BMP Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Hei! har jo lurt en stund på å kjøpe meg et nytt skjermkort og har snakket med en ganske så akseptert databutikk her på sørvestlandet og de sier at jeg ikke trenger å bruke mer enn ca 500,- på et PCIkort når jeg for det meste jobber med Photoshop, Premiere, WEBdesign etc....... Jeg har byttet hovedkort og kan ikke bruke det forrige skjermkortet jeg hadde (husker ikke helt navnet på det men tror det var et XABRE på 128 MB), Nå har jeg et ASUS AX300 og jeg synes det er utrolig mye dårligere enne det forrige. Og her starter "problemet": hvis jeg lager et bilde i photoshop som er 100 x 100 px i 72 DPI så blir bokstavene og alt jeg lager skikkelig utydelig og enda verre når jeg skal forstørre meg inn litt. Uansett hvilken kvalitet jeg lagrer det i for web så blir det utydelig OG DETTE SKJEDDE IKKE PÅ DET ANDRE KORTET!! Derfo spør jeg: er det i det hele tatt poeng å bruke 2000 - 3000,- på et nytt kort hvis det ikke blir bedre av det? Er gode skjermkort bare nyttig til spill og filmer etc pga. hastigheten? mvh bmp Endret 17. april 2005 av BMP Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Grafikkortet har jo ingenting å si for vanlig Windows desktop grensesnitt med mindre du bruker applikasjoner som kan bruke Direct3D eller OpenGL. Men tipper programmene dine ikke gjør dette, er vanligvis Maya 4, 3DStudio Max og 3D-applikasjoner som gjør slikt etter fra jeg har erfart. Angående teksten, du har vel ikke byttet skjerm siden da? Spesielt om du sitter med en LCD-skjerm nå, men hadde en CRT på koblet til det gammle kortet. CRT er absolutt å anbeflae for grafiske applikasjoner. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Hei! Nei jeg har ikke bytta skjerm, kjører på en Samtron 96P 19", men har planer om å skaffe meg to Dell 20"................du mener det ikke er lurt? Men det er jo rart at jeg merker så stor forskjell...... bmp Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Ja, det er ganske merkelig, derfor jeg tenkte du kanskje hadde byttet til LCD-skjerm som ikke er like skarpe som CRT. Men i min erfaring kan man nesten så godt som utelukke at det er grafikkortet som skaper problemet. Når man bare bruker Windows er eneste oppgaven for skjermkortet å konvertere det Windows har instruert CPU til å tegne (GUI) til analoge signaler for VGA-kablen eller digitale signaler for DVI. Med andre ord, oppgaven da er like den de aller første PC'ene med farger hadde på begynnelsen av 80-tallet. Andre ting kan jo være om du har byttet/oppgradert programvaren siden da, endret oppløsning for skrivebordet, osv. Et annet tips er å vaske glasset på skjermen. Har opplevet at teskt blir uleslig om det er skittent, selv om man ikke umiddelbart kan se "skiten" Den 20" Dell-skjermen, er det en LCD eller CRT? Lenke til kommentar
BMP Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Joda, skjermen er vasket og det meste er vel Har helelr ikke byttet / oppgradert programvaren etc. Det eneste som er gjort er å bytte hovedkort siden det andre jeg hadde tok kvelden. Grunnen til at jeg da bytta skjermkort var at dette hovedkortet bare støtter PCI-e og han jeg kjøpte det av hadde et liggende. (derfor ble det med dette kortet og ikke et annet et) Når det gjelder skjermene fra Dell så er det LCD 20" på tilbud til 4800,- inkl. moms og frakt. Dafår jeg 1600x1200 i oppløsning igjen.......... hmm.....når jeg sier det så har jeg jo gått ned fra 1600x1200 til 1280x1024 pga. av dette kortet ikke støtter mer enn 1280x1024..........så med andre ord så må jeg nok ha nytt kort for å få støtte til en annen oppløsning. (som jo igjen er poenget med Dell skjermene....hehe) bmp Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Er nok oppløsningen som da har skapt problemene vil jeg tro. Er jo færre punkter for å kunne gjengi teksten så presist som mulig, og dermed må den prøve så godt den kan med de punktene den har til rådighet - som ikke alltid vil kunne gjøre liten tekst leslig. Jeg tipper den Dell-skjermen er helt ny og derfor også har DVI-inngang for digital tilkobling mot skjermkortet. Du kan jo se på de støysvake PCI-e kortene med dual DVI. De fleste nye PCI-e kort støtter jo godt over 2000 px i bredden for hver skjerm som burde holde i massevis for deg! Et eksempel er jo dette kortet fra PowerColor som ikke har potensielle støyende vifter Lykke til med den nye skjermen og nytt grafikkort! Edit: -fix Endret 17. april 2005 av skag1 Lenke til kommentar
BMP Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Hjertelig takk! Nå blir det skjermkort med DUAL DVI til en grei penge! bmp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå