Ṱormod Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Iogmed at jeg skal kjøpe nytt digitalkamera til meg selv har jeg tittet på blant annet Olympus Mjui Mini Digital S med 5 megapixler og sterkt vurdert dette LINK . De selger det på Japan Foto med 500,- avslag. Da lurer jeg på om noen av dere har erfaringer med enten Mjui Mini Digital eller Digital S som kamera. Har tenkt å bruke det til både naturfotografi og fotografi av mennesker og lignende. Er dette et bra kamera og har noen av dere erfaringer med dette kameraet? Eller har noen av dere et bedre alternativer til dette kameraet i samme prisklasse (3000,-) Endret 17. april 2005 av Tready Lenke til kommentar
F828 Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Det jeg har lest om det, er at bildekvaliteten heller er middelmådig. Men noe mer vet jeg ikke om det. F828 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Bildene har høy kontrast og kraftige farver. Det er bra for de som bare vil knipse et bilde uten å tenke så mye over det. Men ikke så bra for de som vil ha stor kontroll over resultatet. Om det er en fordel eller bakdel kan bare du avgjøre. Det laget for å tåle vannsprut, noe som er ganske uvanlig og en stor fordel i visse tilfeller. Jeg vil ikke anbefale det til noen som har foto som hobby men hvis man vil ha bilder med trøkk rett ut av kameraet og ellers ikke bryr seg så mye om foto så er det et bra valg. Hvis du klikker på produktguiden så vil du finne mange alternativer. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Jeg har Mju Mini (det første) selv, i tillegg til C-750 Ultrazoom, også fra Olympus. Mju Mini'en kjøpte jeg for å ha som ekstrakamera de få gangene jeg ikke har meg meg det andre. Jeg liker Mju Mini'en godt, med sine begrensninger til tross. Men jeg ville ikke anbefale dette som ditt primære kamera. Til det kommer det til kort på en del områder. Når du snakker om naturfoto, bilder av folk osv. trenger du et mer voksent kamera. Mju Mini'en har f.eks. lite å gjøre innendørs. Det er jo svært begrenset hva den lille blitsen klarer å lyse opp, og det blir noe støy i bildene. Svært mye støy hevder en del andre. Jeg er mer moderat her, men ser jo selvsagt forskjell mine to kameraer. Videre har Mini'en svært begrenset zoom, mitt har 2x, jeg erikke sikker på hva det nye har, men det er uansett for lite til å boltre seg i naturen. Hvis du som du sier skal svi av rundt 3K på kamera, ville jeg derfor satse på etterkommeren til mitt C-750, det heter C-765, og kostet da det kom rundt 5K. Nå har det rast i pris, og kan fås til rundt 2.4K på blilligste nettsjappe. Da får du en svært imponerende ultrazoom på hele 10x optisk, tilsvarende 38-380mm, samt supermakro ned til 3 cm. Det er relativt lysfølsomt i hele zoomområdet. På tur i naturen vil du sette stor pris på såvel zoomen som makroen. Kameraet har også fulle manuelle innstillingsmuligheter i tillegg til "damemodus" (auto). Det finnes flere gode ultrazoomkameraer, Canon, Fuji, Minolta og flere har kameraer med 10-12x zoom, men de er alle ettermin mening noe store og klumpete. Olympusen er for tiden fortsatt markedets minste ultrazoomkamera. Det gjør det også litt enklere å ville dradet med seg rundt om. Som jeg har nevnt en del ganger her på forumet hevder jeg at det er en sterk kandidat til mest-for-pengene-kamera. Du kan ellers se eksempler på bilder på både Mju-Mini og C-750 på de to linkene i signaturen min. Endret 17. april 2005 av manskow Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Har sett på forskjellige kameraer i samme prisklasse nå. Kom over Nikon Coolpix 5900 og lurer på om dette er et bra kamera til 2700,-. Kan jeg bruke det til både natur- og menneskefotografi? Lenke til kommentar
Mr.Graham Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Forgjengeren til 5900, 5200, tok ihvertfall gode bilder og var et kamera etter min smak. Jeg ville ha satset på dette som et lommekamera, og forgjengeren fungerte ihvertfall godt til både portretter og naturfoto! Tror du får mye for pengene her! Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Ok, takk for tipset/erfaringen med kameraet! Jeg skal om et øyeblikk kjøpe kameraet på Japan Photo for 2700,-. Gleder meg til å endelig få et skikkelig digitalkamera. Lenke til kommentar
Mister t Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Er det noen som har erfaringer hvordan disse Mjui mini kameraene er på batteri kapasitet? Lenke til kommentar
Mr.Graham Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Er det noen som har erfaringer hvordan disse Mjui mini kameraene er på batteri kapasitet? Har prøvd et sånt (har en venninne som har :mju mini), og batterikapasiteten er dårlig. Tror jeg ville kjøpt et batteri til dersom jeg hadde det. Holder knapt en kveld med litt blitsbilder. Har ikke nøyaktige tall på antall bilder det klarer, men det er mye dårligere enn alt annet jeg har prøvd i den klassen (lommekameraer). Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Jeg har iallfall testet litt på mitt. Vi snakker da om 2.gangs lading av helt nytt batteri. Jeg tok da først en ca. 40 bilder, de aller fleste uten blits. Deretter fant jeg ut at jeg skulle sjekke hvor mye det orket, og gikk da "berserk" rundt i stua og tok utelukkende bilder med blits, i rask rekkefølge. Det stoppet da på temmelig nøyaktig 100 av disse bildene før det takket for seg. Totalt ble det altså ca 140 bilder, hvorav altså rundt 2/3 av dem med blits. Hvis du kikker på størrelen på batteriet, synes iallfall jeg det er helt akseptabelt, og det burde også holde til en middels runde med selskapsbilder. Jeg fryktet dog kapasiteten, så jeg har allikevel et ekstra batteri med meg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Reell batterilevetid finner man ikke ut ved å ta bilde etter bilde etter bilde i rask rekkefølge, for man gjør jo vanligvis ikke det. Man ser bildet på skjermen, viser det frem til andre, slår det av litt, slår det på, venter litt på rette motiv, tar bildet... da faller antall bilder betraktelig. 140 bilder i rask rekkefølge er ganske dårlig. Jeg har tatt 2-300 bilder med blits i rask rekkefølge med gammelt Nikon 2100 (tror jeg det var) med to engangs AA batterier... og engangs AA batterier er regnet for å være meget dårlig. Derimot var reell batterilevetid mange ganger dårligere (20-40). Endret 20. april 2005 av Afseth Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 22. april 2005 Forfatter Del Skrevet 22. april 2005 Takk! Da har jeg kjøpt Nikon Coolpix 5900. Kjempebra kamera synes jeg. Men jeg skal kjøpe SD-kort nå og lurer på om Dane-Elec er et bra merke? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Hold deg unna de billig merkene hvis du verdsetter bildene dine. De billige merkene er gjerne ustabile og da kan du fort miste dyrebare bilder. Kjøper du Lexar eller Sandisk, så er du så trygg som det er mulig å bli. De koster litt mer, men det er vel verdt investeringen når det kommer til så dyrebare ting som det bilder tross alt er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå