Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverk med kontroll over annen pc

Anbefalte innlegg

Eg lurer på om noen her kan fortelle meg korleis eg kan sitte opp ett nettverk der en pc kontrolerer en annen. sånn at du har full kontroll over den andre pcen..

har prøvd med ett program som heter Radmin men fikk d ikke til..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut i fra du har Windows XP.

Bruk remote desktop som finnes allerede.

på maskina du vil kontrollere må du legge inn din bruker og krysse av for at maskina skal kunnes fjernstyres. høgreklikk på min datamaskin og velg egenskaper, velg så fanen eksternt og kryss av nede på sida.

på den du skal kontrollere i fra starter du start -- programmer -- tilbehør -- kommunikasjon -- tilkobling til eksternt skrivebord.

Lenke til kommentar

jeg har ett lignende problem...

Hvis jeg vil fjernstyre maskinen min fra for eksempel skolen. Hvordan kan jeg da koble meg opp til den hjemme?

Å sette på remote desktop er jo greit nok. Men når jeg skal finne pc'en min hjemme fra skolen, hva er IP'n min?

Pc'n hjemme er i ett nettverk, men når jeg skriver inn IP'n til nettverket så finner ikke Remote desktop datan min. Det er vel 6, 7 datamaskiner på nettverket vårt.

Hva er IP'en min?

Lenke til kommentar

VNC er tingen. Gratis er det også. Last ned her: RealVNC.

I tillegg til det medfølgende Viwer-programmet har du også mulighet til å fjernstyre via Internet Explorer på port 5800. Skriv inn http://ip-adresse-eller-maskinnavn:5800. Den eneste vesentlige ulempen mede Web-interfacet jeg har merket er at æøå ikke fungerer.

Når det gjelder Remote Desktop (RDP) som følger med Windows er dette en slags "terminalserver-light-løsning". Jeg har brukt dette en del i support-situasjoner, og det er absolutt ikke det samme som å fjernstyre brukerens sesjon via f.eks. VNC. For det første mister brukeren skjermbildet på PCen som fjernstyres. Jeg har flere ganger oppleved at jeg har løst et problem via RDP og deretter fått brukeren til å logge på (lokalt) igjen. Dermed er problemet akkuart som før. Når jeg så logger på med RDP er ikke problemet der. I tillegg vil du også opplevet lokale printere på PCen du fjernstyrer dukker opp på maskinen du fjernstyrer.

Lenke til kommentar
jeg har ett lignende problem...

Hvis jeg vil fjernstyre maskinen min fra for eksempel skolen. Hvordan kan jeg da koble meg opp til den hjemme?

Å sette på remote desktop er jo greit nok. Men når jeg skal finne pc'en min hjemme fra skolen, hva er IP'n min?

Pc'n hjemme er i ett nettverk, men når jeg skriver inn IP'n til nettverket så finner ikke Remote desktop datan min. Det er vel 6, 7 datamaskiner på nettverket vårt.

Hva er IP'en min?

Hvis du har hjemmenettverk med router har du sannsynligvis private adresser (10x.x.x.x elller 192.168.x.x) på PCene dine. Private adresser routes ikke på internett. Du finner den offisielle adressen f.eks. her: http://www.minip.no/. I tillegg må du åpne i brannmur og sette opp NAT/PAT til den IPen du ønsker å kontrollere. Et problem er at den offisielle adressen din kan endre seg hver gang du kobler deg opp mot internet. Løsningnen på dette er f.eks. Dyndns eller liknende tjenester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...