Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva skal jeg ha: Gateway,aksesspunkt,basestasjon?

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått det ærefulle oppdraget å utstyre en liten familie med trådløst system. De har fra før av internett gjennom Canal Digital. Der har de fått en liten router med en port, og det er det.

De har nå et trådløst kort, og skjønte ikke hvorfor de ikke fikk den bærbare maskinen på nett :wee:

Jeg har skjønt at de trenger en sender, men fant plutselig ut at det var jo så mange sendere. Og med så mange navn.

Jeg vil tro at det den må kunne gjøre er å ha en linje inn slik at kabel fra routeren går inn der og forsyner internett utover det trådløse nettverket.

Nå har jeg ikke navn på verken routeren eller det trådløse kortet, men skal skaffe det hvis det trengs.

• Hva trenger jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trådløs router er vel det som trengs. ser ikke andre muligheter, ikke noen bedre hvertfall. men ville anbefalt og kjøpe litt kvalitet, ikke bare ta det billigste som finnes. lett og få ustabilt nettverk av sånt. hvertfall visst den skal dekke et visst areal.

Lenke til kommentar

Merkelig nok har jeg opplevd mer ustabilitet med 3com officeconnect-ruteren enn D-link'en. Har ikke vært noe tull med vi har her enda ihvertfall.

Jeg vil nå tro den holder i lange baner til et lite innedørs hjemmenett uten alt mulig fancy styr som bridging, wpa, avansert kontroll av brukere osv.

Lenke til kommentar

Macfilter og skjult SSID gjør susen ja.

Men tror ikke en skal bekymre seg nevneverdig over at noen skal cracke WEP eller WPA-nøkkelen din. Tror det er langt mellom personer som gjør slikt. :whistle:

Dessuten når ikke en slik vanlig ruter langt med litt redusert sendestyrke.

Tviler på at noen gidder å liste packets i mange dager...

Lenke til kommentar

Har vært å sjekka ut det trådløse kortet. Det er et Compaq 802.11b kort. Jeg finner det logisk at det blir litt kollisjon mellom standardene her. Med tanke på at 802.11g er bakoverkompitabel med 802.11b, men ikke motsatt.

Goophy derimot mener noe annet...

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

802.11g er bakoverkompatibelt med 802.11b. Om det er Compaq kortet som heter noe med 110 så er det et rebranda orinoco gold kort som er regnet som et av de beste 802.11b kortene på markedet. De aller fleste bruker dette kortet til å sjekke kompatibiltieten også.

Når det gjelder sikkerhet er det langt tryggere å ha kryptering, enten i form av WEP eller WPA, istedet for å skjule SSID og MAC-filter. De to først nevnte krypterer trafikken, mens de to sistnevnte er mer for autentisering. Det vil si at man må få tillatelse for å bruke nettet. Med kryptering kan andre finne nettet ditt, men det skal mye til å knekke både WEP- og WPA-krypteringen. WPA-kryptering benytter seg av en sterk algoritme som er svært vanskelig å knekke.

Det finnes verktøy for å knekke WEP-kryptering, men det er likevel langt mer jobb med dette enn å finne en MAC-adresse som er tillatt på nettet og utgi deg for at du har lov til å være på det nettet.

Det Compaq kortet støtter mest sannsynlig bare WEP-kryptering, men det holder for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...