, mine jumper-innstillings-forsøk eller kan det ha noe med hk'et å gjøre? Har ikke endret noe i setup noen gang nesten tror jeg, alt er ganske ok der :wink:

Har dessverre ikke noen annen pc å teste i, eventuelt kan jeg jo prøve på maskina jeg sitter på nå som er en gammel ibm aptive 166mhz maskin. Men forrige gang jeg tok en titt inni den, var det ikke så godt å finne frem harddisken :grin:

 

Noen flere gode forslag, så prøver jeg jo ting...

Lenke til kommentar

Er du sikker på at hovedkortett takler haddisker på denne størelsen, på eldre HK er grenssen gjerne 37 gb. Gå til hjemmesida å last ned fix for dette problemet det heter zbios eller noe slikt.

Da får du utnyttet hele disken, men det er ikke det optimale løsningen.

Lenke til kommentar

hva vil du da si at den optimale løsningen er? Nytt hk? Kanskje et socket a hk og en xp1800+ hadde vært verdt pengene... :wink:

 

ja, og foresten så fant jeg ikke ut hva slags hk jeg har :grin: Stod ingenting på hket.. pleier kanskje ikke det? Har ikke manualen for det eller noe vettu... *stygt ord om elkjip*

 

[ Denne Melding var redigert av: oycob på 2002-07-07 00:53 ]

Lenke til kommentar

hmm mente da at selv om hovedkortet ikke støtter større disker enn det så skal den uansett finne disken..

hadde for noen år siden en aptiva maskin som ikke støtte mer enn 8gb satte inn 20gb maskin starta den men fant ikke mer enn de 8. og da snakker man om aptiva og da..slett ikke det beste

 

men det hadde vært en fordel om man hadde vist hvilket hovedkort du hadde...eller om det er selvbygg eller ferdig maskin i så tilfelle type/merke

 

og ja....det er helt sikkert verdt pengene å oppgradere

Lenke til kommentar

ehh du har jo aptiva jo..leste ikke nøye nok overså det.....hadde jo samme maskin sjøl og den fant ikke mer enn 8 gb av 20 gb disk som eg sa siden hovedkortet ikek støtter mer. og...tror faktisk ikke man får bios oppgradering til de heller. du gjør nok lurt i å oppgradere.

 

Mvh Kriger....

 

 

 

signatur.....pøhh

Lenke til kommentar

Har du prøvd å sette jumperen til cabel select (CS)? Får HDDen nok strøm? Prøv å dra ut strømmen til en CD-ROM eller noe. Mistenker at den trekker mer enn den gammle Quantumen. Når den står alene så skal den stå på cabel select og ikke master! Har du koblet til noen andre IDE enheter på samme kabel? I så fall røsk av de. Sjekk at alt sitter ordentlig fast, prøv å bytt IDE kabel også.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 00:52, oycob skrev:

ja, og foresten så fant jeg ikke ut hva slags hk jeg har
:grin:
Stod ingenting på hket.. pleier kanskje ikke det? Har ikke manualen for det eller noe vettu... *stygt ord om elkjip*


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: oycob på 2002-07-07 00:53 ]</font>


 

Vanligvis kan du finne ut hvilket hovedkort du har i oppstarten, se etter en kombinasjon av bokstaver og tall.

Jeg kjenner ikke Pachard Bell, men på de fleste maskiner kommer nummeret opp i samme skjermbildet som Energy Star logoen, enten nesten øverst eller i bånn.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å sette den til cable select nå... Men jeg får sjelden opp det skjermbildet med energy-star logoen og sånn, vet ikke hvorfor men hvis jeg setter tv-ut tingen i funksjon så får jeg den opp på tv-skjermen. På monitoren derimot vises ikke dette skjermbildet lenge nok tror jeg (sånn power-saving ting, den er kanskje litt treg denne skjermen? :wink:) Men uansett, fikk den opp når jeg fikk harddisk error da...

Skal også prøve å røske ut cd-rommene, er logisk at den trekker mer strøm en quantum disken :smile:

Men denne maskinen er ingen aptiva maskin, det er en "Packard Bell IXtreme" som de så fint og langt kaller den. (tror jeg da) Aptiva maskinen er den jeg sa jeg eventuelt kunne testet på. Den har nå en 3 GB harddisk...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 12:25, oycob skrev:

På monitoren derimot vises ikke dette skjermbildet lenge nok tror jeg (sånn power-saving ting, den er kanskje litt treg denne skjermen? :wink:) Men uansett, fikk den opp når jeg fikk harddisk error da...



 

Du kan jo stoppe oppstarten på skjermbildet med "Pause Break"

tasten.

Lenke til kommentar

Jeg dro ut strømledninga til dvd-rommen, uten at dette hjalp ytterligere... Men jeg skrev ned det setup viste meg når den hang:

Cylinders: 9729

Heads: 255

Write Precompensation: 0

Sectors: 63

Maximum Capacity: ??? (blank)

LBA mode: On

Block mode: On

Fast programmed I/O modes: On

32-bit transfer mode: On

hvis det hjelper noen med å skjønne noe... heh

Prøvde også med cable select, med nøyaktig samme resultat- den henger.

 

Takk bruno :wink:

fant ut at den skjermen som jeg trodde hadde energy star logo ikke var riktig ting (det står skjermkort også teller det opp rammen sin... heh), men når jeg ser på det skjermbildet står det:

 

Pri Master: 17.07W17 WDC WD8000BB-00CAA1

Ultra DMA mode-4, S.M.A.R.T. Capable but Disabled

 

...

Men jeg ser at det som den auto detect tingen "finner" er mye lavere enn det disken egentlig er, så det kan kanskje være noe i at hk'et er gammelt? Flashing er vel kanskje en mulighet...?

 

Uansett, så nå at det stod MS-6309 mellom 2 PCI spor... Det stod også like ovenfor det ene pci sporet "ver:1.1"... Noen som får noe ut i fra dette? *antakeligvis :wink:*

 

[ Denne Melding var redigert av: oycob på 2002-07-07 12:44 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...