Gå til innhold

Lydkort til PA anlegg?


Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe ett nytt lydkort som skal kobles til ett B-52 4 topper, 2 sub anlegg. Forsterkerene har ikke s/pdif /coax inngang. (Carver)

 

Totalverdi er vel rundt 60-80k kroner eller noe

 

Hva er beste lydkort til mitt bruk? (LYDKVALITET)

 

Dette er ikke surround!

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil i hvert fall ikke at LYDKORTET skal være kilden til dårlig lyd i hvert fall.

 

Dette er et high-end anlegg, B-52 høyttalerne ble testet i lyd og bilde, og de sa at "dette er nesten hifi"...

 

Hadde håpet på noen billige kort med flott lydkvalitet, uten alt mikk makk mange kort har (eller, kan godt ha det også, men lydkvalitet/pris er altså viktigst) :thumbup:

Endret av Xvani
Lenke til kommentar
Jeg vil i hvert fall ikke at LYDKORTET skal være kilden til dårlig lyd i hvert fall.

 

Dette er et high-end anlegg, B-52 høyttalerne ble testet i lyd og bilde, og de sa at "dette er nesten hifi"...

 

Hadde håpet på noen billige kort med flott lydkvalitet, uten alt mikk makk mange kort har (eller, kan godt ha det også, men lydkvalitet/pris er altså viktigst) :thumbup:

Hei,

 

Et Audigy 2 ZS kort (til 500,- kr) holder bra til dette formål.

 

Lydkortet spiller en liten rolle i denne sammenheng.

Lydkilder som f.eks MP3-låter eller CD-spilleren i PC'en kan neppe kaldes for Hi-Fi.

En mellemstor 'GhettoBlaster ville få predikatet 'Nesten Hi-Fi' i enhver test.

 

Vigtigst er at PA-anlegget er innstilt (equalized) til det lokale, som det skal stå i.

Dette krever en erfaren lydmand.

 

PS. Har vert andre tråde om dette!

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Jaja, fant ingen tråder som gjaldt akkurat dette. CD-Spilleren i en PC kan faktisk måle seg med en hi-end hifi spiller.. Lyden blir overført digitalt direkte til lydkortet, dermed er det lydkortet som avgjør kvaliteten. Sender lydkortet signalet videre digitalt er det like bra som en hvilken som helst CD spiller.

 

Ang mp3 er jeg helt enig, men mp3 blir det uansett i russetiden....

 

Det er en erfaren tekniker som stiller inn anlegget.

Lenke til kommentar
Jaja, fant ingen tråder som gjaldt akkurat dette. CD-Spilleren i en PC kan faktisk måle seg med en hi-end hifi spiller.. Lyden blir overført digitalt direkte til lydkortet, dermed er det lydkortet som avgjør kvaliteten. Sender lydkortet signalet videre digitalt er det like bra som en hvilken som helst CD spiller.

 

Ang mp3 er jeg helt enig, men mp3 blir det uansett i russetiden....

Hei,

 

Hmmm... - en CD-spiller til 200,- kan kaldes for Hi-Fi - tror det neppe! :thumbdown:

 

Der er nok ikke nogen av 'russerne' heller, der er edru nok til å høre forskell på, om du bruker det integrerte lydkort eller et lydkort til 4000,- kr.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Hei!

 

PA-anlegg bruker balanserte innganger, så du bør skaffe et kort med balanserte utganger. Du vil også få litt bedre lyd ved å bruke et eksternt lydkort, fordi det ikke er ideelle forhold for en D-A-converter inne i PCen.

 

Tatt i betraktning at du bruker ganske dyrt utstyr vl jeg anbefale dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305384&view=detailed

(TerraTec Producer Phase 24 FW Firewire, 24Bit/96kHz, Ekstern)

 

Dette er et meget enkelt kort, men har stero ut og inn på TRS-tilkobling.

 

Styr unna kort med RCA- eller minijacktilkoblinger (iallfall det siste).

Lenke til kommentar
Tatt i betraktning at du bruker ganske dyrt utstyr vl jeg anbefale dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305384&view=detailed

(TerraTec Producer Phase 24 FW Firewire, 24Bit/96kHz, Ekstern)

Hei,

 

Dette var nok overkill til MP3 'russe-musikk'!

 

Til trådstarter:

Her er en link til en annen tråd - der handler om precis det samme.

 

Her er resultatet av et søk på 'PA anlegg'

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Vel, vel. Hva Lyd og Bilde skriver ville jeg tatt med en trillebår salt. De er jo bransjens svar på Se og Hør.

 

B52 er grei PA, men du skal skru den en del for å få den til å låte bra. Uansett er det viktig med et bra lydkort. You know what they say - shit in, shit out.

 

Som tidligere påpekt, bør anlegges equalises ordentlig før dere spiller. en 2x31bånds EQ bør være et minimum.

 

Men Gud, så glad jeg er blitt i prosessorstyrt PA. Leve det!

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke du kan kalle den cd-spilleren Hi-Fi, den har ingen D/A konverter en gang, jeg sier at under de rette omstendigheter er den like bra

Ja, den klarer å lese CDer... ??

 

Hvilke omstendigheter er de "rette"?

Når du har koblet til en god DA-converter.

 

 

 

 

til trådstarter: Hvis du kan kjøpe\låne et PA-annleg til 50000, hvorfor er da 1000kr for lydkort mye? Du kan jo evt låne deg et i perioden hvis det bare skal brukes i en uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...