Lurifaksen Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 (endret) I dette tilfellet er 3230 en søpletelefon jeg ikke vil anbefale noen å kjøpe. At du jobber med salg av mobiltelefoner daglig er jo en skam. Har selv gått til anskaffelse av 3230 og mener bestemt at dette er det klart beste kjøpet i prisklassen rundt 3000, for en som er interessert i en telefon som kan mer enn bare å ringe. Uslåelig funksjonalitet og en underholdningsverdi telefoner som f.eks. Samsung D500 bare kan drømme om (takket være Symbian). Telefonen er ikke blant de kjappeste på markedet, men du overdriver tregheten noe så fantastisk at det blir helt latterlig å høre på. Spesielt siden du skal nevne det i hvert eneste innlegg du skriver. Eksempler: - Det tar 1 sekund og 58 hundredeler fra du står i standby til du kan begynne å skrive meldingen (hvis du bruker snarveien). - Det tar 40 hundredeler å åpne menyen. - Det tar 2 sekunder å åpne "kontakter". Hvis det er så fordømt vanskelig å takle disse hundredelene ekstra kan du jo starte alle progammer som "meldinger", "kontakter" etc. når du slår på mobilen, og gå tilbake til standby uten å lukke dem. Da starter programmene UMIDDELBART neste gang du starter de. Telefonen har 10MB minne, så det er ikke noe problem. En ting du ikke nevner er at Symbian-telefonen er blant de absolutt raskeste i navigering. Det er hovedsaklig åpning av programmer og andre avaserte prosesser som tar en smule lenger tid enn vanlige telefoner. Når programmet er startet er det raskere i bruk en de fleste andre telefoner klarer. (eksempel skriving av melding). Jeg har brukt Symbian det meste av tiden siden 3650 kom på markedet, og har absolutt ingen problemer med tregheten. Samme med min bror. Folk som har prøvd telefonene har aldri kommentert noe om treghet. Crazysteps, jeg ber deg så inderlig i å roe deg ned på drittkastingen av Symbian-telefoner. I innlegget du skrev 19/04/2005 : 19:30 forteller du jo alle at du aldri har eid en Symbian-telefon og tydeligvis ikke trykket nok på en til at du har grunnlag for å slakte de. En liten ting som kan nevnes er Nokia N-Gage. Den er absolutt på nivå med de fleste vanlige telefoner når det gjelder hastighet. Den er nemlig litt raskere enn 3650/6600/3230 osv. Så over til en kjapp vurdering av 3230 Postivit: + Perfekt størrelse + Fin og klar skjerm + Virker solid og god + Meget gode taster å skrive med/trykke på + Symbian + osv.. Negativt: - Ingenting nytt i forhold til 6600 som kan fås svært billig - Ikke stereo-mp3 - Litt små og harde valgtaster - Kunne gjerne vært litt kjappere (det er fremdeles ikke noe problem) - Det føles godt at tall-tastene bare er en liten plastmatte, noe som føles litt billig. - Personlig ser jeg ikke vitsen med joystick. Liker bedre navikey'en på 3650 og N-gage. - Ikke støtte for SD eller vanlig MMC - Menyikonene var litt kjipe (skikkelig bagatell, og er ikke noe problem å fikse ved å laste ned nye themes/programmer - bare litt rart at de ikke lager litt finere ikoner som standard) - Bruker lang tid på å vise bildet du har tatt etter at du har "skutt" (her er det snakk om å vise bildet -ikke ta bilde. Bildet er tatt straks kameralyden er avspilt). Konklusjon: Prisen tatt i betraktning vil jeg gi telefonen en 5'er. Tatt i betraktning at den faktisk er helt lik 6600 som kan fås langt billigere synes ikke jeg den fortjener en 6'er. Edit: Justerte karakteren ned fra sterk 5 til en vanlig 5'er. Legger ved noen bilder: Endret 20. april 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Må bare si at de bildene dere har til sammenlikning ikke er til særlig hjelp! Dere sammenlikner kun med P900(eller er det p910?) og T5100. Greit nok det, bare at begge modellene ligger i en prisklasse høyere. Dere kunne heller ha sammenliknet med modeller i samme prisklasse og tatt bildene fra flere vinkler enn skrått ovenifra. Likte ikke de bildene der. Hva med en sammenlikning med modeller som er rivaliserende? Bare sånne businessfolk som står og sliter mellom valget av 3230 og P910i. T5100 er grei nok, men som sagt ligger den over 1000kr høyere i pris og det er ikke mange ungdommer som punger ut såpass for en telefon. 3230 er ment som en ungdommelig versjon/et billigere alternativ til jobbtelefoner og symbianmodeller. Man har jo også SX1, men den er jo ikke så sprek i designert. Lenke til kommentar
mphones Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Lurifaksen, liker hva du sier Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 I dette tilfellet er 3230 en søpletelefon jeg ikke vil anbefale noen å kjøpe. At du jobber med salg av mobiltelefoner daglig er jo en skam. Min personlige mening om en enkelt modell har forsvinnende lite å gjøre med mine evner som selger. Bare idag, som har vært en stille dag i Tønsberg, solgte jeg 2 stk 6670 og 1 stk 3230 til tross for min personlige oppfatning. Den ene kunden som kjøpte 6670 spurte hva Symbian var og jeg svarte som sant er: Det er et operativsystem som gjør det mulig å legge til flere funksjoner om du senere har behov for det. Det gjør at telefonen blir en smule tregere, men mange syns ikke dette gjør noe. Deretter fikk kunden prøve telefonen og kjøpte den fordi det var så fine taster på den og den lå fint i hånda. Money in the bank! Crazysteps, jeg ber deg så inderlig i å roe deg ned på drittkastingen av Symbian-telefoner. I innlegget du skrev 19/04/2005 : 19:30 forteller du jo alle at du aldri har eid en Symbian-telefon og tydeligvis ikke trykket nok på en til at du har grunnlag for å slakte de. Ser ikke på det som drittkasting. Har jo sagt at det er et nyttig system for de som har behov for det, men jeg ser ikke den store nyttegraden for meg personlig. Som sagt mange ganger tidligere: Eneste nyttige tilleggsfunksjonen jeg hittil har sett er GPS, som jeg ikke vil ta meg råd til....ennå. Jeg har selvfølgelig ikke kjøpt meg en Symbiantelefon da jeg ikke er fornøyd med hastigheten på telefonene som innehar dette, på det nåværende tidspunkt. Øker Nokia prosessorkraften og reduserer størrelsen på telefonene er det godt mulig det blir aktuelt for meg å skaffe meg en telefon med Symbian. Den skal da ha en mye høyere følelse av kvalitet enn 3230 har, for den liker jeg absolutt ikke. Inntil de oppfyller mine krav til hastighet og mobilstørrelse må jeg da få lov til å ytre mine synspunkt, akkurat som alle andre her inne? Eller syns du amobil burde være forbeholdt de som elsker Nokia like høyt nå som de fleste fjortiser gjorde på 3310-tiden? (siste nokia jeg virkelig har vært glad i) Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Støtter Crazysteps i at 3230 er en dritt telefon med et MEGET billig preg. Føler ikke at jeg trenger å utdype dette noe mer, da alt er en selvfølge. Lenke til kommentar
genser Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Støtter Crazysteps i at 3230 er en dritt telefon med et MEGET billig preg. Føler ikke at jeg trenger å utdype dette noe mer, da alt er en selvfølge. Jeg likte din siste setning. Rett og slett genial. Hadde vært et nydelig forum om ingen trengte å utdype noe, fordi det var en selvfølge. Jeg synes det var en svært useriøs post fordi, nei, trenger ikke utdype det fordi det er en selvfølge. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Støtter Crazysteps i at 3230 er en dritt telefon med et MEGET billig preg. Føler ikke at jeg trenger å utdype dette noe mer, da alt er en selvfølge. Kan jo godt hende, siden de fleste som kjøper 3230 allerede er svorne Nokiafans, at dette er kvaliteten de er vant til. Ting SKAL liksom være litt plastikkaktig. Er en helt annen byggekvalitet på denne enn f.eks Samsung D500 eller Nokia 6670 for den saks skyld. 3230 er litt mer 6610/3200, altså telefoner med dårlige utskiftbare deksler. Og det er snodig da 3230 ikke har utskiftbare deksler. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 - Det tar 1 sekund og 58 hundredeler fra du står i standby til du kan begynne å skrive meldingen (hvis du bruker snarveien).- Det tar 40 hundredeler å åpne menyen. - Det tar 2 sekunder å åpne "kontakter". Det her er faktisk rimelig lang tid altså. 2 (!) sekunder å åpne kontakter f.eks. (virker faktsik lenger enn det også) På vanlige telefoner har du ikke en sjanse til å måle tiden engang. Du trykker på knappen og så er du der, uten ventetid Å bla seg inn og ut av menyer på en telefon som 3230 er et ork uten like om du ikke er vant til det. Om du har hatt Symbian i årevis så forstår jeg jo at det er akkurat hva du er, men det er få av deg i forhold til oss andre, for å si det sånn. Må bare beklage ovenfor alle som blir lei av dette "maset", men det går ikke an å teste en mobiltelefon i 2005 uten å trekke STORT for laber kvalitet og forferdelig treghet. Kvaliteten - fordi vi alle er klar over hvor mye feil det er på telefoner idag og hvor lite de tåler, i tillegg til at produsentene (spesielt nokia) gjør alt hva de kan for å snike seg unna alt som heter ansvar Treghet - fordi alt annet går fortere og fortere. vi lever i en tidsklemme og ingen rutineoperasjoner kan ta kort nok tid. Men så fort vi snakker om mobiler (som vi bruker så og si konstant og som alltid er med oss) så skal vi glemme alt det? Kun fordi man kan legge til et par ubrukelige funksjoner i tillegg til alt det andre vi aldri bruker? Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 At 3230 har sine svakheter er sant, at det er en drittmobil er jeg ikke enig i. Den har litt lav prosessorkraft og ikke stereo(?...!!), men jeg tror mange finner denne mobilen særdeles nyttig. Flesteparten av dagens brukere teller ikke sekunder på hvor lang tid en mobil bruker på å åpne "kontakter", tror heller de setter pris på brukervennlighet(intuitet) og et åpent system. Mobilen blir som en pc. Nokia har jo lenge levert de mobilene med mest feil på og det er kanskje prisen å betale for å være desidert størst på mobil, man må ofre noe for å kunne produsere og utvikle så raskt. Nå har Nokia de siste årene fått kraftig konkurranse fra Samsung, Siemens, og SE, og flere kommer til etterhvert, og da får man noe å sammenligne med, og Nokia blir "taperen. Nokia er mobilenverdens Telenor, og da leverer man de dyreste produktene fordi man kan. I det siste har imidlertidig prisene på mobilene deres sunket og de har fått kritikk for dårlig design. Alt dette tvinger Nokia til å skjerpe seg. Kritikk for mobiler med dårlig kvalitet har de fått i mange år uten å falle ned fra tronen, så hvorfor gjøre noe med det? Jeg syntes den er en artig mobil og et etterlenget produkt til mellomsjiktet. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Kritikk for mobiler med dårlig kvalitet har de fått i mange år uten å falle ned fra tronen, så hvorfor gjøre noe med det? For meg er det likegyldig om de bedrer kvaliteten sin eller ikke. Men et viktig poeng er at så lenge de opprettholder sin linje med lavkvalitetsmobiler så må også dette komme frem i tester av modellene. Man kan ikke bare overse det fordi det er slik Nokia er. Hjelper lite hvor fin og god telefonen din er om den slutter å fungere og produsenten nekter å følge norsk lov. Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Hjelper lite hvor fin og god telefonen din er om den slutter å fungere og produsenten nekter å følge norsk lov. Nokia har lært seg at den gjengse person skifter ut mobilen sin etter ca. 2 år. Derfor trenger de, strengt tatt, ikke å vare lenger. Husk at det er Nokia som nesten alene har skapt mobilmarkedet i europa, de har styrt det dit de vil ha det lenge. Nå begynner taket å glippe. Og bra er det! For meg er det likegyldig om de bedrer kvaliteten sin eller ikke. Det hørtes ut som om det kom fra en som i utgangspunktet har en negativ innstilling til Nokia, og det er jo ikke bra i salgssammenheng. Det bør jo være i din interesse at Nokia leverer bedre produkter som du kan selge og anbefale kunder? Nokia har jo flere ganger bevist at de vet hva de holder på med. En ting som ikke høres bra ut er å "slamme" Nokia hver gang en kunde vurderer en Nokia-mobil siden du i utgangspunktet er negativ til Nokia... man kan ikke bruke frasen: "Nokia var bedre før osv...", det vitner ikke om gode salgsprinsipper. Men som du sa, 3310 var en meget god mobil... Endret 21. april 2005 av Dinsdale Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Hjelper lite hvor fin og god telefonen din er om den slutter å fungere og produsenten nekter å følge norsk lov. Nokia har lært seg at den gjengse person skifter ut mobilen sin etter ca. 2 år. Derfor trenger de, strengt tatt, ikke å vare lenger. Husk at det er Nokia som nesten alene har skapt mobilmarkedet i europa, de har styrt det dit de vil ha det lenge. Nå begynner taket å glippe. Og bra er det! Hadde nå endelig Nokiatelefoner holdt så lenge så hadde vi nok ikke merket noe særlig til problemet. Dessverre så kommer det enormt mange tilbake og klager på sin Nokiatelefon i løpet av det første året. Modellene 3510i , 3200 og til en viss grad 6230 har vært forferdelige og de to førstnevnte har vi sett oss nødt til å avslutte salget av lenge før de ble utilgjengelige hos leverandør. Kan ikke drive mobilbutikk og få over halvparten av telefonene i retur. Det tar rett og slett for mye ressurser. Hittil har 60% av de solgte 3230'ene kommet i retur. Får håpe det bare var den forsendingen og at neste forsending er tipp topp. Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Du mener altså at nokia telefoner ikke holder i 2 år? Det er en kraftig overdrivelse mener jeg. Hittil har 60% av de solgte 3230'ene kommet i retur. Får håpe det bare var den forsendingen og at neste forsending er tipp topp. Og hva var galt med de som har blitt returnert? Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Er det ikke en annen råd hvor man kan diskutere 3230? I denne tråden skal man jo egentlig diskutere artikkelen, altså testen av 3230, gi tilbakemeldingerm pirke litt og slikt. Greit nok at dere sier at 3230 ikke fortjener karakter 6, men hallo? Dere har skjeia litt ut så innlegg jeg har skrevet hvor jeg kommer med kritikk av testen drukner i alle anklagene og påstandene. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Du mener altså at nokia telefoner ikke holder i 2 år? Det er en kraftig overdrivelse mener jeg. Hittil har 60% av de solgte 3230'ene kommet i retur. Får håpe det bare var den forsendingen og at neste forsending er tipp topp. Og hva var galt med de som har blitt returnert? Selvfølgelig holder de fleste i 2 år ved normal bruk. problemet er at 30% ikke gjør det. Hver av disse må på service 3x. Og sannsynligvis én av de gangene må vi ringe til NCC og få et referansenummer (da telefonen er utenfor garanti, men innenfor reklamasjonstiden). Blir latterlig mye ekstraarbeid. De telefonene vi har fått returnert har hatt følgende feil: Restarter seg selv når man rører mye på telefonen med kameraet aktivt. Skjermen blanker ut innimellom Sprakelyd for de i andre enden av samtaler. Henger seg opp Greit nok at dere sier at 3230 ikke fortjener karakter 6, men hallo? Diskusjon rundt produktet 3230 blir vel forsåvidt også diskusjon rundt testen. F.eks: At telefonen holder lav kvalitet burde blitt gjenspeilt i testen, noe det ikke gjør. Lenke til kommentar
genser Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Det er mye diskusjon rundt treghet og kvalitetsfølelse og 7610 vs. 3230 i denne tråden. Vil gjerne gi mitt synspunkt. Jeg har selv 7610, og er derfor vandt til dens nivå av kvalitet og hastighet. Prøvde i dag 3230 for første gang. Var bare 5 minutter, men jeg fikk likevel gjort meg et inntrykk. Først og fremst tastene: Jeg har lest fra deg Crazysteps at disse måtte presses nøyaktig rett ned for å funke. Jeg tenkte på dette når jeg prøvde mobilen. Jeg prøvde å presse tasten i alle mulige retninger. Uten unntak: Det funket hver eneste gang. Kvalitetsfølelsen synes jeg også var god. En størrelse som ikke er altfor liten, men OK, og en vekt som tyder på at den er ordentlig bygget. Hastigheten er så som så. Den er så vidt raskere enn min 7610. Dette kan uten tvil være plagsomt for noen, og det sier jeg ikke imot. Personlig er det ikke noe problem. Som sagt; Prøvde bare telefonen noen få minutter, men poenget er at jeg ikke kjenner meg igjen i "anklagene" om tastene og kvalitetsfølelsen overhodet. Lenke til kommentar
mphones Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Det er mye diskusjon rundt treghet og kvalitetsfølelse og 7610 vs. 3230 i denne tråden. Vil gjerne gi mitt synspunkt. Jeg har selv 7610, og er derfor vandt til dens nivå av kvalitet og hastighet. Prøvde i dag 3230 for første gang. Var bare 5 minutter, men jeg fikk likevel gjort meg et inntrykk. Først og fremst tastene: Jeg har lest fra deg Crazysteps at disse måtte presses nøyaktig rett ned for å funke. Jeg tenkte på dette når jeg prøvde mobilen. Jeg prøvde å presse tasten i alle mulige retninger. Uten unntak: Det funket hver eneste gang. Kvalitetsfølelsen synes jeg også var god. En størrelse som ikke er altfor liten, men OK, og en vekt som tyder på at den er ordentlig bygget. Hastigheten er så som så. Den er så vidt raskere enn min 7610. Dette kan uten tvil være plagsomt for noen, og det sier jeg ikke imot. Personlig er det ikke noe problem. Som sagt; Prøvde bare telefonen noen få minutter, men poenget er at jeg ikke kjenner meg igjen i "anklagene" om tastene og kvalitetsfølelsen overhodet. Det stusset jeg på å, satt å knota med tastene etter at han sa at tastene var så rare.. men fant ikke helt ut av hva han mente med det Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Det med tastene var det mest irriterende ved hele telefonen for min del, men siden det ikke var noe problem med den du prøvde er det mulig det kun var med den utgaven jeg hadde i hånda. Skal prøve telefonen på nytt når vi får inn nye (ja, det var jeg som solgte de vi hadde) Kvalitetsfølelsen gikk like mye på knirking i deksler, store synlige sprekker, dårlige taster, billig og barnslig design (Ser ut som en leketelefon) som problemene vi hadde med de første vi fikk inn. Så som sagt, skal ta en grundigere test av telefonen når vi får inn nye. Skal notere alle + og - og så kommer jeg tilbake emd min egen lille minitest. Viktig at ikke bare svorne Nokiafans og tidligere Symbianeiere tester denne telefonen opp i skyene uten grunn. (og ja, jeg lover at testen blir profesjonelt foretatt) Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Høres ut som om du har fått et parti "mandagmorgenmidtienkaldfebuardag-sending" med 3230 til din butikk Den har nok sine svakheter, men det høres ut som om dere tester forskjellige mobiler, så store kvalitetsforskjeller skal det jo ikke være.. Lenke til kommentar
tnese Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Hvis noen mener at nokiatelefoner varer i 2 år, så ta en kikk på bildet mitt...! Ser den nokiaen 2 år gammel ut? Bruker den daglig enda! 2 år... pøh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg