Gå til innhold

[Løst]Skjermbeskyttere - er de nødvendige i dag?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg husker i riktig gamle dager da skjermbildet kunne brenne seg fast til skjermen om man ikke hadde skjermbeskytter på. Om dette skjedde, var skjermen mer eller mindre ødelagt.

Skjermbeskytterfunksjonen er jo en funksjon som alltid har fulgt Windows, nå helt opp til WinXP.

Det jeg lurer på er om skjermbeskyttere er like nødvendige i dag som de var før?

Er det mulig at skjermbildet brenner seg fast på en nyere skjerm om pc-en står på for lenge uten skjermbeskytter?

Er det eventuelt en forskjell på CRT-skjermer og LCD-skjermer her?

Noen som kan bekrefte/avkrefte? :)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan Bkrefte at CRT skjermer bør ha noen form for skjermbeskytter dersom de står lenge og viser samme bildet.

I industrien kan man på mange skjermer se hvilket bilde som har vert mest brukt selv når skjermen er avslått.

Det verste jeg har sett er en monitor som viste bildet fra et kamera der man kunne se på skjermen bilde av en lagerhall relativt klart.

Den monitoren låg i ei hylle for kassert utsyr, så en skjermbeskytter eller strømsparefunksjon som slår av skjermen er ikke til å forakte.

Lenke til kommentar

Jeg har litt vondt for å tro at CRT-skjermer som er nyere enn 1 - 2 år gamle vil få "fastbrent" bilde grunnet manglende bruk av skjermsparer. Og når det gjelder LCD-skjermer vil nok neppe heller dette skje. Så skjermsparerfunksjonen i XP er vel kanskje sånn sett en overlevning fra fortida. Det er nok helst av andre grunner den fremdeles eksisterer: Først og fremst som en strømsparingsfunksjon - som sikker er aktuell i en bedrift med mange skjermer. En annen grunn kan jo være sikkerhetsårsaker - at andre ikke skal kunne se hva som står på skjermen selv om du glemmer å slå den av etter deg. Man kan jo bassordbeskytte gjenopptagelsen

Lenke til kommentar

man kan jo bruke maskinen til noe fornuftig selv om man ikke bruker den. :p

selv har jeg innstalert United Devices fra grid.org på maskinen. dette innebærer at prosessorkraft brukes til forskning når jeg selv ikke sitter forran maskinen.

på grid.org står det blandt annet:

Grid.org is a single destination site for large-scale research projects powered by the United Devices grid computing solution, Grid MP Global. From the Cancer Research Project sponsored by Intel and the University of Oxford to the Anthrax Research Project sponsored by Intel and Microsoft, the Grid MP Global @ grid.org has been put to use for research and analysis projects of groundbreaking scope. With the participation of over 2 million devices worldwide, grid.org projects driven by the Grid MP Global have achieved record levels of speed and success in processing data.

How it works

The Grid MP Global @ grid.org is a virtual supercomputer that can be harnessed to power computational research and analysis projects on a massive scale. By combining millions of online CPUs worldwide to work on extremely large computational projects, problems can be solved more quickly and less expensively than by conventional methods. Now any networked computer can help fuel research and projects that previously may have required a bank of supercomputers or a hundred years to complete.

Lenke til kommentar

I begge tilfeller (CRT og LCD) er det i din beste interesse å få windows til å skru av skjermen eller sette den i hvilemodus etter en periode inaktivitet. Hvorfor det spør du kanskje? For CRT har vel grunnene allerede vært nevnt. LCD på sin side har begrenset levetid på baklyset og selv om dette er beregnet til å vare veldig lenge, hjelper det jo en del hvis skjermen ikke står på når den ikke er i bruk.

Skjermbeskyttere liker jeg ikke spesielt, hva er poenget med å spare på skjermen, mens resten av PCn må jobbe mer for å vise massevis av effekter?

Lenke til kommentar

Tror modellen er rimelig slitt ellers før det lyset tar slutt, og det hjelper vel ikke mye med skjermbeskytter uansett da? Lyset står jo på.

De fleste nye skjermer i dag har jo av å på knapp, men av en eller annen grunn har ikke eldre skjermer det, og er vel derfor man bruker skjermbeskytter.

Lenke til kommentar
Tror modellen er rimelig slitt ellers før det lyset tar slutt, og det hjelper vel ikke mye med skjermbeskytter uansett da? Lyset står jo på.
Var det jeg mente i mitt forrige innlegg ja. Ta f. eks. en vanlig LCD-skjerm med ca 20000 timers levetid på baklyset. La oss si du har ei maskin stående på 24/7, du bruker den til arbeid 8 timer hver dag. Bruker du de resterende 16 timene til skjermbeskytter får du tilsammen 833dager før skjermen blir mørk. Hvis du istedet skrur på en enkel detalj i skjerminnstillingene for automatisk strømsparingsmodus på skjermen (som også skrur av baklyset), får du fort 2500 dagers bruk ut av skjermen før samme problem inntreffer. Derav mitt siste innlegg om at skjermbeskyttere uansett er meningsløse.

Beklager kommunikasjonsproblemet, var poenget at siste delen av forrige innlegg skulle ha "spare" og ikke spare. For å utheve at skjermspareren har en begrenset nytteverdi.

Lenke til kommentar

Apropos skjermsparer....Jeg kjører F@H på min maskin, og jeg oppdaget at foldingen gikk treigere når jeg ikke var tilstede. Når jeg satt ved PC'n derimot, da gikk det unna i full fart. Jeg prøvde å deaktivere skjermspareren, og vips, det løste problemet. Det virker som om skjermsparere bruker temmelig mye cpu-kraft. Jeg har kun brukt de innebygde i xp, ikke noe tredjeparts programvare. Jeg slår av skjermen når jeg ikke er tilstede pga varmeutviklingen.

Lenke til kommentar
Den som har crt-skjerm kan vell bare skru av skjermen når man ikke holder på med pc'en, enn å ha på en skjermbeskytter!? :dontgetit:

Jeg har dual, og skjermspareren kan ikke fungere på den ene skjermen mens jeg jobber på en annen (men det hadde vært litt kjekt). Derfor skrur jeg av sekundærskjermen om jeg spiller eller ser film.

Når jeg ikke bruker PC'en skrur jeg av begge skjermene manuelt.

Automatisk skjerm-avskruing eller skjermbeskyttere er bare irriterende når man skal se film e.l.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare sku av skjermen enn å "tulle" med skjermbeskyttere. Mye enklere :yes:

Amen. Gidder ikke sitte å kløne i mange minutter for å endre instillinger. Om jeg gjør noe i Catalyst Control Center tingen må jeg sette på sånn force ditt, force datt for hver skjerm så jeg slipper å få 60 Hz eller 800x600 oppløsning.

Lenke til kommentar
Amen. Gidder ikke sitte å kløne i mange minutter for å endre instillinger. Om jeg gjør noe i Catalyst Control Center tingen må jeg sette på sånn force ditt, force datt for hver skjerm så jeg slipper å få 60 Hz eller 800x600 oppløsning.
Ja akkurat, det er jo så mye enklere.
En ting som ikke har vært nevnt her, er at en kul skjermsparer er det som definerer deg som kul. Teit skjermsparer - teit bruker.

Solbriller, t-skjorte og slikt - helt okdet...men skjermspareren - det er den som forteller hvem du er.

Ehh nei! Det syns i alle fall ikke jeg. Så hvis en helt ukul person har en kul screensaver er han kul!? Tåpelig etter min mening :p .

Jeg har ikke screensaver på jeg, hva er jeg da? Ett null, referrerer til denne påstanden

det er den som forteller hvem du er.
:D
Lenke til kommentar

Min "eco" LG 19 tommer crt er windows login vinduet brent fast, brukte den skjermen på kontoret før, og maskinen ble aldri slått av, kun låst.

Har vel gjerne med kvalitet å gjøre, det var den billigste skjermen (19") jeg fikk for ca 1,5 år siden. Ser det spesiellt godt om jeg skriver noe i Word, eller noe annet som gjør skjermbildet hvitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...