Gå til innhold

SIKKER formatering av WinPRO

Anbefalte innlegg

hei :) jeg tenker man skjønner ganske bra fra topicen hva jeg vil frem til her :

Har lenge hatt nettproblemer og fikk beskjed av bluecom å "reformatere" min data. Jeg fikk en sikkerhets oppdatering fra microsoft av dem, slik at virus ikke skulle komme inn på dataen min i løpet av 30 sekunder.. Det gjorde de desverre uansett.. Jeg bruker nå norman og sygate personal firewall, og ting virker som de virker relativt bra, og virusene har roet seg, men jeg er redd for at de kan lett komme tilbake. Derfor vil jeg for sikkerhets skyld formatere OM IGJEN, og legge inn flest filer på cd'er som kan sikre dataen min før jeg setter inn tp. Jeg vil med andre ord ikke se fnugg av virus!! om det er sånn det skrives :yes:

Tusen takk

James

ps. navnet på filen som skulle sikre min data : WindowsXP-KB823980-x86-NOR (siden jeg ikke kjører sp2)

edit : har en F-PROT internet security liggende hjemme

Endret av JamesT^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Last ned installasjonsfil av ServicePack 2 eller få den tilsendt fra Microsoft.

- Trekk ut TP-kabel.

- Formater disken og legg inn Windows.

- Legg inn ServicePack 2

- Legg inn en brannmur av noe slag.

- Sett i TP-kabel og gå direkte til WindowsUpdate og last ned siste oppdateringer derifra.

Nå skulle du være ganske sikret fra eventuelle sikkerhetshull i Windows

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Først må jeg bare si at det er mildt sagt kritikkverdig av et stort internettselskap å utstyre deg med en enkelt windows-oppdateringsfil - og så lure deg til å tro at du er sikret mot virus ved å installere denne. Den sikrer kanskje mot ett virus ja, men hva med de 90.000 andre virusene som florerer ute på nettet...?

Hvis du skal reinstallere, og samtidig være sikker, bør du gjøre det slik:

Før du gjør noe som helst: Last ned Service pack 2, og lagre den f. eks på en cd

1) Ta ut nettverkskabelen

2) Etter å ha satt BIOS til å kunne boote fra cd-rom, så setter du i XP-cd'n din, restarter maskinen og trykker en tast når det står: "Trykk en tast for å boote fra cd" på skjermen.

3) I første fase av installeringen får du nå tilbud om å slette/formatere diskene dine. Formater slik at du f. eks har en systempartisjon på 10 gb, så lager du en partisjon til av resten av disken, som du kan bruke til dokumenter. Det er alltid greit å skille system og dokumenter. Nå har du partisjonene C: og D: - installer XP på C:

4) Når installasjonen er ferdig installerer du SP2, og gjerne også virusprogrammet ditt

5) NÅ kan du sette i nettverkskabelen. Så oppdaterer du virusprogrammet ditt, og siden går du til Windows Update og installerer alle sikkerhetsoppdateringer.

6) Installer drivere og programvare

Lenke til kommentar

var stor fan av sp2 før den blokkerte min tilgang til nettet, har ikke giddet å bry meg om det siden det, dessuten er sp2 en brannmur, og det er jo f-prot i-net security også.

er det kanskje derfor alt drittet kom med en gang? siden jeg ikke hadde brannmur?

Skal jeg kanskje før jeg formaterer laste ned masse sikkerhets oppdateringer fra windows så jeg slipper å måtte gå på firefox for å gjøre det? Hva heter disse filene da, og åssen skal jeg få tak i dem?

james

Ps. dere kan bare gi småtips :) alt hjelper; erfaring, prg osv

Lenke til kommentar
var stor fan av sp2 før den blokkerte min tilgang til nettet, har ikke giddet å bry meg om det siden det, dessuten er sp2 en brannmur, og det er jo f-prot i-net security også.

er det kanskje derfor alt drittet kom med en gang? siden jeg ikke hadde brannmur?

Skal jeg kanskje før jeg formaterer laste ned masse sikkerhets oppdateringer fra windows så jeg slipper å måtte gå på firefox for å gjøre det? Hva heter disse filene da, og åssen skal jeg få tak i dem?

james

Ps. dere kan bare gi småtips :) alt hjelper; erfaring, prg osv

Hvis du følger måten min å installere XP på, så går det bra, og du vil ikke oppleve at SP2 "blokkerer tilgangen til nettet". Det må ha vært andre årsaker til at det skjedde deg en gang. Kanskje det var nettverkskortdriveren din som funka dårlig sammen med SP2 f. eks - og at en oppdatering av denne ville løst problemet. Men SP2 i seg selv vil ikke blokkere internett

Og SP2 ER ikke en brannmur. Det er en samling av alle sikkerhetsoppdateringene gjennom et par år + at den inneholder en nyere og bedre versjon av XP's innebygde brannmur. Du trenger ikke andre brannmurer en denne til vanlig hjemmebruk. Når det gjelder om man skal ha SP2 eller ikke, så bør samtlige maskiner med XP som skal kobles til internett ha SP2 installert. Hvis du ikke har det er du i hvert fall glad i å leke med ilden...

Det går an å laste ned alle sikkerhetsoppdateringene manuelt, for så å lagre dem. Men ser ikke helt poenget med det, hvis man har bredbånd hvert fall. SP2 er jo som sagt de fleste av disse, og de som har kommet etterpå laster du kjapt ned via Win Update

Endret av pmarius
Lenke til kommentar

ok - skal gjøre det.. men jeg har norman antivirus installert på pcen som jeg kan bruke etter formatering, men kan også installere fprot som HAR brannmur installert, som jeg desverre må si er bedre enn sp2 ;) men ok, skal gjøre det du sier, men hvis jeg får virus med en gang, så får du nok en pm :whistle:

Lenke til kommentar
Når det gjelder om man skal ha SP2 eller ikke, så bør samtlige maskiner med XP som skal kobles til internett ha SP2 installert. Hvis du ikke har det er du i hvert fall glad i å leke med ilden...

Jeg har ikke installert sp2 av flere grunner...har sp1 og klarer meg fint med det + norton og adaware/spysweeper. Sp2 er ingen "nødvendighet" etter min mening..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...