ostenxx Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Kort oppsummert kan jeg si at maskinen restarter seg selv etter en stund med kabinettet lukket. Dvs. at skjermen plutselig blir svart, maskinen booter på ny og deretter følger feilsøking av systemdisk før den kommer inn i XP. Når det først har inntruffet, skjer det som regel på ny rett etter oppstart. Problemet oppstod etter at jeg kjøpte et integrert trådløst nettverkskort og et Audigy ZS- lydkort som jeg bytta ut med mitt gamle Hercules Digifire 7.1. I tillegg til dette skiftet jeg vifte på grafikkortet mitt. Jeg antok at årsaken måtte være for liten PSU, og kjøpte derfor ny: http://www.mamoz.no/produkt/SLC11037/Aspir...syning_Kit.html . Denne har 550 watt, mens den forrige bare hadde 300 watt. Men problemet ser ut til å være her fortsatt. Nå har jeg skiftet tilbake til orginalvifta på grafikkortet. Jeg har renset både gpu og vifte fri for gammel goop og la på nytt lag artic silver. Jeg har absolutt ingen problemer med grafikken på noen måte. Ingen artifacs i hverken os eller spill. Uansett, etter å ha skiftet PSU og fikset grafikkortvifta, låser maskinen seg av og til i stedet for å velge å restarte av seg selv. Dette skjer KUN med lukket kabinett. Med åpent kabinett funker alt bra. Er dere enige med meg i at dette dreier seg om et varmeproblem? Hva er det isåfall som blir for varmt? Om ikke, hva kan alt. årsak være? CPU holder seg på rundt 50 grader idle og 56-57 grader i full load. Boardtemp. står i SiSoft Sandra er 18 grader og Power/Aux temp. rundt 30 grader. Jeg kan ikke se logikken i at det er grafikkortet som er den komponenten som blir for varm. Jeg får ingen artifacs, og overklokker det ikke. Ellers har jeg overklokka min AMD XP 2500+ (barton) til 3200+, noe den har vært siden jeg bygde maskinen for 2 år siden. Volten på CPU'en har jeg alltid brukt å satt til 1,7, dessuten kjører 3200-minnet mitt på standard hastighet, ergo 11(muliplier)x200(Minnefrekvens). Dette har jeg alltid gjort, og har alltid fungert dønn stabilt. Jeg har bare 1 stk kabinettvifte, og det er en 80 mm i bakkant. Flere enn dette er det ikke satt av plass til i kabinettet. Noen som vet om en bra vifte som drar mye luft? Og hvordan bør jeg plassere viften? Bør luften blåses inn i kabinettet eller ut? Det er jo en vifte som blåser ut luft i PSU'en... Ble en lang tråd dette, men jeg vil bare at dere skal forstå i detalj hva som har skjedd/skjer. Kom gjerne med tips hva som spesifikt gjør maskinen ustabil og hvilken kjølevifte jeg bør bruke og hvilken retning den bør blåse lufta. Mvh. Øystein Endret 17. april 2005 av ostenXX Lenke til kommentar
rozon Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Har samme problem på boksen jeg jobber på nå. Vifta på chipset er gåen, og maskinen restarter seg en gang i døgnet - merkelig nok mens jeg er på jobb og ikke mens jeg jobber (?). Er dere enige med meg i at dette dreier seg om et varmeproblem? Hva er det isåfall som blir for varmt? Varme kan være en årsak. Sjekk alle komponentene enten med sånn kul infrarød temperaturmåler (eller annen temperaturindikator) eller til nøds med å kjenne med hånda rundt i kabinettet og finn hvor det er varmt. Jeg har bare 1 stk kabinettvifte, og det er en 80 mm i bakkant. Flere enn dette er det ikke satt av plass til i kabinettet. Noen som vet om en bra vifte som drar mye luft? Og hvordan bør jeg plassere viften? Bør luften blåses inn i kabinettet eller ut? Det er jo en vifte som blåser ut luft i PSU'en... Jeg mener det er best at vifta blåser inn i kabinettet. Da kan du sette på askens slags filter forran vifta og lufta inn i kabinettet blir renere. I motsatt fall vil undertrykk i kassen gjøre PC'en til en støvsuger som trekker inn støv fra alle kanter. Ble en lang tråd dette, men jeg vil bare at dere skal forstå i detalj hva som har skjedd/skjer. Kom gjerne med tips hva som spesifikt gjør maskinen ustabil og hvilken kjølevifte jeg bør bruke og hvilken retning den bør blåse lufta. Alt kan gjøre maskinen ustabil. Ting jeg har sett mange ganger er varme 'dingser' som CPU, GPU, chipset, minne, harddisker. Dårlige PSU der spenningen har dips som gjør power_good signalet går av. ESD som har skadet komponenter. Dårlig kontakt (varme utvider metall, og varmt/kaldt/varmt/kaldt får komponenter man ikke har rørt til å bevege seg - løsne komponenter og sette dem inn igjen). -- Rozon Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Ble en lang tråd dette, men jeg vil bare at dere skal forstå i detalj hva som har skjedd/skjer. Kom gjerne med tips hva som spesifikt gjør maskinen ustabil og hvilken kjølevifte jeg bør bruke og hvilken retning den bør blåse lufta. Alt kan gjøre maskinen ustabil. Ting jeg har sett mange ganger er varme 'dingser' som CPU, GPU, chipset, minne, harddisker. Dårlige PSU der spenningen har dips som gjør power_good signalet går av. ESD som har skadet komponenter. Dårlig kontakt (varme utvider metall, og varmt/kaldt/varmt/kaldt får komponenter man ikke har rørt til å bevege seg - løsne komponenter og sette dem inn igjen). -- Rozon Først og fremst takk for hjelpen Rozon. Jeg ble i går kveld relativt irritert da maskinen begynte en ny runde med restart. Dette inntraff først etter at den hadde stått på i et par timer og temperaturen begynte å ta seg opp i kabinettet. Løsningen på dette ble at jeg åpnet kabinettdøra og dermed sluttet restartene av seg selv. Men det ser ut som om temperaturmåleren for AUX/POWER måler tempen feil i og med at denne går opp når kabinettdøra står oppe. Da ligger den på rundt 34 grader, noe som er og blir for høyt. Har sjekket over alt- det er ingen løsne komponenter, ikke dårlig PSU eller skadete komponenter. Men noe blir for varmt, og jeg antar det er hele maskinen. Ergo må jeg får bedre kjøling. Det jeg rett og slett vurderer å foreta meg er enten å kjøpe en ny 80 mm vifte (kom hjerne med tips om en god en her), begynne med casemodding for å sette inn 120 mm's vifta som fulgte med PSU'en i sidedøra for å blåse luft inn i kabinettet eller rett og slett kjøpe nytt kabinett (som frister). Har dere forslag? Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Disse periodiske problemene er jo de verste å feilsøke. Det at du skrev såpass mye er flott, da blir det mye lettere å gi konstruktiv feedback. Først burde du jo sjekke om det å klokke ned CPU hjelper. To nye innstikkort vil skape mer varme i kabinettet ditt, og kanskje var din XP2500+ allerede skviset til det ytterste, slik at litt ekstra varme var alt som skulle til for a tippe over. Ellers ble minnebrikker nevnt, de har du kanskje to av, i såfall kan du jo kjøre maskinen med en brikke i gangen, og se om problemet er borte (lite trolig at begge brikkene er gåene samtidig). Harddisk er også noe som ofte gir problemer, kanskje er det du opplever signaler på at disken din begynner å ta kvelden. Har du en ekstra disk tilgjengelig er jo dette også mulig å sjekke ut. Som rozon sa kan det være nesten hva som helst. Grafikkortet er også en mulighet, har du tilgang til et annet kort, så prøv å skift. Sjekklista til rozon er veldig fin, den burde du følge opp. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Disse periodiske problemene er jo de verste å feilsøke. Det at du skrev såpass mye er flott, da blir det mye lettere å gi konstruktiv feedback. Først burde du jo sjekke om det å klokke ned CPU hjelper. To nye innstikkort vil skape mer varme i kabinettet ditt, og kanskje var din XP2500+ allerede skviset til det ytterste, slik at litt ekstra varme var alt som skulle til for a tippe over. Ellers ble minnebrikker nevnt, de har du kanskje to av, i såfall kan du jo kjøre maskinen med en brikke i gangen, og se om problemet er borte (lite trolig at begge brikkene er gåene samtidig). Harddisk er også noe som ofte gir problemer, kanskje er det du opplever signaler på at disken din begynner å ta kvelden. Har du en ekstra disk tilgjengelig er jo dette også mulig å sjekke ut. Som rozon sa kan det være nesten hva som helst. Grafikkortet er også en mulighet, har du tilgang til et annet kort, så prøv å skift. Sjekklista til rozon er veldig fin, den burde du følge opp. Jepp, men nå viser det seg altså at det er temperaturen som blir for høy med lukket kabinett. Nå har jeg kabinettet med åpent sidedør, og maskinen kjører helt stabilt. Jeg har etter oppgraderingene fått relativt mange PCI-kort+ ett AGP-kort. Disse sitter nå relativt tett og jeg kjenner at temperaturen her er relativt høy sammenlignet med "åpne" områder i kabinettet. Problemet med kabinettet jeg har nå er at det suger når det kommer til kjøling. Det er bare plass til en 80 mm vifte i kabinettet. Luften rundt tilleggskortene blir ikke skiftet ut og fører til økt temp. i kabinettet. I og med at maskinen fungerer med åpent kabinett er jeg rimelig sikker på at det hele skylles for høy temp. Jeg har vurdert mulighetene til å modde kabinettet, men i og med at jeg ikke har mulighet til å dra hjem for å fikse dette+ at kabinettet ikke egner seg for det, tror jeg at jeg innen rimlig kort tid kommer til å kjøpe meg nytt. Noen som har forslag her? Skulle helst vært et kabinett med plass for 12 cm vifter, og helst mange vifter. Ikke for dyrt. 6-700 kr. Endret 17. april 2005 av ostenXX Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Denne ser grei ut: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303823&cks=PRD Kan hende du får trøbbel med 12cm vifter i det. Endret 17. april 2005 av Del Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Denne ser grei ut:http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303823&cks=PRD Kan hende du får trøbbel med 12cm vifter i det. Står at det er en 12 cm innstallert i bakkant, og plass for en 8 cm foran. Hmm, er litt usiker på om det er nok. Kan hende jeg kjøper dette kabinettet: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=13496&side=1 Er litt usikker på om det er plass for 12 cm vifter i dette kabinettet, ser ut til at hardware.no og overklokking.no har to forskjellige meninger her... Eller har de testet to forskjellige utgaver? Endret 17. april 2005 av ostenXX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå