Gå til innhold

Er alle mennesker like mye verdt?

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kunne jeg drept mennesker. Hadde jeg sett en person voldta datra mi hadde jeg drept han uten å blunke. For da hadde han i mine øyne ikke livets rett. Men alikevel er han verdt like mye som alle andre! Dere må skjønne poenget der...

Nei, jeg skjønenr ikke poenget. Men utdyp gjerne, hva er en voldtekstmann verdt for deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mennesket har forskjellig verdi.

Han jæveln som stjal sykkelen min er garantert ikke like mye verdt som vaskedama i blokka.

I store samfunn som vi lever i dag kunne vi godt ha kvittet oss med en del mennesker som ikke er verdt en dritt. Dette være folk som bevist utnytter andre og gjør livet jævlig for oss som står på.

For meg kunne de opprettet et samfunn på Jan Mayen hvor folk som ikke hadde noe å tilføye felleskapet kunne fått dyrke sin egoisme og faenskap i fred.

Tenk så deilig å kunne gå fra bilen sykkelen uten å måtte sveise den fast til et anker for at den ikke skal bli stjålet. Tenk så deilig å kunne forlate hunden sin utenfor butikken uten å måtte bekymre seg over at den skal bli stjålet. Tenk så deilig å kunne la barnet sitt leke foran huset uten å måtte ha i bakhodet alle de syke jævlene som lever fritt i dette landet.

Om mennesket har lik verdi? No way

Lenke til kommentar

Nei, jeg skjønenr ikke poenget. Men utdyp gjerne, hva er en voldtekstmann verdt for deg?

For meg er han ikke verdt en dritt. Jeg hadde drept han uten å blunke hvertfall hvis det var dattra mi.

Men uansett det er en årsak til at han er syk. en årsak til at han ikke fatter det er galt. For meg kunne han og mange andre dødd. Selv ønsker jeg fiender mye vondt og jeg er proppful av hat og ser ned på mange. Jeg er spydig og slenger dritt til folk!

Men uansett hvordan det renges og vris på det er de mennesker de og! De er på en måte dårlige mennesker pga handlinger, men handlingene har kanskje en årsak. Uansett årsak eller ikke så er det synd på dem. Og verdt noe er dem. En kan ikke måle verdier etter handlinger(henviser til mitt første innlegg i denne posten). Noen er snille andre er slemme, sånn er det bare. Men min defenisjon (som er temmlig vanskelig å forklare) av menneske verd; så er alle like mye verdt!

Lenke til kommentar
Vi lever i Norge Bogan;)

Men vi har fortsatt kriminalitet

Forstår poenget ditt. vil bare frem ti lat allt har en årsak... Og det kommer helt ann på hvordan man definerer verdi. Inrømmer selv at jeg gjærne skulle sett mang en døds annonse med fryd.

Synes bare det er synd folk blir ødelagte og vokser opp så de blir som de blir.. Synes det er en trend som bare blir værre og værre.

Hadde en episode på toget i går hvor 2 18 åringer sitter å prater(skirker så alle skal høre det) Om at han var ute å fyre etc og at de hadde spolet opp og herja en golfbane og dreiv og kjørte og prøvde å ta scootere med døre og presse dem av veien. Om jeg hjar hatt så lyst til å gå bort å kline til noen på en stund vet jeg sannelig ikke... Hadde bare ikke de hatt mange venner kommende på neste stasjon hadde nok et par blåe øyne forlatt toget der... Hvorfor tenker jeg sånn når alle mennesker er like mye verdt? Jo fordi man høster som man sår!

Endret av Bogan
Lenke til kommentar
Mennesket har forskjellig verdi.

Han jæveln som stjal sykkelen min er garantert ikke like mye verdt som vaskedama i blokka.

I store samfunn som vi lever i dag kunne vi godt ha kvittet oss med en del mennesker som ikke er verdt en dritt. Dette være folk som bevist utnytter andre og gjør livet jævlig for oss som står på.

For meg kunne de opprettet et samfunn på Jan Mayen hvor folk som ikke hadde noe å tilføye felleskapet kunne fått dyrke sin egoisme og faenskap i fred.

Tenk så deilig å kunne gå fra bilen sykkelen uten å måtte sveise den fast til et anker for at den ikke skal bli stjålet. Tenk så deilig å kunne forlate hunden sin utenfor butikken uten å måtte bekymre seg over at den skal bli stjålet. Tenk så deilig å kunne la barnet sitt leke foran huset uten å måtte ha i bakhodet alle de syke jævlene som lever fritt i dette landet.

Om mennesket har lik verdi? No way

Klart det hadde vært greit og hatt et helt ikke-kriminellt samfunn, men det er hjernen dems som er mindre verdt og ikke dem...

Lenke til kommentar

For meg er han ikke verdt en dritt. Jeg hadde drept han uten å blunke hvertfall hvis det var dattra mi.

Men uansett det er en årsak til at han er syk. en årsak til at han ikke fatter det er galt. For meg kunne han og mange andre dødd. Selv ønsker jeg fiender mye vondt og jeg er proppful av hat og ser ned på mange. Jeg er spydig og slenger dritt til folk!

Men uansett hvordan det renges og vris på det er de mennesker de og! De er på en måte dårlige mennesker pga handlinger, men handlingene har kanskje en årsak. Uansett årsak eller ikke så er det synd på dem. Og verdt noe er dem. En kan ikke måle verdier etter handlinger(henviser til mitt første innlegg i denne posten). Noen er snille andre er slemme, sånn er det bare. Men min defenisjon (som er temmlig vanskelig å forklare) av menneske verd; så er alle like mye verdt!

Du motsier deg selv. Er han ikke verdt en dritt, eller er han verdt noe, eller er han verdt like mye som alle andre?

Greit nok at han er et menneske, har sin historie osv. Men å si at fordi han er menneske så har han verdi, er ikke noe svar på om alle menensker har lik verdi. Det er bare en dogmatisk påstand, og diskusjonen dreier seg nettopp om riktigheten av dette dogme.

Hvis mennesker har en absolutt og uforanderlig egenverdi, hva er denne verdien?

Lenke til kommentar

Du motsier deg selv. Er han ikke verdt en dritt, eller er han verdt noe, eller er han verdt like mye som alle andre?

Greit nok at han er et menneske, har sin historie osv. Men å si at fordi han er menneske så har han verdi, er ikke noe svar på om alle menensker har lik verdi. Det er bare en dogmatisk påstand, og diskusjonen dreier seg nettopp om riktigheten av dette dogme.

Nei i mine øyne vurderer ikke verdi, selv om det er mye/lite verdt for meg. Jeg kaster gjærne matpakka mi om jeg ikke vil ha, men for barn i afrika er den gul verdt.. Så hva er en matpakke verdt?

Det er et veldig abstrakt begrep og individuellt. Men sett at vi måtte offre 1000 stk fra norge. Ingen fikk lov å være frivillige: hadde da kun forbrytere og narkomane blitt valgt?

Slike holdninger om verdi skaper klassifisering av samfunnet, noe som er tragisk..

Jeg er etter deres defenisjon mindre verdt da jeghar brutt loven. Da jeg var fjortiss stjal jeg godteri i butikker. da jeg var 16 hadde jeg sex med ei på 15..

Er jeg mindre verdt?

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

Nei i mine øyne vurderer ikke verdi, selv om det er mye/lite verdt for meg. Jeg kaster gjærne matpakka mi om jeg ikke vil ha, men for barn i afrika er den gul verdt.. Så hva er en matpakke verdt?

Matpakken har ingen fast uforanderlig verdi, slik du hevder mennesker har.

Det er et veldig abstrakt begrep og individuellt. Men sett at vi måtte offre 1000 stk fra norge. Ingen fikk lov å være frivillige: hadde da kun forbrytere og narkomane blitt valgt?

En svært søkt situasjon som har flere problemer: For det første så er det en konkret gitt situasjon, et eventuelt svar på dette problemet kan ikke overføres tl å være allmenngyldig. For det andre så er det mange andre verdier som også spiller inn her. For eksempel verdien i å behandle mennesker med respekt.

Slike holdninger om verdi skaper klassifisering av samfunnet, noe som er tragisk..

Ahh.. så du forsøker å tilpasse terrenget til kartet. Du ønsker å definere mennesker som likeverdig, for å unngå de uheldige konsekvensene av å si at mennesker har foskjellig verdi???

Jeg er etter deres defenisjon mindre verdt da jeghar brutt loven. Da jeg var fjortiss stjal jeg godteri i butikker. da jeg var 16 hadde jeg sex med ei på 15..

Er jeg mindre verdt?

Mindre verdt enn hvem? For hvem?

Som med matpakka i eksempelet ditt, så vil din verdi endre seg i forhold til hvem som spør. For meg så har du ikke så mye mer verdi enn en hvem som helst. Kjæresten min har mye mer verdi for meg enn det du har. Men for dine nærmeste har du stor verdi, mens kjæresten min har mindre verdi for dem.

Hva noe ller noen er verdt er ikke absolutt. Det endrer seg med sammenhengen, akkurat som matpakka. I noen situasoner er du mye verdt, i andre lite. osv.

Og jeg vil hevde at voldtekstmenn, voldsmenn og forbrytere generelt har indre verdi for samfunnet enn den gjennomsnittlige lovlydige person, fordi de har en destruktiv effekt på samfunnet. De koster samfunnet resurser. Men det at de har en samfunsmessig mndre verdi, betyr ikke at vi kan drepe dem, eller gjøre hva vi vil med dem. Men det er ikke et resultat av deres verdi, men det er et resultat av vår egen etikk, og de rettigheter vi innrømmer andre mennesker, selv de verste drittsekkene.

Lenke til kommentar
For å si det sånn: Hvis jeg kom i den situasjonen hvor jeg måtte enten skyte en voldtektsmann eller skyte et uskyldig barn, da hadde det ikke vært et valg en gang.

Og hvis jeg kom i den situasjonen hvor jeg kunne reddet mannen som skulle senere kurere kreft ved å ofre mitt eget liv... Det hadde ikke vært et valg...

Jeg har bare skumlest tråden, men tipper at kanskje diskusjonen går litt rundt sånne utsagn som dette.

Syns det blir feil, sånn går det nemlig ikke an å tenke! Det er klart at du ville ha valgt å straffe en som gjorde noe galt og reddet barnet. Men livene deres er like mye verdt for det:

Sånne sammenligninger blir så vanskelige å tenke seg fordi det er så mye følelser involvert. Ditt (SteffyBoy sitt) liv er like mye verdt som han som kan kurere kreft, men i denne situasjonen føler du det er rett at du ofrer deg. Men hadde jeg vært din far, hadde jeg _aldri_ tatt en avgjørelse om å ofre deg om jeg så kurerte hele afrika for aids som ved et trylleslag. Dermed er ditt liv mer verdt enn alle i afrika til sammen, om vi tenker på den måten.

Derfor kan jeg mene at alle liv er like mye verdt:

Mennesker som "bare snylter" som du sier, vil du kanskje definere som mindre verdt enn noen som "gjør en innsats for fellesskapet".

Men om en slik snylter/kriminell e.l. plutselig slutter å være den dårlige personen han/hun var, og faktisk prøver å gjøre det rette (uten å nødvendigvis være til nytte for noen..), mener jeg at han/hun umiddelbart er like mye verd som en som hele livet har "bidratt til samfunnet".

Mao., uansett fortid eller tidligere handlinger mener jeg at to personer er like mye verd om de prøver å være gode personer.

Edit: For å ta et konkret og litt satt på spissen eksempel syns jeg f.eks. ikke at mor theresa sitt liv er det spor mer verdt enn en tidligere kriminell som har begynt et "nytt og bedre liv" sitt liv.

Og å ta avgjørelsen om hvem som skal dø av to uskyldige personer, en som har vært snill hele livet, og en tidligere kriminell, er helt umulig og altfor vanskelig å tenke seg... Det blir slik at personlige forhold vil avgjøre det. Men livene er like mye verdt :) Noe annet ville vel stride mot de fleste bud og normer? Har man søkt tilgivelse og blitt et nytt menneske starter man på null igjen.

Lenke til kommentar

Det som er så fint er at det ikke finnes noe fasit svar på dette.Jeg avgjør selv hvor mye verdt andre mennesker er. Ingen kan fortelle meg noe annet. Om jeg vil verdsette alle likt eller ikke, det er min sak. Om jeg foretrekker å verdsette en med blå sokker fremfor en med rød, så gjør jeg det.

Verdi er noe vi selv avgjør, derfor er det kun opp til oss selv.

Lenke til kommentar
Men livene er like mye verdt :) Noe annet ville vel stride mot de fleste bud og normer?
dogme n2 (gresk dogma, egentlig 'mening', av dokein 'mene', samme ord som I *dosere)

1 kirkelig læresetning d-t om rettferdiggjørelse ved tro

2 setning som en (uten bevis eller begrunnelse) går ut fra som sann

Kan noen komme med en ikke-dogmatisk begrunnelse for at alle liv er like mye verdt?

Lenke til kommentar

Hvis alle er like mye verdt, så ser jeg ikke annet enn en påtvunget middelmådighet som blir tredd over hode på individet. Den gemene hops tyranni, alle skal være konforme og ikke stikke seg for mye ut i den uformelige massen som nå engang menneskeheten kan sies å være.

Naive sosialistiske ideér er forlengst pasé, jeg kjøper ikke at vi alle er forskjellige utenpå, mens vi alle er like innenpå (verdt like mye). Ubrukelig barneskolelærdom, prentet inn i hodene på de små, så de lett kan bli grå og kjedelige.

Fra dag 1 så blir man dressert inn i en kultur, man lærer å "forstå", men egentlig så bøyer man seg og forgår.

Bare se på feminismen, noen vil gå så langt å kalle dagens samfunn ett matriarki, bare se på foreldreretten.

Likestilling er bare sludder, menn er best til noen oppgaver, kvinner til andre etc. Vi er så sannelig ikke like, vi er alle forskjellige og med det har vi alle en egenverdi.

Ps: Spissformulert, men jeg gidder ikke skrive en lang avhandling.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar

Alle mennesker er verdt like mye objektivt sett. Fra fødselen av er vårt eget liv det vi setter høyest og det finnes intet argument som tilsier at en person skal leve, mens en annen skal dø.

Subjektivt sett har mennesker verdi utifra den nytten jeg har av dem. Da rangerer min nærmeste familie høyste, deretter venner og kjent, så har vi gode kollegaer folk i arbeid i samfunnet, osv. Ukjente som bor i andre land har mindre verdi (en kineser som syr klærene jeg kjøper kan byttes ut med en annen, uten at jeg vil vite om det). Kriminelle er en trussel mot min velvære og scorer lavest av alle. Tilsvarende har mennesker verdi for samfunnet som helhet, og folkslag verdi for andre nasjoner.

Men jeg vil allikevel akseptere tanken om likeverd. Det er en holdning jeg selv og alle i samfunnet er tjent med. Uten den risikerer man å ligge hardt skadet, og det eneste de forbipasserende tenker på er de økte skatteutgiftene hjelpen vil føre til (eller i USA, faren for å bli saksøkt fordi man ikke er lege).

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Alle mennesker har ikke like mye verdi for hver av oss. Familien min er viktigere og har større verdi for meg enn noen av dere her.

Jeg tror også at de fleste kan være enige om at Moder Teresa hadde større verdi enn Hitler.

Ï forhold til sine handlinger, ja.

Men ikke i det at begge var et eksemplar av samme dyrerase på denne kloden.

Lenke til kommentar

Ok, ser det blir vinklet mye på kriminelle her, men hva med dette: Alle setter seg selv før andre (ihvertfall jeg ;) ) Derfor blir det naturlig for meg å sette mine nærmeste foran andre, og de som ligner meg foran andre osv.

Jeg setter dermed min egen rase og kultur høyere en andre. Såklart vil jeg det beste for min egen rase og kultur, mine barn vil antageligvis tilhøre samme fellesskap, og jeg vil føre megselv videre, ikkesant?

En annen ting: Hjerneskadede, altså sterkt rammede, som for eksempel Mongoloide, eller folk med CP. Der de verdt like mye som meg? Jeg synes ikke det. Jeg synes ikke de er mine likemenn, ikke like fullverdige mennesker som meg. Disse vil jo bare koste samfunnet penger og ressurser. Dette blir jo veldig mye et definisjonsspørsmål, men hadde det vært opp til meg skulle man lagt enkelte former for restriksjoner på barnefødsler med tilbakestående individer.

Lenke til kommentar
En annen ting: Hjerneskadede, altså sterkt rammede, som for eksempel Mongoloide, eller folk med CP. Der de verdt like mye som meg?

Rent samfunnsøkonomisk er disse menneskene en belastning. Men som jeg var inne på er det en verdi i samfunnet å ta vare på hverandre. Funksjonshemmede har kanskje liten verdi for deg, men stor verdi for sine familier. Nå er det sånn i det norske samfunnet at vi hjelper dem som trenger det til å få et verdig liv når de selv ikke er skyld i "belastningen" de påfører samfunnet. Slik var det ikke i f.eks. Nazi-Tyskland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...