Gå til innhold

Hvordan virker en "tuch" bryter?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vil lage en "tuch" bryter, en bryter som "aktiveres" ved at man bare tar på den. Har sett lamper som fungerer på denne måten, vil også koble denne bryteren slik at den gjør forskjellige ting etter hvor lenge du holden den inne.

tenkte det skulle være en lite kobberplate som man bare tar på. ikke presser inn.

F.eks:

0-2sek av/på

2-4sek restart

lurer derfor på om hvordan en slik tuch bryter fungerer.

Beklager for skrivefeil.

Endret av MagE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kjenner noe særlig til det kan jeg gjette dette:

Kobber platen får et høyere potensial med en trigger krets.

Når du tar på platen blir du selv jordpotensialet og det oppstår en spenningsforskjell mellom deg og kobberplaten. Nå kan strømmen gå fra platen til deg, og en trigger kretsen registerer det lille strømoverskuddet som går i kretsen.

Triggerkretsen blir derfor slått på og kan designes til å utføre en bestemt hendelse.

Håper ikke at dette er for langt bak målet... :hmm:

Lenke til kommentar

hvis jeg forstår deg rett snakker du om touchsensetive overflater, som er på for eksempel en Ipod. Denne platen reagerer på saltet du har i svetten din, som konstant er på huden. Derfor fungerer det å prøve å "aktivere" med en blyant og lignende. It needs cê touch of human skin!

Lenke til kommentar

Touchbrytere kan være oppbygd på måten som Chris_LoX nevnte eller de kan reagere på tyngde/trykk!

Ellers kan du finne litt ut av denne teksten om du er god i svensk:

Strömställare helt utan rörliga delar för montering under icke-ledande material. Strömställaren alstrar en hög frekvens som känner av egenfrekvensen på materialet i tryckplattan. Vid aktivering som sker genom beröring av den aktiva ytan ändras egenfrekvensen och strömställarens utgång aktiveras (öppen kollektor). Strömställaren kan monteras bakom olika typer av material som glas, keramik, plast m fl. Om transparent front används kan strömställaren, som har inbyggd lysdiod, kompletteras med text eller symbol som man lägger mellan strömställaren och fronten. Strömställaren är speciellt lämpad för användning i miljöer där man har krav på täthet, motstånd mot mekanisk påverkan och hygien.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2018908.htm

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Uten at jeg kjenner noe særlig til det kan jeg gjette dette:

Kobber platen får et høyere potensial med en trigger krets.

Når du tar på platen blir du selv jordpotensialet og det oppstår en spenningsforskjell mellom deg og kobberplaten. Nå kan strømmen gå fra platen til deg, og en trigger kretsen registerer det lille strømoverskuddet som går i kretsen.

Triggerkretsen blir derfor slått på og kan designes til å utføre en bestemt hendelse.

Håper ikke at dette er for langt bak målet... :hmm:

kan du forklare eneklte ord som "trigger krets" og "potensial"? er ikke så vant med fagutrykk :)

men hvordan kan jeg lage en "iPod knapp" som Chris_LoX beskriver?

går utifra at det er ganske vanskligt/umuligt uten spesialutstyr.

er desverre ikke serligt god i svensk. men slik jeg forstod det er det en knapp som ved

Lenke til kommentar

Om du søker etter qt110 på no.farnell.com så finner du en touch-ic. Til denne trenger du bare en kondensator og metallplate. Les mer om disse på www.qprox.com

For å lage den sånn at 0-2sec skru på, 2-4sec restart så kobler du bare noen astabile vipper etter touch-icen.

Lenke til kommentar
Touchbrytere kan være oppbygd på måten som Chris_LoX nevnte eller de kan reagere på tyngde/trykk!

Ellers kan du finne litt ut av denne teksten om du er god i svensk:

Strömställare helt utan rörliga delar för montering under icke-ledande material. Strömställaren alstrar en hög frekvens som känner av egenfrekvensen på materialet i tryckplattan. Vid aktivering som sker genom beröring av den aktiva ytan ändras egenfrekvensen och strömställarens utgång aktiveras (öppen kollektor). Strömställaren kan monteras bakom olika typer av material som glas, keramik, plast m fl. Om transparent front används kan strömställaren, som har inbyggd lysdiod, kompletteras med text eller symbol som man lägger mellan strömställaren och fronten. Strömställaren är speciellt lämpad för användning i miljöer där man har krav på täthet, motstånd mot mekanisk påverkan och hygien.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2018908.htm

Kan man bruke en slik som on/off knapp?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...