franksun Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Hei.. I min søken etter den perfekte distro har jeg vært innom de fleste store; gentoo,fedora,suse,debian. Alle disse fungerte... men det jeg er ute etter er en brukervennlig distro som støtter source-pakker. jeg kjører nå freebsd men jeg savner kompatibiliten som linux har og lettvintheten. Det jeg er ute etter er da en distro som er like lett å bruke som fedora men som også har like mange pakker som f.eks fbsd og støtter source, eller har vært sourcebasert... finnes dette? Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Tja, spørs hva du mener med brukervennlig Arch er en veldig god distro med et supert pakkesystem og veldig god støtte for å rekompilere eller legge til pakker fra source gjennom ABS. Den er veldig lik Slackware så om den er brukervennlig kan diskuteres. Lenke til kommentar
franksun Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 med brkervennlig mener jeg sånn som fedora og suse. finner hardware som blir plugga inn og konfigurer den. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Spørs nok om du ikke må legge litt arbeid i det selv. Automount og slikt til CD-ROM/USB-stick osv, og en feit kernel burde hjelpe litt? HAL er vel også noe du burde ta en titt på i denne sammenheng. Jeg plugger bare i det jeg skal bruke, og starter programmer for å ta i bruk devicene på egenhånd. Ønsker du mer "pop-up-vindu-som-spør-hva-du-vil"-stil, eller? For her fungerer kameraer, webcam, scanner, mp3-spiller og Playstation-kontroller uten videre når jeg plugger det i. Mye av det du er ute etter i disse brukervennlige distroene burde uansett gå fint å overføre til Arch/Gentoo/Whatever, muligens med litt "event-scripting". Det ligger arbeid bak det som skjer i disse distroene, så noe må du vel legge i det selv. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Tror ikke den perfekte distro finnes. Det måtte i så fall ha vært Slackware med pakkesystemet til FreeBSD (ports og packages). Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Jeg har funnet den perfekte distro, den heter Slackware Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg har funnet den perfekte distro, den heter Slackware Av linux-distroene er det nok Slackware som ruver høyest. På flere måter ser jeg på Slackware som selve GNU/Linux... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg har funnet den perfekte distro, den heter Slackware Samme her! Lenke til kommentar
zyp Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Gentoo er sourcebasert. DBUS, HAL og ivman ligger i pakkesystemet, når du har det inne vil ting som plugges inn oppdages og settes opp. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Debian Sarge er jo flott. Supert pakkesystem og stabilt som et fjell. Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Debian Sarge er jo flott. Supert pakkesystem og stabilt som et fjell. Debian Sarge er fremdeles beta programvare og får ikke de sikkerhetsoppdateringer som skal til for at den kan kalles stabil og sikker. Debian Woody er fremdeles den stabile versjonen. Ja den er stabil, men den er så gammel at den har snart ikke noe på en server å gjøre. Jeg tror at jo lengre Debian venter med Sarge jo flere kommer til å gå over til andre og bedre alternativ (se på f.eks Ubuntu). Endret 18. april 2005 av olear Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Fullstendig klar over at den regnes som en beta. Når jeg sa stabil mente jeg at den er stabil i ordets rette betydning, ikke at den har status som stabil, hvis du skjønner hva jeg mener. Hvis man lar være å kjøre all verdens tjenester og annen drit man ikke trenger, er det ingen som skal komme å fortelle at Debian Sarge er ustabil... Eller usikker for den saks skyld. Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Som en desktop distro så er sikkert Sarge ok nok. Prøvde den for et år tilbake og da var den iallefall ikke noe stabil, men ting har vel skjedd der i gården også Lenke til kommentar
comicz Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg har også funnet den perfekte distro; Gentoo ;-) Husk at også Gentoo låner mye fra BSDs oppsett. Gentoo tilbyr også den kraftigste software-håndtereren jeg har vært borti. Ports er heller ikke at kimse ad, men portage gjør livet så enkelt. Smak og behag i alle fall. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Ports er heller ikke at kimse ad, men portage gjør livet så enkelt. Smak og behag i alle fall. Det gjør ports også. Man kan også installere portupgrade, et program som automatisk oppdaterer programmer installert via ports. Man kan også sette brytere slik at det er ferdigpakker som blir foretrukket. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Som en desktop distro så er sikkert Sarge ok nok. Prøvde den for et år tilbake og da var den iallefall ikke noe stabil, men ting har vel skjedd der i gården også Hehe... Det går vel framover der også, som andre steder. Lenke til kommentar
franksun Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Gentoo er sourcebasert.DBUS, HAL og ivman ligger i pakkesystemet, når du har det inne vil ting som plugges inn oppdages og settes opp. hva gjør disse programmene? Lenke til kommentar
franksun Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 vidalinux kanskje? wow, har nå sett på vidalinux, ser jo kjempemessig ut, hadde ikke hørt om denne før nå. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Vidalinux? Veldig brukervennlig, bra hardwaredeteksjon og bruker Gentoo's pakkesystem (emerge/portage). Anmeldelser: http://www.linuxguiden.no/index.php/Vidali...terne_ressurser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå