TanglewoodD Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Tja, ja, ved trim for 30 000 kr , så selvsagt går en RS 125 i 180-200km/t , men det er da ikke noe en mann i gata kan få til , ved det første. Fult klar over det ,men du snakka om uplombert @ over 15hk , men orginal sylinder og gasser osv. han der har nok "litt" mer enn uplombert. Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Nå som du innrømte at du tok feil, legger du til en annen påstand? Nei, det var ikke det du svarte til i stad. Du sa rett og slett at en RS125 går ALDRI i 180-190! Trim for 30000! Hahaha, hva vet du egentlig om RS125 i det hele tatt? Hvilket grunnlag har du for å si det? ALLE kan få sin RS125 til å gå så bra. Før du svarer på noe som helst mer ang RS, foreslår jeg du setter deg litt mer inn i det. Bare så du er klar over det så har jeg drevet med den sykkelen snart 3 år. Jeg er administrator på http://aprilia.7kt.net - Norges største Aprilia forum. Det var 800 medlemmer der før, inntil forumet ble hacket og gjenoppstått. Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Uplombert med original dreving går RS i 170 Fjernet plomberingene, satt på polini kit, tyngre dreving og powerfilter kan den gå i 180-190. Du kan også velge å sette på et tynnere kompresjons-pakning, forsterke clutch, carbon reeds, tung dreving, porta polini kit, så kan du kanskje klare 200. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Du er for stolt til å innrømme at du tar feil, eh? Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Det er faktisk magenuss som har rett her. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Det er faktisk magenuss som har rett her. 7251967[/snapback] 170 med en RS som er uplombert? Hvis det er ekte skal speedometeret ditt vise ca 180. Altså, lykke til, det der skjer bare ikke. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 kompis har RS 125 lakkert hel svart. Drit tøff. Han har byttet dyse, gasser, potte,svanehals, filter, drev. Den går veldig veldig bra. Han har selv vært oppi 152km/t sa han. Og den er jo veldig godt trimma. Så skal du nå noe særlig lengre må det en ny sylinder til, samt stempel. Et alternativ er jo å file/porte sylinderen da. Men da skal du være ganske kyndig. Da må også resten justeres og måles.. Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Verdiene for fart har jeg alltid oppgitt på speedometeret, iom. at det er den eneste formen for måling jeg, og de jeg kjenner har. Hvis kompissen din ikke har gjort mer enn det, skjønner jeg at den ikke går fortere enn 152 km/t Forresten, så er ekspansjonskammeret én del på RS125 (har han virkelig byttet potte og svanehals? ) Den originale eksosventilen (for 15 hk versjonen) er fastlåst i nesten lukket stilling, dette gir bra bunndrag, men svært lite toppdrag. Du kan enten nappe den ut, eller sette på den elektroniske eksosventilen (som forøvrig er standard i italia), da vil den klare å dra seg helt ut og den vil få et effektkick. Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Marti, her er en uplombert til deg http://www.rsbikers.com/videos/compteurmax.zip Denne viser 170... Lenke til kommentar
Robban_88 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Dette er latterlig. Registrerte meg nå bare for å svare på dette. En uplombert RS 125 har 34hk og om du drever denne tungt nok vil den greit gjøre 170 ja! Det er flere faktorer som spiller inn når en sykkel nærmer seg toppfart. Det er viktig at sykkelen har moment nok til å skyve sykkelen opp i den hastigheten, altså å ha en motor som er sterk nok til å dytte sykkelen framover. Aprilia har konstruert en sykkel som har bra aerodynamikk og med 34hk har den også et relativt bra vekt/effektforhold. Med utgangspunkt i originaldrev 17-40 vil RS ha en toppfart på 175km/t (speedometerfart) @ 11250rpm. Dette er mulig uten store problemer. Om vi så setter på f.eks 17-38 eller 17-37 drev, vil sykkelen ha potensiale for en toppfart på 185km/t @ 11250rpm (speedo), spørsmålet er da, har motoren nok moment til å skyve sykkelen opp i en slik hastighet? Her er det flere faktorer som spiller inn, luftmotstand, førerens vekt og friksjon. Jo mer luftmotstand, jo tyngre fører og jo mer dekkflate som berører bakken (det er en grunn til at de ikke har breie dekk på "tour de france" syklene) desto tyngre blir det for motoren. Svaret er allikevel i de fleste tilfeller ja! Aprilia RS 125 har en god aerodynamisk form som gjør det lettere for motoren å skyve sykkelen fordi luftmotstanden er relativt lav sammenlignet med f.eks en CBR 125 eller en annen naken sykkel. Trim for 30000kr og at ikke vanlig mann i gata kan gjøre det, vel, om man ikke kan en dritt om sykler ville jeg ikke prøvd for å si det sånn! Har også sett FP RS med 160 dyse, en glimrende måte å drukne effekten, som igjen fører til at mange tror de ikke går så bra. Jeg ville fulgt Magenuss sitt råd, gå inn på Aprilia.7kt.net og les litt, står mye smart der, skrevet av folk som vet hva de snakker om og som har erfaring med RS 125. Selv har jeg hatt RS i 3 år nå og begynner å få litt trimerfaring! Lenke til kommentar
Marti Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg bøyer meg veldig dypt i støvet hvis jeg har tatt feil her, men synes det virker utrolig rart at den svartlakkerte RS'en over her gjør så mye mindre når det er gjort så mye mer med den. Ulogisk imo, men for all del. Forresten, min uplomberte NSR gjør rundt 140 hvis jeg legger meg ned, trodde RS lå rundt 160. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg bøyer meg veldig dypt i støvet hvis jeg har tatt feil her, men synes det virker utrolig rart at den svartlakkerte RS'en over her gjør så mye mindre når det er gjort så mye mer med den. Ulogisk imo, men for all del. Forresten, min uplomberte NSR gjør rundt 140 hvis jeg legger meg ned, trodde RS lå rundt 160. 7254360[/snapback] Han har selv kjørt så fort. Vet ikke om den kan gjøre mere. Det er uvisst, og han har ikke akkurat planer om å skjekke. Ihvertfall ikke nå. Den skal også selges til våren da bil er på vei. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Enig med Marti. Kamerat fikk 155-165 med uplombert RS engang, men den skjærte seg som faen etterpå Så selvsagt, full trim osv. er jo 180 ... Huska det nå Men, at RS har 34hk uplombert? Ta en en RS uplombert ved side en KTM 125 med 40hk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Jeg bøyer meg veldig dypt i støvet hvis jeg har tatt feil her, men synes det virker utrolig rart at den svartlakkerte RS'en over her gjør så mye mindre når det er gjort så mye mer med den. Ulogisk imo, men for all del. Forresten, min uplomberte NSR gjør rundt 140 hvis jeg legger meg ned, trodde RS lå rundt 160. 7254360[/snapback] Den jeg hadde gikk 120, men etter at den var på service (merkeverskted) gikk den i 130, par tenner mindre drev bak var nok skylden.. Dette var når den var plombert (turtallsperre slo inn, antaglivis pga en cdi boks e.l. i 130) En RS 125 plombert vil jeg tro går omtrent i samme hastighet. Husk nå at det er forskjell på upblombert full trim. Man kan ha uplombert potte, men ha større dyse etc. Da er den ikke bare uplombert. En NSR med effektanlegg vil gå i 140-150. En RS med kun at plomberingene er borte vil ikke gå i 180. Med fulleffekt vil den muligens vise dette på speedometeret, men reel hastighet vil være noe under 180 uansett.. BTW, noen nevnte at en uplombert RS har 34 hk. Mener å huske at en RS har 34 med full trim. En NSR med jollymoto effektanlegg (det som gir mest effekt på nsr) gir en nsr 24 hk. At et effektanlegg eller orginal anlegget for den saks skyld, uten plomb. tviler jeg på at gir 34hk. Endret 9. november 2006 av Slettet+19283741 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Enig med Marti. Kamerat fikk 155-165 med uplombert RS engang, men den skjærte seg som faen etterpå Så selvsagt, full trim osv. er jo 180 ... Huska det nå Men, at RS har 34hk uplombert? Ta en en RS uplombert ved side en KTM 125 med 40hk. 7254519[/snapback] Skjønner ikke hvor folk får disse tallene ifra, tydeligvis en pr-kåt kompis som skryter av sin splitter nye RS som overgår alt og alle på gata Lenke til kommentar
Robban_88 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg bøyer meg veldig dypt i støvet hvis jeg har tatt feil her, men synes det virker utrolig rart at den svartlakkerte RS'en over her gjør så mye mindre når det er gjort så mye mer med den. Ulogisk imo, men for all del. Forresten, min uplomberte NSR gjør rundt 140 hvis jeg legger meg ned, trodde RS lå rundt 160. 7254360[/snapback] Han har ikke satt på elektronisk-rave ventil. Dette er en plombering, ikke trim, i italia kommer nemlig syklene med en løftemekanisme til eksosventilen som gjør at ventilbladet heises fra eksosporten på sylinderen ved 7800rpm og frigir en del effekt på topp! Har hørt at det skiller tett oppunder 10hk med og uten en slik løftemekanisme. RS har ikke 34 med full trim, den har 34hk som uplombert, dvs som FP (Free Power). I Norge er det en vanlig misforståelse at FP RS går for full trim (altså Full Power) og ikke Free Power som vil si 34mm flatside forgasser, NGK-R BR10EG plugg, Elektronisk Rave Ventil, FP Svane (også kjent som MPAO), Uplombert luftfilter og CDI boks uten den velkjente dippen i effektkurven rundt 5500rpm. En fulleffekts RS derimot er en sykkel som er ytterligere trimmet, f.eks: tynnere pakning mellom blokka og sylinder, annet effektanlegg f.eks Jolly Moto, Arrow, MIG, Gianelli, Shark eller Jim Lomas (skiller ca 2-3hk på topp kontra Aprilia Free Power/MPAO anlegget som til gjengjeld har mer motstand og derfor bedre bunndrag.) Man kan bytte til carbon reeds fra Boyesen/V-Force 3 som øker gassresponsen betraktelig men også er kjent for å gi resultater på toppeffekt. Bytte stempel til f.eks Polini, Mitaka eller Prox. Dette er bare eksempler på de mange tingene som kan skille en FP RS (tenk på FP som en fabrikkstrimmet sykkel) DVS; alt du monterer av trim som ikke sykkelen har når den kommer ut av fabrikken (før struping) er deler som ikke har noe med FP å gjøre. Kort og greit: Aprilia RS 125 kommer fra fabrikk med 34hk, det er vanlig at en ytterlig trimmet RS har rundt 38hk. Skal man ha over 30 bakhjulshester i en RS må man først og fremst forsterkere clutchen, deretter er det letteste å montere en Polini 154ccm (gjerne med den skylleporten i innsugsporten som er org. på Rotax sylinderne, men ikke på Polini sylinderene.) Når du har montert sylinderen bør du skifte luftfilter da denne sylinderen ikke klarer å trekke nok luft gjennom den originale luftfilterboksen vil dette fungere som struping. Husk for all del å dyse opp (162+/- uten powerfilter, 170+/- med powerfilter) og still opp oljepumpa! NSR i Norge har en sylinder som mangler en skylleport kontra de FP syklene som går f.eks i Italia. Så med mindre du har byttet sylinder har du ikke helt uplombert NSR, har også hørt at det er veldig stor forskjell på FP CDI og den vanlige typen. NSR i Norge (uten å bytte sylinder og CDI) har potensiale for 24-25hk og 31hk med den andre sylinderen. Jeg er ingen ekspert på NSR trim så mulig jeg kommer med litt feil opplysninger nå. RS er rett og slett sprekere ut fra fabrikk enn NSR Tallene mine er ikke hentet fra min splitter nye RS som er sjefest i gata, men jeg har interressert meg for dette siden jeg var 13år, kjøpte RS 125 når jeg såvidt hadde fylt 15år og har vært lidenskapelig opptatt av syklene mine og ikke minst fascinert meg for to-takts tuning. Det er uttalige timer i garasjen med tweaking og ikke minst tester på vei som jeg baserer mine uttalelser på. Er ingen ekspert men prøver å ikke finne på en masse piss heller! Sykkelen min skal nå selges så jeg har egentlig ingen glede av å si at det er den sjefeste sykkelen i gata, men dens arvtager blir det! Lenke til kommentar
Xperia X10 Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Marti og firstprice: Var dette alt? Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Virker slik ... Men fortsatt, prøv å sett en RS "FP " ved siden av en KTM SX / EXC. Skal vi se de møka skrytehestene Lenke til kommentar
Marti Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Virker slik ... Men fortsatt, prøv å sett en RS "FP " ved siden av en KTM SX / EXC. Skal vi se de møka skrytehestene 7263813[/snapback] Agreed. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Marti og firstprice: Var dette alt? 7263027[/snapback] Haha, så og si . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg