durabit Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Her er en liten utfordring. Jeg har hatt et Prescott-system i ca. et halvt år. Hovedkomponentene er som følger: -Intel Pentium 4 530 3 GHz (socket 775) -Asus P5AD2 Premium hovedkort -Asus 6600 GT -Corsair Twin2x 5400 Pro DDR2 (1024 MB) -Lian Li PCV 2000B Dette systemet står på 24/7. For ca. en måned siden fikk jeg av og til merkelige skjermbilder på skjermen, særlig etter lang tid uten bruk (over natten). Bare halve øvre delen av skjermen ble brukt til bilde, bildet var skviset. Noen par andre ganger var skjermen helt blank og jeg måtte bruke vnc fra en annen pc for å gå inn og redigere skjermoppløsningen, da ble sjermbildet aktivt igjen. Jeg har også skiftet en PSU (20 pins, sluttet å fungere mot systemet) til en annen PSU med 24 pins (Antec Neopower). I dag da jeg stod opp var skjermen helt død og systemet reagerte ikke. Når jeg rebooter stopper den opp og det er absolutt inget liv på skjermen. Jeg har også prøvd med et PCI-grafikkort samt en annen PSU. Spørsmålet er om det er hovedkortet eller CPU det kan være noe feil med. Tviler sterkt på at det kan være minnet og test med et annet grafikkort skulle utelukke skjermkortet. Har dere noen tips jeg kan prøve ut? Nå klarer jeg ikke å starte med Antec PSU'en. Har koblet til en Enermax PSU (20 pins med 20-24 pin overgang). Jeg har resetta CMOS. Når jeg starte maskinen lyser lampene på RAM-brikkene lystig men slutter etter noen sekunder. Ingenting på skjermen. Jeg har også prøvd å skifte posisjon til RAM-brikkene. Dette begynner å bli riktig irriterende. Det som er rart er at denne Post-funksjonen med voice ikke gir noen feilmeldinger under start. Endret 17. april 2005 av durabit Lenke til kommentar
durabit Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Oppdatering. Jeg bestilte nytt grafikkort men ingen endring, klarer ikke å få fram skjermbilde. Da kom jeg på å starte med bare en RAM-brikke. Da får jeg plutselig bilde og kan boote inn i BIOS. Men Antec PSU'en klarer jeg ikke starte opp med. Må bruke reserve-PSU'en. Jeg syns dette begynner å ligne på et resultat av overledning (lynnedslag). Enkeltvis klarer jeg å boote med begge RAM-brikkenen. CPU skulle være OK. Antakelig er både hovedkort og PSU skadd. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Sagmyr Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Er ikke ekspert på slike ting, men jeg lurer på om kanskje strømforsyningene dine kan være for svake? Er de mange watt? Kanskje prøve med ei skikkelig kraftig ei? Lenke til kommentar
durabit Skrevet 22. april 2005 Forfatter Del Skrevet 22. april 2005 (endret) Mja, den jeg har brukt er på 480 Watt. Skal være nok i massevis. Men da jeg prøvde en Enermax 350 Watter måtte jeg sette to av 6 disker på en egen PSU for å kunne starte windows. Jeg kjører nå med bare en av to minnebrikker montert og bruker to PSU'er liggende på golvet. Skikkelig provisorisk løsning til jeg får løst problemet. Jeg tror det må være en feil med hovedkortet. Eller kanskje ikke. Jeg klarer jo ikke å boote med den på 480 og den PSUen på 350 Watt og med 20 pins kabel har kanskje ikke nok juice til å gi et stabilt system og dermed gir problemer med to RAM-brikker. Endret 22. april 2005 av durabit Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Kan du se om kondensatorene rundt prosessoren er "poppet". Hvis de buler opp og det i tillegg er lekkasje på toppen, så er det bare å reklamere på hovedkortet! Jeg har samme hovedkort med noen av de samme symptomene over tid, men nå er det ikke mulig å starte maskina i det hele tatt og alle kondensatorene som ligger rundt prosessoren ødelagt! Jeg har også en Antec Neopower på 480 W og nekter å tro at den er for svak selv om jeg har 8 harddisker, og av til en 9. i den. Det kan være at Antecen er så avansert at den ikke vil levere strøm og starte opp siden den har funnet ut at noe er galt. Antecen har jeg også prøvd på et annet hovedkort der det virker bra. Minnet er også identisk, så disse maskinene er tydeligvis ganske like. Kjørte raid på ICH6 kontrolleren med to raidarrays. Videre raid på ITE 8212 kontrolleren hvor jeg også har boota fra. Silicon image kontrolleren har jeg ikke prøvd ennå selv om den virker klar. Jeg har en 3,2 Ghz 540 prosessor, en forskjell som neppe betyr noe. En ting som kan ha noe med saken å gjøre er at jeg startet med ett Asus EAX 600 HDTV grafikkort. Det nektet å fungere, prøvde jeg å aktivisere driverne dens krasjet alt, jeg måtte kjøre i standard VGA. Så kom det et Abit XT600 Pro guru (altså lignende) som riktignok har latt seg installere med drivere og det hele men systemet har blitt temmelig fastlåst, få innstillingsmuligheter. Noe har skurret hele tida. Det første Asus EAX600 grafikkortet er nå på min datters Asus A8N-SLI deluxe hvor det heller ikke lar seg installere skikkelig, må kjøres i VGA der og. Etter hvert økte hyppigheten av plutselig stopp rett etter oppbooting, og startproblemer som gikk på at det tok tid å starte opp, noen ganger kunne den vente ett halvt til ett min før den startet (og lengre), ofte trengtes en start til. Når den så var igang kunne den virke stabilt lenge. Det typiske bildet ved oppstart og brudd på grunn av dårlig strømfosyning (vifter og disker som starter for fullt i tur og orden og så plutselig stopp) har jeg ikke hatt. Stoppen har gjerne kommet etter at maskina var godt igang, gjerne etter at et program var kommet igang (eks Photoshop). Så en dag etter at den hadde stått lenge startet den plutselig for fullt, jeg restartet flere ganger og trodde mirakelet hadde skjedd, pakket alt sammen inn i kabinettet igjen og siden har det ikke vært liv! Til bildet hører også at den noen ganger kunne finne på å starte på nytt etter at jeg egntlig hadde avsluttet. Hva hovedfeilen er og om de har noe med hverandre å gjøre er vel ikke så lett å finne ut av men jeg sender nå hovedkortet inn til reklamasjon. Endret 24. april 2005 av kjellms Lenke til kommentar
durabit Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Da gikk hovedkortet i retur. Jeg testet den originale PSUen (Antec Neomaster) på et annet system og det bootet uten problemer. Alle tester peker mot hovedkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå