Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

telenor speedtouch og 3com trådløs

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter og sliter med å få en kompis av meg på net på et skikkelig vis.

Han har en stasjonær som er koblet via 3com til speedtouch med kabel.

Denne kobler rett på nett når jeg klikker telenor koblingen.(akkurat som om det var oppringt kobling)

Så har han en annen maskin i andre etg. som bruker trådløs. Denne klarer også å koble seg på nett. Så lenge den nede ikke er på nett, og vica verca..

Som dere sikkert skjønner er det ikke dette vi vil, vi ønsker jo å ha begge på nett samtidig. Den på trådløs må også ha en telenor kobling.....

Jeg har satt internet settings i 3com til å være av typen ppove, med brukernavn [email protected] og passord.

Hvordan i alle dager får vi til det.??? Det ser ikke ut til at vi kan ha to telenor koblinger oppe samtidig, de tiltaer vel bare en oppkobling pr bruker antar jeg da.

Har prøvd å sette opp med delt internett, men det ser helelr ikke ut til å funke.

Ideer???????

Hils

DJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Først må man avinstallere PPPoE klienten på maskinen (avinstaller like gjerne alt av Telenor-programvare)

Koble så modemet direkte til en datamaskin uten å gå om ruteren.

Så går man inn i konfigurasjonen til Speedtouch-modemet, enten ved å bruke adresse 10.0.0.138 i browseren, eller ved å bruke det medfølgende konfigurasjonsprogrammet (ligger i Alcatel-mappen på cd'en fra Telenor)

Sett ruteren i Bridge-mode. (menystyrt konfigurasjon), uten DHCP.

Koble modemet til Wan-porten og maskinene til lan-portene (switchen) på ruteren

Sett opp 3com ruteren med brukernavn og passord, og skru på DHCP her.

Nå skal det fungere. Du kan bli nødt til å skrive "ipconfig /renew" i console, eventuelt restarte både modem og ruter.

EDIT: byttet rekkefølge på punkt 5 og 6... :blush:

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...