Gå til innhold

Ikke strengt med orddelingsfeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånne idiotiske orddelingsfeil som kun brukes for å oppfylle 3-ords kravet, blir fort stengt. Men om det er et godt emnefelt med et en eller to orddelingsfeil er vel ikke det noe å hisse seg opp for, eller hva?

Endret av Thompzen
Lenke til kommentar

En grunn til orddelingene i emnefeltene er jo at du blir bedt om å dele opp ordet dersom du skriver mindre enn 3 ord. Har tipset admin om den lite smarte feilmeldingen, men de fant det tydeligvis mer lettvint å be brukere om å dele opp ordet, for deretter å stenge emnet... :shrug:

Lenke til kommentar

Syns det er ille at folk skal forsøple tråden ved å kalle folk "skrivefeilsrytter". Orddeling, eller særbøying som det egentlig heter, er den tiende landeplage, og et stort problem på forumet i mine øyne.

Det ser så jalla ut når folk ikke kan skrive norsk! Og dette er jo ikke skriveleif, det er slik folk tror de skal skrive ordene.. Og det er jo der problemet ligger! Desverre har det blitt så vanlig å ta feil når det gjelder særbøying at folk syns det er pirk når det blir rettet på :(

Lenke til kommentar

Joda, men når man først skal hakke på andres skrivefeil så lønner det seg ikke så skrive feil selv. Hvis du skjønner ;)

Jeg, for min del, HATER orddeling meget høyt.

EDIT:

Når noen tror de skriver riktig, men det de skriver er feil, så er det skrivefeil. Når noen skriver feil og veit at det de har skrevet er feil, eller ikke har enset det, da er det slurvefeil.

Endret av cun
Lenke til kommentar

QUOTE (Kevlar @ 23/04/2005 : 14:59)
Syns det er ille at folk skal forsøple tråden ved å kalle folk "skrivefeilsrytter". Orddeling, eller særbøying som det egentlig heter, er den tiende landeplage, og et stort problem på forumet i mine øyne.

Det ser så jalla ut når folk ikke kan skrive norsk! Og dette er jo ikke skriveleif, det er slik folk tror de skal skrive ordene.. Og det er jo der problemet ligger! Desverre har det blitt så vanlig å ta feil når det gjelder særbøying at folk syns det er pirk når det blir rettet på :(

Enig i at orddelingsfenomenet er utrolig irriterende, men skal man plukke på andres grammatiske feil så må man passe på å skrive riktig selv.

Mener ellers at forumbrukerne bør bli flinkere i sin kommabruk (så blir det lettere å forstå meningen i setninger og hva som er leddsetninger osv) samt å dele opp innleggene sine i passende avsnitt.

Lenke til kommentar

QUOTE (Crazysteps @ 23/04/2005 : 17:46)
Mener ellers at forumbrukerne bør bli flinkere i sin kommabruk (så blir det lettere å forstå meningen i setninger og hva som er leddsetninger osv) samt å dele opp innleggene sine i passende avsnitt.

Tror du glemte et komma i den setningen... :p

Ang. orddeling, så er det vel egentlig på tide å tillate det i det norske språk... Alle skriver jo feil uansett, og det er ikke så veldig rart med tanke på at språk som f.eks. engelsk deler opp ordene, noe som overhode ikke er noe problem. Etter min mening blir enkelte ord ekstremt tunge å lese pga de består av flere sammensatte ord.

Men så lenge det ikke er lov å dele opp ord, så må jo selvsagt folk rette seg etter det... ;)

Lenke til kommentar

QUOTE (Lurifaksen @ 23/04/2005 : 18:17)
QUOTE (Crazysteps @ 23/04/2005 : 17:46)

Tror du glemte et komma i den setningen... :p

Ang. orddeling, så er det vel egentlig på tide å tillate det i det norske språk... Alle skriver jo feil uansett, og det er ikke så veldig rart med tanke på at språk som f.eks. engelsk deler opp ordene, noe som overhode ikke er noe problem. Etter min mening blir enkelte ord ekstremt tunge å lese pga de består av flere sammensatte ord.

Men så lenge det ikke er lov å dele opp ord, så må jo selvsagt folk rette seg etter det... ;)

hehe, ja. gikk litt fort. Ikke et stygt eksempel da, heldigvis.

Nei, orddeling må vi holde oss unna så langt det er mulig. Mye enklere å forstå språket når man skriver rett enn når man deler opp ord i hytt og pine.

Det engelske språket er bygd opp på en annen måte enn det norske og kan derfor tillate seg mer av den slags tullball.

Lenke til kommentar

Jeg tror kampen mot orddeling er forgjeves. Jeg har merket på et par år at denne trenden har blusset voldsomt opp, og at man nå finner orddeling på hver eneste reklameplakat, avis og internettside. Hva hjelper det med språkundervisning på skolen når det som fanger vår oppmerksomhet mest, mediene, er de som forsøpler språket vårt værst. Norge er fullt av analfabeter, og det er tydelig at vi har vår negative påvirkning fra det engelske språk, der orddeling er tillatt. Om 50 år snakker vi vel alle engelsk.

Lenke til kommentar

QUOTE (Playmofetish @ 23/04/2005 : 18:36)
Jeg tror kampen mot orddeling er forgjeves. Jeg har merket på et par år at denne trenden har blusset voldsomt opp, og at man nå finner orddeling på hver eneste reklameplakat, avis og internettside. Hva hjelper det med språkundervisning på skolen når det som fanger vår oppmerksomhet mest, mediene, er de som forsøpler språket vårt værst. Norge er fullt av analfabeter, og det er tydelig at vi har vår negative påvirkning fra det engelske språk, der orddeling er tillatt. Om 50 år snakker vi vel alle engelsk.

Jeg har ikke lagt merke til mye skrivefeil i reklamer og likende. i avisene er det en god del derimot, spesielt i lokalavisene (Gjengangeren må være norges verste)

Lenke til kommentar

Orddeling gjør at ordet uttales på en helt annen måte og det gir ofte en helt annen mening også (på norsk, altså). Dette må aldri tillates.

Røykfritt -> Røyk fritt = Fra å være røykfritt område tillates det nå å røyke fritt.

Leiebiler -> Leie biler = Hvem vil vel ha leie biler?

Kjøpesenter -> Kjøpe senter = Latterlig

Ananasbiter -> Ananas biter = Når begynte den med det?

Kulelys -> Kule lys = Nei nei nei!

Lenke til kommentar

QUOTE (cun @ 24/04/2005 : 01:14)
Orddeling gjør at ordet uttales på en helt annen måte og det gir ofte en helt annen mening også (på norsk, altså).

Det der er bare tull. Du skal lese temmelig tregt for å klare å misforstå en setning med et ord som er delt opp. Jeg ser ingen , eller - mellom eksemplene du har delt opp. Derfor tar jeg heller ingen pauser når jeg leser.

Ja, det er enkelt dersom du er oppmerksom på det, og da er det morsomt også - men det er slettes ikke problematisk å lese en tekst selv om den inneholder orddelingsfeil. Det faktum at stadig flere deler opp ord er jo et godt bevis på det.

Igjen, på engelsk går det helt glimrende, og jeg ser ingen forskjell i setningsoppbyggingen (<-- eksempel på unødvendig tungt ord) i det engelske språket som skulle tilsi at det skulle være "mindre problematisk" der.

Synes det er litt rart at det ikke er lov å dele opp ord med bindestrek. Etter min mening ville det vært det mest logiske egentlig. Det viser jo både at det er "en ting" det snakkes om, og gjør det enklere å lese siden du da med en gang ser hvilke ord det består av. Når du leser kan du jo som regel se hvilket ord det er uten å lese det. Lengre ord som består av flere ord må du jo faktisk lese før du forstår det.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

QUOTE (Lurifaksen @ 24/04/2005 : 01:31)
QUOTE (cun @ 24/04/2005 : 01:14)
Orddeling gjør at ordet uttales på en helt annen måte og det gir ofte en helt annen mening også (på norsk, altså).

Det der er bare tull. Du skal lese temmelig tregt for å klare å misforstå en setning med et ord som er delt opp. Jeg ser ingen , eller - mellom eksemplene du har delt opp. Derfor tar jeg heller ingen pauser når jeg leser.

Ja, det er enkelt dersom du er oppmerksom på det, og da er det morsomt også - men det er slettes ikke problematisk å lese en tekst selv om den inneholder orddelingsfeil. Det faktum at stadig flere deler opp ord er jo et godt bevis på det.

Igjen, på engelsk går det helt glimrende, og jeg ser ingen forskjell i setningsoppbyggingen (<-- eksempel på unødvendig tungt ord) i det engelske språket som skulle tilsi at det skulle være "mindre problematisk" der.

Synes det er litt rart at det ikke er lov å dele opp ord med bindestrek. Etter min mening ville det vært det mest logiske egentlig. Det viser jo både at det er "en ting" det snakkes om, og gjør det enklere å lese siden du da med en gang ser hvilke ord det består av. Når du leser kan du jo som regel se hvilket ord det er uten å lese det. Lengre ord som består av flere ord må du jo faktisk lese før du forstår det.

Ta et årsstudium eller en bachelorgrad i norsk, så vet du hva vi andre snakker om.

De grammatiske reglene vi har er viktige å følge da de gjør det norske språket enklere å forstå.

Lenke til kommentar

QUOTE (Crazysteps @ 24/04/2005 : 04:44)
De grammatiske reglene vi har er viktige å følge da de gjør det norske språket enklere å forstå.

Jupp. Det er sikkert derfor det er blitt vanlig å dele opp ordene. :yes:

:roll:

Og ja, du har helt riktig - det er hovedsaklig de med spesiell utdanning i norsk som har problemer med orddeling. De fokuserer på ortografi i motsetning til "vanlige" folk som ikke har problemer med å lese et oppdelt ord fordi de fokuserer på å få med seg sammenhengen.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

QUOTE (Lurifaksen @ 24/04/2005 : 03:59)
QUOTE (Crazysteps @ 24/04/2005 : 04:44)

Jupp. Det er sikkert derfor det er blitt vanlig å dele opp ordene. :yes:

Om du syns det er vanskelig å skrive norsk får være opp til deg å bedømme.

Personlig har jeg ingen problemer med det, selv i 3.2 promilles berusning (ja, har promillomter) og med knekt tå.

Orddeling må utføres korrekt for å beholde meningen med setningen man utformer. basta!

Lenke til kommentar

QUOTE (Crazysteps @ 24/04/2005 : 05:02)
Orddeling må utføres korrekt for å beholde meningen med setningen man utformer. basta!

Selvfølgelig, det blir vanskelig å drive samkjøring av orddeling - og ikke orddeling. Men om det hadde vært så at vi hadde vært vant til å dele opp ord, så hadde det selvsagt ikke vært noe problem å skjønne meningen. Du mister jo poenget pga. du er oppmerksom på at ordet som normalt skrives i et ord er delt opp i to ord, og i den sammenheng kommer du på at hvis du legger om trykket på ordene kan det få en annen mening som kan være morsomt.

Kan du påpeke nøyaktig hva som gjør at en setning med et delt ord på engelsk gir mer mening enn en setning med et delt ord på norsk? Har du noen eksempler? Klarer selv ikke å komme på noe :hmm:

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...