Gå til innhold

Lydkort til PA anlegg?


Anbefalte innlegg

Jaja, fant ingen tråder som gjaldt akkurat dette. CD-Spilleren i en PC kan faktisk måle seg med en hi-end hifi spiller.. Lyden blir overført digitalt direkte til lydkortet, dermed er det lydkortet som avgjør kvaliteten. Sender lydkortet signalet videre digitalt er det like bra som en hvilken som helst CD spiller.

 

Ang mp3 er jeg helt enig, men mp3 blir det uansett i russetiden....

Hei,

 

Hmmm... - en CD-spiller til 200,- kan kaldes for Hi-Fi - tror det neppe! :thumbdown:

 

Der er nok ikke nogen av 'russerne' heller, der er edru nok til å høre forskell på, om du bruker det integrerte lydkort eller et lydkort til 4000,- kr.

 

Mvh

Kimmer

CD-ROMen i en datamaksin er da bare selve avlesningsmekanismen. De komponentene i en CD-spiller som koster penger er DA-convertere og de analoge utgangstrinnene. Disse ligger i en PC i lydkortet, så å kalle det en "CD-spiller til 200 kr" blir helt feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøres signalet digitalt rett fra CD-rom til forsterkeren har det ingenting å si om du har en aldri så bra DA converter i CD-spilleren heller. Det er fordi det blir perfekt resultat helt frem til forsterkeren din, som tar seg av konverteringen. Har du en OK forsterker er DA converteren der like god som I en high-end CD spiller. (og kjører du signalet digitalt direkte fra verdens dyreste cd spiller vs PC CD-rom vil du ikke høre noen forskjell...)

 

Det er ikke jeg som bestemmer budsjettet. Ellers fikk vi en ganske god deal på anlegget...

Lenke til kommentar
CD-ROMen i en datamaksin er da bare selve avlesningsmekanismen. De komponentene i en CD-spiller som koster penger er DA-convertere og de analoge utgangstrinnene. Disse ligger i en PC i lydkortet, så å kalle det en "CD-spiller til 200 kr" blir helt feil.

Hei,

 

Kanske du gidder å forklare os, hvordan den analoge utgang på mine CD spillere/brennere fungerer?

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
CD-ROMen i en datamaksin er da bare selve avlesningsmekanismen. De komponentene i en CD-spiller som koster penger er DA-convertere og de analoge utgangstrinnene. Disse ligger i en PC i lydkortet, så å kalle det en "CD-spiller til 200 kr" blir helt feil.

Hei,

 

Kanske du gidder å forklare os, hvordan den analoge utgang på mine CD spillere/brennere fungerer?

 

Mvh

Kimmer

Når man benytter de analoge utgangene på en CD-spiller benyttes DA-converteren i selve spilleren. Dette, skjerming av støy og et par andre ting bestemmer hvor god lyden som blir levert til forsterkeren er. DA-converteren i en forsterker er som regel (low/mid end) av høyere kvalitet enn den i CD spilleren.

 

I tillegg slipper man tap av kvalitet som følge av kabler og koblinger. Digitalt holder det med en kabel til et par hundre kroner for perfekt kvalitet. Her må du kanskje opp i noen tusen..

Lenke til kommentar
Når man benytter de analoge utgangene på en CD-spiller benyttes DA-converteren i selve spilleren. Dette, skjerming av støy og et par andre ting bestemmer hvor god lyden som blir levert til forsterkeren er.

Hei,

 

Jeg kan ikke lengere finne en sammenheng i dine påstander :thumbdown:

Tillater mig å kvote nogen av dine andre påstande her fra tråden:

 

CD-Spilleren i en PC kan faktisk måle seg med en hi-end hifi spiller..

 

Jeg sier ikke du kan kalle den cd-spilleren Hi-Fi, den har ingen D/A konverter en gang, jeg sier at under de rette omstendigheter er den like bra

 

og kjører du signalet digitalt direkte fra verdens dyreste cd spiller vs PC CD-rom vil du ikke høre noen forskjell...)

 

Kanske der er andre, der kan finne nogen sammenheng her?

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...