Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN og BKK :thumbdown:

Anbefalte innlegg

At BKK ikke gir ut passord til router, er ikke så rart når en ser på hvordan nettet er oppbygd. De kjører faste IP adresser (selv om de ikke markedsfører dette) uten noen PPPOE eller PPPOATM, de kjører rent ethernet i borettslagene ihvertfall. Tror det er omtrent det same på ADSL og. Hvis du som kunde f.eks endre WAN innstillingene på routeren og du setter feil IP, kan du faktisk drepe linjen til naboen som har samme IP. Og det er ikke så rart at BKK vil unngå da, og de kan jo finne ut hvem som setter opp duplikate IP adresser. Litt tidkrevende å finne ut sånne ting, men det hadde jo vært kjedelig om du hadde fått et erstatningskrav fordi du drepte linjen til naboen fordi du satte feil config på routeren?

Hvis det er fjernestyring det er snakk om, så trenger ikke VPN å være inne i beildet i det hele tatt. Du kan kjøre RDP både med og uten VPN. Fjernstyring krever åpne porter inn til den maskinen som skal fjernstyres. Skal du fjernstyre fra din PC (som er bak en BKK router), kreves det ikke åpne porter.

BTW, resetter du routeren, kommer du ikke på nett igjen med mindre du vet alle innstillingene som skal til for å sette den opp igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det er fjernestyring det er snakk om, så trenger ikke VPN å være inne i beildet i det hele tatt. Du kan kjøre RDP både med og uten VPN. Fjernstyring krever åpne porter inn til den maskinen som skal fjernstyres. Skal du fjernstyre fra din PC (som er bak en BKK router), kreves det ikke åpne porter.

BTW, resetter du routeren, kommer du ikke på nett igjen med mindre du vet alle innstillingene som skal til for å sette den opp igjen.

Ja det er fjernstyring det er snakk om!

Grunnen til at jeg klager på BKK er veldig enkel! De burde i det minste kunne hjulpet meg med dette problemet, hvis det er så enkelt som mange sier her (f.eks xcomiii) så burde dem i det minste kunne hjulpet meg med dette!

En annen grunn er at BKK faktisk har vært og sett på pc-en som jeg skulle fjernstyre og da sa de at det ikke var noe problem, dette skulle de orde så snart de var tilbake på kontoret. Så gikk det et par dager og jeg ringe dem, da sa de at dette kunne de ikke gjøre pga av sikkerheten:s:s:s forstå den som kan!

At BKK kan bestemme at jeg ikke får lov og fjernstyre mine 2 pc`er fra en annen pc er jo ikke helt riktig eller er det??

Har funnet ut IP`en til den pc jeg skal inn på, har åpnet opp portene med denne berømte IP adressen 192.168.0.30. Har ingen windows brannmur eller noe lignede.

Men... Når jeg skriver inn IP adressen 62.67.*.* i Internet Explorer så kommer jeg til en blank side..?? Noen som forstår det????

Så er jo denne 62.67.*.* IP`en til routeren(??) og når det da er 2 pcer koblet til pc-en så lurer jeg fælt på hvordan jeg skal kunne logge meg på den ene pc-en jeg vil inn på??

Det er heller ikke noe problem og koble seg opp vi VPN eller RDP til andre nettverk, det er dette med og koble seg opp til en BKK pc uten fast ip.

Lenke til kommentar

Det er enkelt ja, men du roter litt her. For det første, er det Remote Desktop du har tenkt å bruke? eller et annet fjernstyringsprogram??

Til info: Med Remote Desktop, bruker du ikke Internet Explorer, men Remote Desktop som du finner under Tilbehør - Komunikasjon........

(det finnes riktignok en ActiveX kontroll du kan laste ned om dermed nå pcen via IE, men da kreves det både port 3389 og 80.

For å få til portåpning med BKK, må du sette opp egen router. Så vidt jeg kan lese, har du ikke gjort dette. Uten egen router, må du sette ip 192.168.0.30 eller 192.168.80.80 (det står mer om det på www.smartehjem.no). Men maskinen din er da temmlig sårbar, da det er som å sette en maskin rett på nettet uten brannmur (du trenger en software FW i tillegg).

Altså, egen router som er riktig satt opp, så kan du styre alle porter på egen router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...