Gå til innhold

Kan jeg fjerne chipsetviften?

jannis

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen

Jeg har et MSI K8N Neo4 Platinum Edition hovedkort (sokkel 939) i maskinen min. Siden jeg benytter maskinen endel til lydproduksjon, har det hele tiden vært et mål å få maskinen til å gå så stille som mulig.

Det eneste som nå lager nevneverdig lyd hos meg, er viften som kjøler brikkesettet på hovedkortet. Har hørt at det er en del som bare deaktiverer denne, men jeg er redd for at det skal bli for varmt...

Hva tror dere?

Jeg ser at det går an å kjøpe en passiv chipsetkjøler, som f.eks. ZALMAN ZM NB47J, men pga. den store kjøleløsningen (passiv, Zalman, Heatpipe) jeg har på skjermkortet mitt (som sitter i PCI-E porten og dermed ikke kan flyttes) er jeg redd jeg ikke har plass til noe sånt.

Er det noen som har et forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg *MÅ* få vekk den irriterende lyden fra viften som kjøler brikkesettet...

mvh. Jan-Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trolig går det greit å bare koble fra ledningen til vifta. Det avhenger bl.a. av hvor god luftgjennomstrømming du har i kabinetet. Du vil merke ustabilitet lenge før det er noe som ryker (tror jeg :tease: ). For å være sikker kan du montere en stillegående Ø80 vifte eller noe som du lar blåse over chipsettet.

PS. Normalt skal ikke disse viftene lage hørbar støy med mindre det er noe galt med lagringen. Kanskje vifta bør byttes.

Lenke til kommentar

jeg har også vert plaget med den viften. hadde vært et enkelt problem og løse hvis den ikke lå rett under skjermkortet.

jeg endte oppe med en en spennings regulator LINK ikke akkurat dene men samme prinsippet. gikk ned fra 8000 til 4500 o/min og det var en veldig stor forskjell. men hvis du prøver dette så husk at kontaktene må passe, 3 pins.

det er mulig og montere passiv kjøling og.

2 tråder om temaet. FØRSTE og ANDRE

vet ikke helt konsekvensene av og slå den av, troli blir såstemet ustabilt og kræsjer. men hvem vet :roll:

er en god ide med den vifta og , hvis du har plass. jeg hadde ikke det

Lenke til kommentar

Bare en liten tanke. Den passive Zalman ribben kan man nok montere litt "skjevt", samt kanskje klippe/bøye noen av pinnene som kræsjer med heatpipe kjøleren til skjermkortet. AHr du vifter i front (foran hard diskene) så burde man få nok luftflyt til å kjøle chipsettet.

Leste også i en tråd her eller annet sted om noen som satte på en heatpipe løsning på chipsettet, som så ganske så lekkert ut for en datageek ;) som mange av oss er. ;) Kan poste opp link til den tråden om jeg kommer over den igjen.

[EDIT] leifeinar har link til den tråden, hans "andre" link.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

En god vifte av godt merke er å foretrekke. Har holdt på papst i flere år nå.

Desverre så har mange hovedkort plassproblemer med chipsettkjøleren.

Hadde det ikke vært for det, hadde vi vel alle sammen sittet med swiftec sin kjøler.

Ellers kan jeg trygt anbefale, såsant du har en industrimekaniker som bekjent, til å lage din egen kjøler i kobber som blir skreddersydd til kortet ditt.

Har selv vært inne på tanken på mitt IC7-MAXIII kort, og kommer nok til å gjøre det også.

Forresten er det vel bare ett kort spørsmål om tid før heatpipeteknologien kommer for fullt her.

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

har problemer med at chipsetviften på mitt nye Asus A8N-E lager rare lyder, og jeg tror ikke jeg gidder å returnere det bare pga den lille viften. Så vurderer bare å koble den ut, å se hvordan dette fungerer da viften ligger oppe på en liten kjøleribbe. Eventuelt skaffe meg en ny kjøleribbe

Lenke til kommentar
Alle maser om å kjøpe ny kjøleløsning, lage en selv, eller tilogmed investere i en fanmate! Er det ikke mulig å bare bytte vifta?

Kjøp en <20dB vifte fra Papst eller SilenX, så er det stille som graven.

_

johanf

Finnes det papst chipsetvifte?

Lenke til kommentar
Alle maser om å kjøpe ny kjøleløsning, lage en selv, eller tilogmed investere i en fanmate! Er det ikke mulig å bare bytte vifta?

Kjøp en <20dB vifte fra Papst eller SilenX, så er det stille som graven.

_

johanf

Finnes det papst chipsetvifte?

Papst har bra vifteutvalg:)

Papst

Der er det blant annet en 40*40*10mm vifte på 19 db

Edit: Se side 17 i linken over

Endret av andefaen
Lenke til kommentar

Hei, du må ikke finne på å bare fjerne ledningen til viften, ettersom viften da vil fungere som en isolator ;) Gjorde det på et hk med k133 chipsettet og det funka dårlig...

Så tenkte jeg at det kanskje funka bedre hvis jeg skrudde løs vifta.. og jepp, da fikk chipsettet tilstrekkelig kjøling. :)

Bytte av vifta hørtes ut som et godt råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...