Gå til innhold

Flybilder, hva syntes dere ?


Anbefalte innlegg

Dette er en liten "bi-hobby" jeg har. Har drevet med flyspotting i en del år nå,men etter jeg kjøpte meg ett skikkelig kamera måtte jeg prøve meg på litt fly fotografering.

 

Dette er nok egentlig for spesielt intreserte,men velger å poste de her for å se hva andre en flyintreserte syntes. Alle bildene er tatt på Gardermoen sist fredag.

 

 

1.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

11.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hm, morsom hobby. :) har hørt om trainsspotting før, men det er altså folk som titter på fly også.

 

er ikke så mye og si om bildene, de er klare og fine. noen har et ok utsnitt, men bortsett fra det så er det nok mer for dere spesiellt interesserte som du sier.

Lenke til kommentar

Hei.

 

 

Bildene var kjempebra!!

 

For oss interesserte er dette meget bra.

 

Ved hvilken flyplass er bildene tatt? Bruker du stativ? Kan du fortelle litt om fremgangsmåte, (blender, lukketid, autofokus osv.) når du får så bra bilder.

 

Har du bilder av småfly også?

 

For andre interessert kan jeg anbefale følgende side: http://www.airliners.net/

 

Sjekk ut bildene til vår lokale fotograf Anders Presterud (Sola, Stavanger), de er også meget bra!

 

Keep up the good work!

Lenke til kommentar

Tja, kanskje fordi flere av oss her "henger innom" aktivt på www.flightsim.no? :D

 

Dette er jo en annen form for fuglefoto. Litt metall og bråk i stedet for fjær og stygg kakling skader ikke i ny og ne :thumbup:

 

 

OY-SEJ (Kjærlighetsflyet) og SE-DZL (Gamle Britannia) gjør seg godt i hjertet mitt

Lenke til kommentar
Hei.

 

 

Bildene var kjempebra!!

 

For oss interesserte er dette meget bra.

 

Ved hvilken flyplass er bildene tatt? Bruker du stativ? Kan du fortelle litt om fremgangsmåte, (blender, lukketid, autofokus osv.) når du får så bra bilder.

 

Har du bilder av småfly også?

 

For andre interessert kan jeg anbefale følgende side: http://www.airliners.net/

 

Sjekk ut bildene til vår lokale fotograf Anders Presterud (Sola, Stavanger), de er også meget bra!

 

Keep up the good work!

Jeg har ikke så mange bilder ennå i det heletatt. Har stortsett nøyd meg med å se på flyene, nå i den senere tid og sps etter jeg kjøpte DSLR har jeg begynt å ta bilder av dem også.

 

Alle disse bildene er tatt på Gardermoen, KLM og LOT maskinene, er tatt fra en liten høyde i ennen av bane 01L, man kan kjøre inn bak luftforsvarets flysamling for de som er lokal kjent. Derifra er det ca 20 meter å gå til en liten topp så man hvis man er over 180 (undertegnede er 195) får man linsa såvitt over gjerdet der.

 

De andre er tatt fra "vollen" denne er i andre ennen av samme banen, og krever en mer nøyaktig veibeskrivelse , ta kontakt med meg på PM så kan jeg gi den der.

 

Alle bildene her er tatt håndholdt, Det er ikke noe vits å loke med stativ når landingshastigheten på flyene er 140+ kts (ca 250-300 kmt). Jeg pleier å sette lukkern så kjapp som mulig på jetfly og ca 1/80 på propeller. Man må bevege seg med objektet å bare håpe på å treffe. Jeg bruker kamraet i seriemodus og knipser buffern full. Da blir det somregel 1-3 bilder jeg kan bruke. Det er ikke unormalt å ta 80-100 bilder på ett par timer på OSL.

 

De aller fleste bildene her har jeg klippet litt til for å få ut mye overflødig landskap. Jeg velger å fokusere på flyet,men med litt landskap bak om dette passer. Jeg bruker en 70-300MM linse og full oppløsning på kameraet. På den måten har jeg mer å "leke" med i P S når jeg kommer hjem.

 

 

Dette er en hobby for de som er intresert i fly og flyving. Det å ta bra flyfotos er utrolig krevende og jeg har mye å lære. Det er ikke som å ta bilder av noe som står stille (som for ex landskap, modeller eller bygninger). Her må en knipse på til en får bra bilder av de flyene man er ute etter.

 

 

Håper det gav litt svar :)

Lenke til kommentar

Synes det er fine bilder rent teknisk. Ikke veldig spennende for de som ikke har interesse for fly kanskje, men som rene avbildninger er de bra!

 

Skal man pirke, så er det noen forstyrrende støvkorn på de bildene som har mye blå himmel. Ville klonet dem bort og gitt kameraet en omgang med støvfjerning før neste økt.

 

Edit: Mulig det er skjermen min her på jobb, men er det ikke et lite fargestikk på (noen av) de 3-4-5-6 nederste bildene også...? Siden vi først pirker, mener jeg :)

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Synes det er fine bilder rent teknisk. Ikke veldig spennende for de som ikke har interesse for fly kanskje, men som rene avbildninger er de bra!

 

Skal man pirke, så er det noen forstyrrende støvkorn på de bildene som har mye blå himmel. Ville klonet dem bort og gitt kameraet en omgang med støvfjerning før neste økt.

 

Edit: Mulig det er skjermen min her på jobb, men er det ikke et lite fargestikk på (noen av) de 3-4-5-6 nederste bildene også...? Siden vi først pirker, mener jeg :)

ja har hatt litt problemer med støv på sensoren,men jeg har rensa det vekk.

 

Når det gjelder lyset på de tre nederste så er det en logisk forklaring på det. Bildene ble tatt i 8 tiden på kvelden. Så det du ser er en refleksjonene av en ganske rød solnedgang. Når en står på vollen ser man ikke sola pga skog,men når flya lander så får de skinnet i kroppen.

Lenke til kommentar
Når det gjelder lyset på de tre nederste så er det en logisk forklaring på det. Bildene ble tatt i 8 tiden på kvelden. Så det du ser er en refleksjonene av en ganske rød solnedgang. Når en står på vollen ser man ikke sola pga skog,men når flya lander så får de skinnet i kroppen.

Ah - ja, ser det nå når du forklarer det :)

Ble nok lurt av overgangen fra den knallblå himmelen og de klare fargene på bildene ovenfor.

Lenke til kommentar

Ikke for å ta over tråden men har ganske lenge lurt på: Hvordan får dere til å legge ut bilder uten å bruke linker eller "legge ved fil i inlegget" funksjonen? :ermm:

 

Edit: kan noen please hjelpe meg med hvordan man legger ut bildene sånn? trenger det for å legge ut en thread, står ganske stille.

Endret av DarkShadawg
Lenke til kommentar
Ikke for å ta over tråden men har ganske lenge lurt på: Hvordan får dere til å legge ut bilder uten å bruke linker eller "legge ved fil i inlegget" funksjonen?  :ermm:

 

Edit: kan noen please hjelpe meg med hvordan man legger ut bildene sånn? trenger det for å legge ut en thread, står ganske stille.

Tenker du på «"img"-tags»?

 

[IMG=bildets adresse]

Lenke til kommentar
Nei, eller.. Er ikke helt sikker på hva img tags er men jeg mente ivertfall måten trådstarter hadde satt opp bildene på. Må man ha bildene på en server for å sette dem opp slik? :/

Du må ha bildene liggende på en server ja. IMG tags for å legge inn adressen til bildet som du vil vise.

Lenke til kommentar

Flotte saker.

Har en liten lidenskap for fly selv, men å ta bilder av dem har aldri falt meg inn. Bor du på gardermoen eller no? :p

 

Det jeg kunne tenke meg er bilder av litt mer spesielle fly. Du har vært flink med en del lys, fokus og ikke minst vinkler. Hvis du hadde klart å kombinere dette med noen andre fly enn 737 og MD-80, så hadde det bli veldig bra tror jeg.

 

Er det et Learjet du har der en plass?

Hvor mye telelinse(mm) bruker du på maks?

Lenke til kommentar
Flotte saker.

Har en liten lidenskap for fly selv, men å ta bilder av dem har aldri falt meg inn. Bor du på gardermoen eller no? :p

 

Det jeg kunne tenke meg er bilder av litt mer spesielle fly. Du har vært flink med en del lys, fokus og ikke minst vinkler. Hvis du hadde klart å kombinere dette med noen andre fly enn 737 og MD-80, så hadde det bli veldig bra tror jeg.

 

Er det et Learjet du har der en plass?

Hvor mye telelinse(mm) bruker du på maks?

Nja, nå har jeg med ett par Airbus og annet da. Problemet med å fotografere fly på OSL er at utvalget er heller labert. Det kommer Pakistan international airways ett par ganger i uka, samt Korean air og Continental en gang i blandt.

 

Men det er også stortsett det. På mange pungter er OSL en av tidenes kjedligste flyplasser. Det er ikke så mye av de store som går der, Det dukker opp noe av og til. Men da somregel uten forvarsel.

 

Det er nok ikke noe learjet på bildene. Men den LOT maskina (som jeg mener du sikter til) er en Embraeer ERJ-145. Den er MYE større en Learjeten.

 

 

Jeg bruker en sigma 70-300 APO telelinse og intill 300 MM på bildene, når du ser flyet med forsvarets hangard i bakgrunnen har jeg på 150-200 MM da de er ganske nærme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...