wil Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 hei. jeg har nå akkurat installert Ubuntu 5.04 fra dvd. installasjonen gikk veldig bra og fint. ikke noe problemer. laga meg en konto og sånn. Så når jeg skal logge inn skriver jeg mitt brukernavn og passord. da blir jeg logga inn. men jeg har behov for å gjøre endel ting mens jeg er root også, dette kan jeg ikke gjøre via terminal. så jeg går ut til login skjermen igjen og skriver root og mitt root passord, men det går ikke. får at det er feil passord eller brukernavn. uannsett hva jeg prøver på. Ubuntu ser ganske så bra ut i mine øyne, men det var no det med root kontoen da. hvis jeg restarter maskina og starter Ubuntu i failmode eller hva det heter så får jeg logga inn som root, men det er litt stress å restarte maskina hele tia. jeg vil gjerne gjør det sånn som jeg har gjort det i alle de andre Linuxene jeg har brukt. sånn sett var Ubuntu litt rotete egentlig. Håper på mange svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Bare til opplysning, så er root kontoen deaktivert i ubuntu. bruk sudo -s. Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 ja. leste det en plass. men det går ikke an å skrive sudo -s heller i login skjermen. Lenke til kommentar
wilai Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 vist du skal aktivere root kontoen må du skrive sudo passwd Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Logg inn som vanlig bruker og for de tingene som krever root-aksess bruk sudo kommando (f.eks. "sudo apt-get update"). Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 sudo er en greie som lar deg kjøre komandoer som root. sudo -s rm /home/dritt f.eks hvis jeg ikke husker feil Lenke til kommentar
jonasdaman Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (offtopic) fikk du ubuntu fra TG? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (offtopic) fikk du ubuntu fra TG? Nei, 5.04 er hoary og kom ikke ut før etter TG. Den som ble delt ut på TG er warty. Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 ok, men hva skriver jeg om jeg vil logge inn som root i login vinduet da. (der jeg skriver mitt vanlige brukernavn og passord)? jeg får det jo ikke til. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Kvifor skal du det? Du loggar deg inn som vanleg brukar først, så brukar du sudo får å få root-shell... Som sagt kan du aktivere root-kontoen ("sudo passwd root"), men det er vel litt av poenget med Ubuntu at du skal bruke sudo. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Kan du fortelle oss hva det er så viktig å gjøre som root at du må logge inn som root? La oss si det sånn, i Ubuntu er det standard at du ikke kan logge inn som root i logg-in screen. Men hvis du åpner et terminalvindu, så kan du skrive "sudo su -" så er du logget inn som root i den terminalen. For å kjøre en enkeltkommando i terminalvindu uten at du har logget inn som root i den terminalen så skriver du "sudo" først, også kommandoen. F.eks; "sudo mount /dev/hda1" (Alle kommandoer skrives uten " rundt) Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 jeg vil logge inn som root fra login skjermen fordi at jeg er vant til det. har gjort dette fra Slackware, Fedora, Mandrake osv. Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 jeg vil logge inn som root fra login skjermen fordi at jeg er vant til det. har gjort dette fra Slackware, Fedora, Mandrake osv. Skjønner ikke hvorfor du vil gjøre det så vanskelig. Istedenfor å logge inn som root så skriver du bare sudo foran alle kommandoene som krever root tilgang. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) På servern min har jeg warthy og der har jeg aktivert root accounten ved å gjøre det wilai skrev. sudo passwd. Jeg liker å ha root account pga at jeg flytter filer over til disker via flashfxp eller winscp, noe som bare går med root. Kan bruke sudo ennå, men jeg syns det er lettere med su... edit: glemme ting er en uting. Endret 17. april 2005 av zeltex Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Det er jo bare mer stress å drive å logge inn og ut, når du kan gjøre alt som èn bruker med sudo. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) men jeg syns det er lettere med su... "sudo su -" Jeg liker å ha root account pga at jeg flytter filer over til disker via flashfxp eller winscp, noe som bare går med root. Men må virkelig diskene dine bare være åpne for root da? Er det noe poeng..? Endret 17. april 2005 av BeFs Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) men jeg syns det er lettere med su... "sudo su -" ja, er jo hele 5 taster mer å trykke på, noe som tar ca 0.3 sekunder ekstra. Hvis jeg da bruker su 5 ganger om dagen, i ett år, er det 547,5 senkuder, nesten 10 minutter! Men må virkelig diskene dine bare være åpne for root da? Er det noe poeng..? Jeg har ikke klart å skrive til /mnt/x med vanlig bruker nei, derfor root... Endret 17. april 2005 av zeltex Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Bruker du bare root kontoen? Går jo fortere å trykke på 5 taster, enn å logge ut fra normalbruker, inn som root, ut av root, og inn som normalbruker igjen.. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Hvis /mnt/x er en fat-partisjon så kan du montere den med uid=brukernavn for å gjøre at filene eies av den brukeren. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Nå var ikke mine inlegg direkte rettet mot det å logge inn og ut, for det vet jeg tar litt lenger tid. Det jeg skulle ha frem var at en fint kunne aktivere root, og fortsatt bruke sudo. Logger ikke inn som root, men bruker det hele tia over terminal eller putty. Og da syns jeg(merk jeg) at det er lettere å skrive su - enn sudo su -. Og når jeg da også skal flytte de filene jeg nevnte tidligere, kan jeg logge inn som root og passord, noe som ikke går hvis jeg bare har sudo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå