Ernie Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Som topic tilsier: Hva er din mening om det norske helsesystemet? Meg: Jeg synes det er mildt sagt på tryne. De store vakre tingene som fritt sykehusvalg og ventelistegaranti er bare vakre politiske dekkord som stemmer dårlig med virkeligheten. For alvorlige skader, sykdommer etc har du som regel 3 sykehus i Norge. Riksospitalet, Ullevål og Haukeland. Resten har enten manglende utstyr, for dårlig kompetanse eller rett og slett tør ikke(!) gjennomføre operasjonen ... Ventelistegarantien er verdt null og niks. Den blir brudt til det stadige og eneste garantien man har er at man står på en venteliste, ikke at man blir operert innen den og den datoen. Forsåvidt er den jo også politisk konstruert, ikke medisinsk. Noe som igjen tilsier at den er null og niks verdt. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Fastlege ordningen er helt sinnsykt idiotisk. Ihvertfall en del av den. En MÅ igjennom fastlege hvis en skal til en form for spesialist (Psykolog, Gynokolog, etc..), og man må fortelle all slags til denne legen som denne legen strengt tatt ikke trenger å vite i det hele tatt fordi han/hun kan ikke hjelpe med det alikevel men trenger det til å skrive en "videresending". Endret 17. april 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Vel,det er vel liten tvil om at byrokratiet har tatt overhånd her, og jo flere omorganiseringer de gjør, jo flere byrokrater kommer inn og jo værre blir det . Greit at de kan vise til at de har spart noen kroner,men problemet er at de ikke sier et ord om hva det kostet dem å spare disse og hva det vil koste dem fremover, for de som har fått de nye stillingene for å omorganisere de skal fortsatt ha sin lønn og den er ikke lav, og de pasientene de ble "kvitt" ja de finnes en annen plass i systemet, det er bare det at de er kommet på et annet budsjett og dermed ser det penere ut . Et eksempel. Jeg mistet førligheten i tre fingre, gikk sykemeld og ble operert, men det hjalp ikke, da ble jeg rekvirert til Bodø for ekg og der var det et års ventetid. Etter et år kom jeg dit og de fant ikke ut noe, så jeg skulle inn til spesialist, men der var det et år venting. Så etter atter et år kom jeg tilbaake til samme sykehus og forbauselsen var stor da det viste seg at den spesialisten som jeg skulle til jobbet i samme teamet som der jeg var et år tidligere Så bar det inn på hans kontor og han tok frem en jernbit som han la på hånden min og spurte om jeg kjente at det ble kaldt, selvfølgelig gjorde jeg det . Ok da var jeg ferdig hos han, forbauselsen ble stor,ja jeg ble faktisk sittende å måpe, var det dette jeg hadde ventet i 2 år på . Det hører med til historien at mine fingre er fortsatt uten førlighet eller rettere sagt jeg kjenner jeg har dem men de er akkurat som bortdovnet . Men hva kostet dette staten i sykepenger , reising, osv . han kunne jo bare spurt meg på tlf to år tidligere så kunne jeg jo sagt det der og da at jeg kjente forskjell på kulde og varme, eller spurt min lokale lege . Endret 17. april 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Vel som kredtpasient så ble jeg selv positivt overasket. Veldig dyktige leger og kirurger og bra oppfølging. Har man ikke opplevd sykdom selv (og da snakker jeg ikke forkjølelse) eller for noen som står deg nærme så vet man lite til å kunne uttale seg om emnet. Er veldig fornøyd med å ha en fastlege som kjenner både meg, barna og madammen etterhvert (vi har alle samme legen). Men vi burde kutte ut å bruke penger på så mye fjas her i landet og konsentrert det mer på de nødvendige områdene, som f.eks. helse. Private sykehus i f,eks USA har langt bedre kvalitet, det er ingenting i veien for at offentlige sykehus i dette landet minst skulle klare å matche private sykehus i statene. Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Ett annet problem med ordningen som er i dag er at sykehusene får betalt for hver pasient og ikke antall liggedøgn. Da får mennesker med "greie" lidelser, altså kort liggetid bedre mulighet til behandling i forhold til personer med kroniske lidelser og kompliserte lidelser (les: Eldre, hjertesyke og slagrammede). Slike mennesker med kroniske og kompliserte lidelser får da ikke den behandlingen de trenger i sykehuset, men blir rushet videre så fort som mulig fordi de blir en utgiftspost og ikke en inntektspost. Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg ble nylig (2. påskedag) lagt inn på sykehus etter preforert tolvfingertarm (akutt magesår), jeg ble operert etter kort tid og jeg føler at jeg fikk meget god oppfølging både fra sykepleiere og lege/kirurg. Jeg ble positivt overasket og følte jeg fikk den hjelpen jeg trengte. Følte heller ikke at sykepleierne/legene måtte løpe beina av seg (dog, det kan være rolige/travle tider). Selvfølgelig har du enkelsaker og ting som bør forandres, men ha i tankene at du ikke får vite så mye i media om de som det bra med og de som var godt fornøyde. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Selvfølgelig har du enkelsaker og ting som bør forandres, men ha i tankene at du ikke får vite så mye i media om de som det bra med og de som var godt fornøyde. Nåååja, problemet med køer er verre en folk faktisk tror, og jeg snakker av bred erfaring. Jeg har vært mye inn og ut av sykehus både som pasient og pårørende. Sykepleierene og legene er det ikke noe galt med, eller nei, noen av de norske legene opererer faktisk "dagen derpå". Men sykepleierene er det ingenting galt med. Hyggelige mennesker sånn regel. Det som faktisk ER et problem er at man ved operasjoner som krever spesiallkompentanse så er det ventetid verre enn verst. Har selv blitt operert 3 ganger for det samme og ventetiden har sadig økt. Første gang fikk jeg operasjon med en gang (1986). 2. gang var det 3mnd ventetid (1996). 3. gangen var ventetiden på 2år (2000) og akkurat nå venter jeg på nr 4. Nå er det gått 3mnd og jeg har dårlig prioritet av en eller annen absurd grunn Operasjonen i seg selv er langt fra komplisert og er nesten av typen "inn og ut på dagen". Dog er det alikevel bare Ullevål tør å utføre den. Det sier det meste ... Får heller ikke lov til å gå til det private selv om legen som skal operere meg også driver privat Problemet med det norske systemet er at småsakene kan "alle" ta og det danner ingen kø. Greit nok. De verre tingene derimot ofte er ofte sentralisert noe som lager gigantiske køer hvor dessverre alt for mange dør. Det blir feil. Greit nok at det er flest som har små operasjoner, men det er så og si alltid ting som faktisk kan vente et måned eller to. Verre er det med de alvorlige tingene. Der teller faktisk hver måned, ja kanskje hver uke eller dag. Da blir det feil at man må vente lenge på operasjonen. Ekstremtilfellene er 1 til 2 år med venting på en livsnødvendig operasjon. Leste forøvrig en raport fra en del år tilbake (tror det var 1997 eller 1998). Der konkluderte man med at kapasiteten ved de norske sykehusene måtte øke med 40% som følge av ventelistegarantien. Det har absolutt ikke skjedd. Edit: dette er faktisk en av de få sakene hvor media ikke trenger å fremstille saken feil. Køene er faktisk lange. Aaaaaaaalt for lange. Endret 18. april 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Når det er snakk om sykehuskøene så er det en ting som må være klinkende klart. Det er umulig å fjerne den. Dette fordi operasjoner som innebærer transplantasjon er avhengig av donører og det er ikke det letteste å få fatt i. Men bortsett fra det så bør vi få vekk køene på alle nødvendige operasjoner. Men det krever omprioriteringer og det krever flere arbeidsplasser innen helse, noe vi nok må hente fra utlandet. Budsjettstyre syehusene virker litt absurd. Det er ikke mulig å forutsi hvor mye helspelager nordmenn har for hvert år.Konsentrasjon om det som er viktig: Å få folk frisk. Slutt med detaljestyriingen av forbruket. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Flere bekjente som har måtte vente opptil flere måneder på mindre operasjoner på offentlige sykehus, har bare dratt til private sykehus i Oslo og blitt operert nesten på dagen og fått topp service. Hvordan kan Norge som et av verdens rikeste land ikke ha nok sykehusplasser på offentlige sykehus? Hvorfor kan ikke pasienter ha egne rom? Vi har tonnevis med penger de vil spare til fremtidige generasjoner, om vi bygger moderne sykehus med nok av plasser til "worst case scenarios" så er det en investering vi vil ha godt av selv i fremtiden. Å bygge litt og litt er det verste vi kan gjøre nå som køene bare blir lengre og lengre. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Fastlegeordningen , nå må jeg :!: Fikk faktisk et brev her om dagen om at jeg hadde fått ny fastlege fordi min forrige var sluttet, ja hva så det er jo 6-7 mnd siden han sluttet og jeg ordnet ny fastlege selv Og hva står nederst i brevet: " om du ikke er fornøyd med den fastlegen vi har valgt har du mulighet til å bytte" Ja og hvem tror dere de har satt opp som jeg kan bytte til? Riktig min forrige fastlege som er reist hjem til Tyskland for 6-7 mnd siden :!: :!: Så om jeg ikke er fornøyd med deres valg som jeg selv valgte for 6mnd siden så kan jeg da reise til Tyskland til min gamle lege??? FORVIRRET ??? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Tror nok det norske helsevesenet har en del utgifter av rent geografiske grunner. Kommer en ut i distriktene er det en relativt liten og spredt befolkning som skal ha et ok helsetilbud, og det blir som regel dyrt. Dette er ikke hele forklaringen, men det er en kjennsgjerning at helsevesenet i Norge har andre kår en det man har i Nederland f.eks. Jeg har selv ikke hatt noen dårlige erfaringer med helsevesenet, men har jo hørt en del historier. Det går ofte på ventetid, og det er sikkert veldig kjedelig og da er det naturlig at dem som er rammet har lyst til å ta til ordet. Inntrykket er at helsevesenet er godt, selv om det naturlig nok er forbedringspotentialet. Et av de største problemene sykehusene har slitt med nå er den politiske bestemmelsen om at de skal være kostnadseffektive. Å drive effektivt er vel og bra, men dem som sitter med makten later til å kun ha kompetanse innen å spare penger, og kan fint lite om sykehusdrift. Etter at Staten tok over driften av sykehusene ser det imidlertid ut til at man er mer på riktig vei. Og så har man et par antikke skikker ("sosialisme" vil sikkert noen kalle det) som går ut på at sykehusleger også skal gjøre administrativt arbeid (papirarbeid har de vel tid til), og de skal heller ikke jobbe for mye (for da kan de jo lett tjene flere millioner!). Det er ikke slik man får valuta for utdannelsen deres. EDIT: Et annet spørsmål er hvor mye vi skal satse på helsevesenet vårt. Dersom det er slik at vi trener mer, spiser sunnere, røyker mindre og har en mindre stressende arbeidsdag, vil ikke da helseproblemene våre bli langt færre i fremtiden? Mange av dem som trenger hjelp fra helsesektoren er jo tross alt et produkt av troen på at røyking var ufarlig og at fysisk anstrengelse var usunt. (Hvis det da er noen igjen av dem. Det er snakk om dem som var voksne på 50-tallet.) Endret 18. april 2005 av Feynman Lenke til kommentar
Bach Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Og så har man et par antikke skikker ("sosialisme" vil sikkert noen kalle det) som går ut på at sykehusleger også skal gjøre administrativt arbeid (papirarbeid har de vel tid til), og de skal heller ikke jobbe for mye (for da kan de jo lett tjene flere millioner!). Det er ikke slik man får valuta for utdannelsen deres. Det må vel være noe av det mindre gjennomtenkte du har prestert. Det største problemet med helsevesenet er at alt for mange sitter med henda i fanget og venter på at det skal komme et system å ordne alt. Sjøl sleit jeg med en skranglete galleblære i snaue ti år. Ut og inn av akutten med gallesteinsanfall, legevisitt etter legevisitt og ikke en jækel klarte å ta annen beslutning enn å gi meg piller og avvente utviklingen. For snaue to år siden var jeg utslitt på alle vis og gikk skikkelig på trynet midtveis i nok et gallesteinsanfall. En stund før dette hadde jeg flytta og fått ny fastlege. Han spurte om jeg ville bli kvitt blæra, og sendte meg til Volvat i Oslo. Inn 10.00 og 17.00 stod jeg ferdig påkledd og venta på transport. Og maken til service har jeg aldri opplevd. Det er ingen som skal få meg til å tro at tilsvarende ikke er mulig å få til uansett system eller organisering av helsevesenet. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Tror nok det norske helsevesenet har en del utgifter av rent geografiske grunner. Kommer en ut i distriktene er det en relativt liten og spredt befolkning som skal ha et ok helsetilbud, og det blir som regel dyrt. Og der tar du skammelig feil. Helse sør legger jo ned alle avdelinger som viser effektivitet. Finnes det ett lite lokalt sykeshus som viser god økonomisk styring og effektivitet, så kan du være sikker på at avdelingen blir flyttet 20 mil. Jo lengre, jo bedre ser det ut som målet er. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Det må vel være noe av det mindre gjennomtenkte du har prestert. Det største problemet med helsevesenet er at alt for mange sitter med henda i fanget og venter på at det skal komme et system å ordne alt. Det er ikke tatt ut av luften. At leger sitter med papirarbeid har jeg hørt fra folk som jobber på Haukeland sykehus (forøvrig et effektift drevet et). Vet også om leger som har blitt nektet å operere pga. høy lønn. Det var da snakk om en lege med privat virksomhet som tok oppdrag for et sykehus. Han tjente godt, men fjernet også køen for hans type operasjoner. Om dette er representativt for sykehusstanden er et annet spørsmål. Og der tar du skammelig feil. Helse sør legger jo ned alle avdelinger som viser effektivitet. Finnes det ett lite lokalt sykeshus som viser god økonomisk styring og effektivitet, så kan du være sikker på at avdelingen blir flyttet 20 mil. Jo lengre, jo bedre ser det ut som målet er. Det jeg tenkte på var helsevesenet slik det ble bygget opp under krigen. Da hadde man ikke noe valg. Nå har man bedre infrastruktur og kan lettere sentraliser sykehusdriften. Men jeg er enig at en god del av flyttingen er rett og slett latterlig. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 (endret) Mitt poeng var at sammenslåingen av fylker, med store helsesektorere ikke har ført noe godt med seg. Helsesør krangler generelt om hvor de forskjellige avdelingene skal ligge. Enten er det til Arendal, eller så er det til Kristiansand. De små lokalsykehusene mister avdeling etter avdeling, for å kunne tilfredstille de store sykehusene, og Deres maktkamp om å ha flest mulig avdelinger. Mandal sykehus var ekstremt gode med slike meniskoperasjoner. Hurtige og økonomisk gunstige. Til og med rogalendinger kom hit for å få den operasjonen. Den avdeligen der skal nå flyttes til Arendal. Studerer du da Norgeskartet, så ser du parodien. Ett sykehus i Stavanger, ett i Kristiansand og ett i Arendal. Det blir helt sikkert veldig billig når en tenker på transportutgifter og slikt, for ikke å snakke om den belastningen pasienten blir utsatt for pga reiseavstander. Endret 19. april 2005 av hertugen Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 norsk helsevesen er på trynet. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 norsk helsevesen er på trynet. Ok, hvilket land har et bedre et? (spurte Jonki nå, ikke dere andre ) Lenke til kommentar
Bach Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 (endret) Det må vel være noe av det mindre gjennomtenkte du har prestert. Det største problemet med helsevesenet er at alt for mange sitter med henda i fanget og venter på at det skal komme et system å ordne alt. Det er ikke tatt ut av luften. At leger sitter med papirarbeid har jeg hørt fra folk som jobber på Haukeland sykehus (forøvrig et effektift drevet et). Vet også om leger som har blitt nektet å operere pga. høy lønn. Det var da snakk om en lege med privat virksomhet som tok oppdrag for et sykehus. Han tjente godt, men fjernet også køen for hans type operasjoner. Om dette er representativt for sykehusstanden er et annet spørsmål. Helt sikkert riktig det du skriver om papirarbeide. Men hva i all verden har det med sosialisme å gjøre? Endret 19. april 2005 av Bach Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Helt sikkert riktig det du skriver om papirarbeide.Men hva i all verden har det med sosialisme å gjøre? Absolutt ingenting. Nå tenkte jeg mer på lønnssituasjonen. Er en del som liker å skylde på "sosialistene", selv om det egentlig dreier seg om dårlige politiske valg. Skal man forbedre helsetilbudet må man slutte å tenke på leger og sykepleieres lønn som en belastning. Man må betale dem anstendig, og tenke på at jo større utbetalinger som gis i lønn, jo mer arbeid blir det utført. Det er jo også et lite spørsmål om organisering og effektivitet, men jeg ser ikke på mindre utbetalinger som noen god løsning. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Jeg har ikke fått lagt ut Tom Clancy sitatet om helsevesenet... Vil legges ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå