Gå til innhold

DNS, statisk IP, domene og nettverk - Spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å registrere mitt eget no-domene. Jeg ønsker å sette opp min egen webserver og min egen mailserver, for å spare penger og ha større kontroll. Jeg har statisk IP og statisk eksternt hostname. Båndbredden er tilstrekkelig.

1. Trenger jeg å kjøpe noen tjenester fra domene/webhotel-selgere utenom registering og årsavgift for domenet? Hvis man ikke trenger det, så har jeg forstått at man må kjøre sin egen DNS/navnetjener, stemmer det?

2. Navnetjener og DNS er det samme?

3. Navnetjener/DNS benyttes kun når man skal besøkende til sitt domene, ikke når man skal ut på nettet selv?

4. Hvordan foregår dette sånn rent praktisk, jeg kan vel ikke bare sette opp en navnetjener for et bestemt domene, og så kommmer alle som retter en forespørsel til det domenet rekende inn?

5. Så til mitt hjemmenettverk. Pr i dag inneholder det et ADSL-modem med innebygget ruter og en vanlig PC. Fra den er det en Ethernet-kontakt. Jeg har ingen switch/hub. Planen er å legge inn Linux på en PC rett etter modemet/ruteren. I den settes et ekstra nettverkskort og krysset kabel trekkes til en annen PC med Linux og Windows.

Planen er at denne ruter-PC'en skal stå på hele tiden, ta i mot e-post til domenet, kjøre Apache med webmail, ha POP/IMAP, SSH og samtidig være gateway for den andre PC'en.

Er dette et fornuftig oppsett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

En domeneregistrar må registrere domenet ditt og vedlikeholde domenet ditt. En vanlig løsning er å bestille domene fra et firma og la de ta seg av DNS. Alt du gjør da er å peke domenet og evt. underdomener til din IP.

2.

Ja.

3.

Nei, du må ha DNS ut også.

4.

Nei, se punkt 1.

5.

Fungerer det, anbefaler switch.

EDIT:

Vil bare legge til at det enkleste er å la registrar administrere DNS for deg. Dette koster i snitt rundt 200,- i året og du slipper mye hodebry ;)

Endret av olear
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

1. Nei, det trenger du ikke hvis du har egne dns servere.

2. Ja, navnetjener og dns-tjener er det samme.

3. Jo.

4. har ikke peiling på sånt.

5. Ja, det høres fornuftig ut. Men siden du skal ha mailserver: ikke la maskinen din være open relay, da kan spammere bruke din maskin til å sende spam med og du vil få svi for det :)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...