_ash_ Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Hei Har ASUS P4C800-C hovedkort og her om dagen "poppet" ASUS Probe opp og indikerte at PSU vifta ikke gikk. Samt at CPU temp gikk i været. Trodde først at det var PSU som hadde tatt kvelden (AOpen 350W silent) så jeg prøvde med en en NorthQ 400W Silent PSU fra en annen pc. Men får samme advarsel om at PSU vifta ikke går rundt. Har også sjekket med egne øyne at vifta ikke går. Er det noen som har en idé hva det kan være? Hovedkorten og Kabinett H600B ble kjøpt i januar 2004. Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Du har altså testet to strømforsyninger, og viften går ikke rundt på noen av de? Pc'en står og går, men strømforsyningens vifter står stille? Merkelig hvis det er slik, har jeg aldri opplevd/hørt om. Kobler du strømforsyningens vifte på noe slags viftestyring? Hvis du gjør det, koble den slik den skal være iallefall. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) må i så fall være MAKS uflaks da! eller en software feil. Endret 17. april 2005 av Slettes-xwByZdFZ Lenke til kommentar
_ash_ Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Hei Nei viften går ikke rundt på noen av dem. Har heller ingen ekstra viftestyring. Endret 17. april 2005 av _ash_ Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 En del strømforsyninger har en viftekabel du må koble i hovedkortet før programmer kan overvåke viftehastigheten. Eksisterer ikke denne, eller den ikke er kobla i vil naturligvis ikke programmer finne vifta og dermed rapportere lav/ingen hastighet. Det er også slik at spesielt stille strømforsyninger slår av/på viftene etterhvert som temperatur og/eller arbeidsmengde for strømforsyninga øker. Den skal da skru seg på igjen når temperaturen blir høyere enn et visst punkt. Grunnen til at CPU tempen stiger når vifta på strømforsyninga skrues av er hovedsaklig mindre luftflyt ut av kabinettet og det er forsterket av 120mm viftas plassering i strømforsyninga (rett over cpu hvis jeg forsto PSU modellen riktig). Så lenge temperaturene fortsatt holder seg innenfor produsentenes rammer er det lite å frykte i at CPU-temperaturen stiger med et par grader. Har du også huska på å sjekke om noe sperrer for viftebladene? Selv om det er tvilsomt at dette skulle skje på 2 vidt forskjellige modeller samtidig... Lenke til kommentar
_ash_ Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Hei takk for alle tilbakemeldingene. Selvfølgelig vil jeg få feilmelding når jeg har NorthQ 400 PSU den har ikke denne viftekabelen. Glemte helt det, pinlig. Men vifta går fortsatt ikke ved høy belastning. F.eks ved spilling av et relativt uskyldig spill som Football Manager 2005 går CPU temp opp til 75 grader. Men PSU viften starter ikke (vifta på CPU fungerer). Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Har du ingen andre kabinettvifter enn den i strømforsyningen? Lenke til kommentar
_ash_ Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Har en kabinettvifte som trekker ut luft, men har aldri tidligere hatt problemer med for høy CPU temp. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Det kan jo være at du har maks uflaks og at begge viftene er gåen eventuelt at vifteutgangen på PSUene er gåen. Ville åpna og testa med ei anna vifte jeg og virka ikke den heller ville jeg kjøpt ei vifte som kobles på en molexkontakt for strøm ut av PSuen har du vell? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå