Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med Telenor Online ADSL: Feilkode 678

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp oppgradert en PII 233Mhz (win98). På denne pcen ble det for ikke så lenge siden problemer med oppkoblingen til Telenor ADSL. Fikk feilkode 678 en liten stund med oppringingsforsøk. Nå er denne pcen en slik en:

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=123899&cks=PLC og kjører WinXP Home.

Har installert drivere til nettverkskortet og det ser ut til å fungere bra, men etter jeg har kjørt veiviseren for ny internetttilkobling så skjer det samme. Den prøver å ringe opp, etter en liten stund kommer feilkode 678.

Har sett over koblingen av ruter/telefon osv (se lengre ned) og lysene på routern ser ut til å lyse riktig. Kan dette være feil fra Telenor sin side? Er det instillinger på routern som er feil? TopCom router.

Kobling:

TP-kabel fra vegg til splitter (line)

Splitteren (Modem) er koblet til routern på (Line)

Router (LAN) Går til det integrerte nettverkskortet.

Telefonene er koblet til splitteren på (Phone/ISDN).

Noen som har råd? Litt vanskelig siden jeg ikke er på nett i samme hus som dette gjelder. :\

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har begrenset erfaring med akkurat de topcom modemet/routeren men om lampen til høyre på modemet lyser grønt har du ihvertfall forbindelsen til sentralen. Nå er jeg som sagt ikke helt lommekjent med dette modemet men jeg tror at om lampen til høyre lyser grønt så skal pppoe påloggingen også være utført men dette er jeg usikker på. Her står det litt om modemet så du kan jo gå inn og sjekke innstilningene for sikkerhets skyld. På Speedtouch modemene så er det ihvertfall slik at lampen (@ lampen) lyser orange ved forbindelse til sentral uten å være pålogget. Den blinker mellom grønn og orange når den forsøker å logge på og lyser grønt når den er pålogget.

Om alle innstilningene ser ut til å stemme så kan det være noe galt med modemet, Dslam'en (sentralen), linja eller rett og slett så banalt som at en brannmur sperrer. Jeg er feilretter selv og må si at Topcom modemene ikke er favoritten min men jeg har som sagt ikke vært så mye borti de heller og da stort sett typen uten innebygd router. Om linja funka på den andre pc'en og plutselig kutta ut vil jeg nok holde en knapp på modemet. Om du kjenner noen som har ett annet modem du får låne så går det jo an å gjøre en kjapp sjekk... Når du har prøvd det meste så er det ikke vits å nøle med å ringe feilmeldingen.

Lenke til kommentar

Tipper på at du har en router (871BT), og prøver å koble til med pppoe i xp.

Start->kjør->cmd->ok->ipconfig->enter.

Hva slags IP får du opp? Har du en 10.0.0.x adresse, så åpner du opp Internet Explorer, går inn på siden 10.0.0.254 (brukernavn: admin, passord: password), så skriver du inn din e-mail adresse under brukernavn i routern, og passordet ditt. Nå burde du være på nett :)

Er det et 871 modem så tror jeg problemet ligger i koblingen mellom PC'n og modemet, evt en firewall. Sjekk ledningen.

Du får ikke en 678 feil om det er feil i sentralen. Det er neppe telenors feil, men det kan evt være sånn att modemet ikke funker. (da er det jo telenors problem om ikke annet :))

Lenke til kommentar

Tilkobling via WAN Miniport (PPPOE).

Skal sjekke det der du skrev ZyberZone. Lyser forresten grønt på lampa til høyre. Alle helt til høyre lyser og det nest til venstre blinker grønt. det helt til venstre trur jeg ikke lyser i det hele tatt. Lyser vel om det er feil den lampa.

Takk for svar! Kommer med tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Tipper på at du har en router (871BT), og prøver å koble til med pppoe i xp.

Start->kjør->cmd->ok->ipconfig->enter.

Hva slags IP får du opp? Har du en 10.0.0.x adresse, så åpner du opp Internet Explorer, går inn på siden 10.0.0.254 (brukernavn: admin, passord: password), så skriver du inn din e-mail adresse under brukernavn i routern, og passordet ditt. Nå burde du være på nett :)

Er det et 871 modem så tror jeg problemet ligger i koblingen mellom PC'n og modemet, evt en firewall. Sjekk ledningen.

Du får ikke en 678 feil om det er feil i sentralen. Det er neppe telenors feil, men det kan evt være sånn att modemet ikke funker. (da er det jo telenors problem om ikke annet :))

Her er en guide på akkurat det som ZyberZone sier.

Lenke til kommentar
Tilkobling via WAN Miniport (PPPOE).

Skal sjekke det der du skrev ZyberZone. Lyser forresten grønt på lampa til høyre. Alle helt til høyre lyser og det nest til venstre blinker grønt. det helt til venstre trur jeg ikke lyser i det hele tatt. Lyser vel om det er feil den lampa.

Takk for svar! Kommer med tilbakemelding.

Funker det ikke, send meg et PM

Lenke til kommentar

Ruteren/modemet lyser grønt så lenge det er kontakt med sentralen. Om brukernavn er feil eller riktig har dessverre ikke så mye å si.

Sjekk at dette er riktig. (Som nevnt over husk "@online.no" etter brukernavnet)

For å gjøre din PC klar for modemet;

Gå inn på egenskaper til lokal tilkobling.

Så velger du internet protocol -> Egenskaper.

Sett denne på motta automatisk IP Adresse.

Når dette er gjort kan høyreklikke på lokal tilkobling å velge reparer.

Du må også endre på innstillingene til internet explorer,

Verktøy -> Internet innstillinger -> Tilkoblinger

Der må du velge "ring aldri et nr".

Trykk på LAN-Instillinger, sett på Automatisk motta innstillinger eller noe sånt.

Det er vel kanskje enklere å kjøre veiviseren.

Da velger du at du skal koble tiln internet igjennom et hjemmenettverk, men dette bruker jeg ikke selv så er ikke sikker på hvordan dette gjøres.

Lykke til

Lenke til kommentar
Får ikke frem noe ip-adresse (10.0...). På Topcom 871, så lyser PWR,ACT,SYN, mens LINK blinker.

Det er et 871, ikke 871BT?

Da har du et rent modem, ikke router. Da skal du lage en kobling manuelt, med pppoe, som forklart tidligere her.

Det som du må gjøre da, når du får 678, er å sjekke koblingene. Sjekk at netverskablenene er i orden, sjekk også så att nettverkskortet funker som det skal... Men høres nesten ut som om modemet er ødelagt..

Lenke til kommentar

Får dette når jeg prøver "reparer".

Følgende trinn i reparasjonen mislyktes: fornye ipadressen.

------------

syn -lyser

link -blinker

10/100 -lyser

pwr -lyser

------------

Men igjen, instillinger på nettverkskort?

Endret av ViVentis
Lenke til kommentar
Da hadde jeg tatt en tlf til 05000, fortalt de hva du har prøvd på.

Om du ikke har mulighet til å prøve et annet modem...

Siden han ikke får IP-adresse kommer de til å si at de ikke kan hjelpe, og at han må ta kontakt med support for PCen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...