prebenl Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Hei, er ganske uerfaren med Linux, så jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg installerte Ubuntu (for AMD64) i går, og etter et par klikker og rebooter fikk jeg til slutt starta opp. Problemet er det at mange av pakkene antakeligvis ikke ble installert. Er det noen måte å hoppe tilbake til installeren og forsette installasjonen i såfall? (Slik det er nå, starter OSet opp.) Et annet problem er at jeg har Telenor ADSL, og ikke finner frem til hvordan jeg kan få dette til å funke. Når jeg går inn på enhetsbehandling (mener det var navnet), lukkes vinduet, og noen minutter deretter begynner skjermen min å blinke sort, slik at jeg må slå PCen av. Lurer på om det kan ha noe med problemet i forrige avsnitt å gjøre..? Ellers noen tips til å få Online ADSL til å snurre og gå? Ellers tar jeg gladelig imot tips og ideer til hva en nybegynner som meg bør sette meg inn i for å kunne ha glede av å bruke Linux.. Lenke til kommentar
slez Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Like så grett og innstalere på nytt. Telenor ADSL rp-pppoe . Her har du en glimrende guide til ubuntu Ubuntuguide . Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Takk for hjelpen! Selve installasjonen funket aldri med AMD64-versjonen. Den klikket plutselig, og virket veldig ustabil pa maskinen min, men x86 edition ville installere greit. Med litt miksing og triksing, og litt hjelp fra guiden du viste til, funket alt greit, og naa sitter jeg paa ubuntu. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Fikk et nytt problem. Jeg lastet ned noen pakker, logget ut, og startet PCen på nytt, men når den nå starter kommer jeg rett inn i en terminal. Jeg har prøvd ufattelig mange kommandoer for å loade GNOME derifra, men kommer meg ingen vei. Er det en feil med GNOME siden dette skjer, eller er det bare en kommando jeg må skrive? Er litt blank på temaet.. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Fikk et nytt problem. Jeg lastet ned noen pakker, logget ut, og startet PCen på nytt, men når den nå starter kommer jeg rett inn i en terminal. Jeg har prøvd ufattelig mange kommandoer for å loade GNOME derifra, men kommer meg ingen vei. Er det en feil med GNOME siden dette skjer, eller er det bare en kommando jeg må skrive? Er litt blank på temaet.. Hvorfor lastet du ned noen pakker og logget ut? Man trenger ikke å restarte for å bruke ny-installèrt programvare. Jeg mener det skal være vanlig at man logger inn i terminal. Ihvertfall, prøv startx for å starte GNOME. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Har du prøvd å skrive startx? Edit: Serviset kom før meg. Endret 18. april 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Ubuntu har grafisk login som standard (GDM), så det høres litt underlig ut. Har du sjekka i /etc/inittab hva som er default runlevel? Og at det er en symlink til /etc/init.d/gdm blant oppstarts-scriptene til det aktuelle runlevel'et? Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 19. april 2005 Forfatter Del Skrevet 19. april 2005 startx prøvde jeg.. fikk en enkel feilmelding, og en av de andre kommandoene ga meg et grått vindu uten noe som helst å trykke på. Uansett har jeg installert Ubuntu på nytt nå, og nå funker det fint. Tror muligens problemet var at jeg ved et uhell fjernet noen pakker som var nødvendige for grensesnittet? Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Hvilke pakker var det du installerte da? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Ubuntu pleier da å installere alle pakker på CD'en automatisk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå