Gå til innhold

Emner i en grundig Java-Guide

Anbefalte innlegg

Det er komma etter bisetninger, dvs sånne som starter med da, siden, fordi, dersom, for å osv. Orket ikke å ta alle ...

Det heter "da noe ble lansert", ikke "når".

Maskinkode skrives i ett ord.

Byte-kode er med bindestrek og liten "b"

Et program kjøres ikke "på" prosessoren, men "av" prosessoren.

Fagretning er med én "t".

Plattformnøytralt skrives helt vanlig.

Virtuell er med én "i".

Objektorientert er uten bindestrek.

Bachelor-student eller bachelorstudent er jeg litt usikker på, Ordet er såpass innarbeidet nå, at bindestreken bør utelates. Samme for master. Og bachelornivå.

Doktorgradsstudent i ett ord.

Returtype er uten bindestrek.

main(String [] args), mellomrom her?

/Application/Utilities-mappen er med bindestrek.

Kodelinjer i ett ord.

Jeg burde vært norsklærer.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at du er godt i gang, og det ser bra ut så langt. Men én ting reagerer jeg litt på. Jeg er i ferd med å fullføre faget Objektorientert Programmering på NTNU, og med en del erfaring har jeg underveis hjulpet en del som er blanke på programmering. Noe jeg da erfarte var at de sliter veldig med å forstå dette:

public class HelloWorld 
{ 
  public void run() 
  { 
     System.out.println("Hello World!"); 
  } 

public static void main(String [] args) 
  { 
     HelloWorld mittProgram = new HelloWorld(); 
     mittProgram.run(); 
  } 
}

Vår foreleser valgte også å gjøre det på denne måten, og jeg fikk mange spørsmål fra folk som hadde problemer med å forstå dette med at en statisk main-metode instansierer et objekt av klassen den selv ligger i.

Personlig foretrekker jeg å begynne med å instansiere et objekt av en klasse som ligger i en egen fil, slik at man slipper problematikken med statiske metoder og instansiering av "seg selv".

Dere andre kan jo si hva dere synes, det er selvsagt ikke sikkert at de jeg har pratet med er representative for det norske, java-lærende folk ;)

Endret av Valagar
Lenke til kommentar

hei. har kikket gjennom java guiden din paa devsiden, og vil først si at dette er veldig bra.

men det er et par smaating du kanskje burde endre paa (dette er smaaplukk)

mulig jeg tar feil, men jeg trodde det het "boolske" variabler, og ikke "booleanske".. søkte paa google, og fikk bare opp danske sider da jeg søkte paa "booleanske", mens derimot et søk paa "boolske" ga mange norske treff.

bruk av norske tegn i kode er generelt fy fy..

i koden til "BooleanEn.java" bruker du et norsk tegn paa variablen din paa linje 35.

I sirkel eksemplene dine, regner du ut "Arealet" av sirkelen, og ikke "Volumet" som du skriver.

Areal av sirkel = PI*r^2

Volumet av kule = 4/3*PI*r^3

Dette blir en smakssak, men du burde kanskje bytte ut navnet paa metoden run() med noe annet, da metodenavnet run kanskje kan skape noe forvirring i et senere kapittel om traader.

ellers vil jeg bare si nok en gang at dette er et kjempebra tiltak, og jeg gleder meg til aa følge utviklingen paa siden din.

mvh soniX

Lenke til kommentar
hei. har kikket gjennom java guiden din paa devsiden, og vil først si at dette er veldig bra.

men det er et par smaating du kanskje burde endre paa (dette er smaaplukk)

mulig jeg tar feil, men jeg trodde det het "boolske" variabler, og ikke "booleanske".. søkte paa google, og fikk bare opp danske sider da jeg søkte paa "booleanske", mens derimot et søk paa "boolske" ga mange norske treff.

bruk av norske tegn i kode er generelt fy fy..

i koden til "BooleanEn.java" bruker du et norsk tegn paa variablen din paa linje 35.

I sirkel eksemplene dine, regner du ut "Arealet" av sirkelen, og ikke "Volumet" som du skriver.

Areal av sirkel = PI*r^2

Volumet av kule = 4/3*PI*r^3

Dette blir en smakssak, men du burde kanskje bytte ut navnet paa metoden run() med noe annet, da metodenavnet run kanskje kan skape noe forvirring i et senere kapittel om traader.

ellers vil jeg bare si nok en gang at dette er et kjempebra tiltak, og jeg gleder meg til aa følge utviklingen paa siden din.

mvh soniX

Gode poenger soniX!

Tror nok du har rett at det heter boolske variabler. Kan man se hva som skjer når man studerer i utlandet :)

Årsaken til at jeg benyttet norske tegn var egentlig for å vise at det er mulig. Men Jeg ettersom det ikke kommer frem i teksten ellers, blir det kanskje litt overflødig.

Aner ikke hvorfor jeg sier "Volum" istedet for Areal... Må vel nesten skylde på en feilkobling et-eller-annet sted :whistle:

At metoden heter run() vil kanskje være forvirrende, ja. Skal få byttet ut navnet ved neste "oppdatering".

Blir en liten forsinkelse på kapittel 4. Litt mye skole arbeid frem til og med onsdag.

Lenke til kommentar
Vil foreslå å utvide guiden til å ta med nye features i Java 1.5, fortrinnsvis de viktigste (generics, static imports, den nye for-loopen (foreach), autoboxing, og varargs). Se forøvrig http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/relnotes/features.html.

Edit: merker forøvrig at devsiden.info ikke funker, kan noen andre bekrefte dette?

Stemmer godt at siden har vært litt ustabil de siste dagene. Jeg har hatt noe problemer med å flytte serveren over til en ny host, og har etterhvert bestemt meg for å flytte siden igjen til en VPS (Virtual Private Server) løsning. Jeg har omsider fått lastet opp mye av scripts, men jeg har ikke fått overført DNS og domener helt enda.

Alt skulle fungere som normalt igjen i løpet av 1-3 dager.

Ang. Java 1.5 (5.0) har jeg planer omå ha en "nytt i 5.0" seksjon etterhvert. Men må vente til Apple slipper Java 5.0 til OS X, noe som mest sannsynlig blir samtidig med at OS X 10.4 kommer i posten...

De ekstra problemene som side flyttingen har medført, fører til at kapittel 4 har blitt utsatt noe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...