Bogan Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Bogan: Veldig bra innlegg Kunne blitt en god artikkel egentlig om du jobbet mye med den som skoleoppgave (om du går på skole da) Er nok ferdig med skolen... Dro bare frem litt korte trekk, men takk. Jeg synes det er viktig å skille mellom hva DU setter pris på(verdifullt i dine øyne) Og faktiske rettighter og verdier alle mennesker på lik linje har. Er ikke slik at de som dere sier er mest verdt kommer inn på sykehus først, får bedre behandling etc. Selv ikke XXXXXXXX har rett til å komme først i køen til kino fordi noen foran han har begått kriminaliteter eller banner, alle har like mye rett til å se kinoen! (egentlig dårlig eksempel). Selv om du ikke er oppvokst i pappas swimingpool og derfor svømmefredighet som ei kråke, har du like mye rett til å svømme som en som har nettopp det! Endret 17. april 2005 av Bogan Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Selv ikke XXXXXXXX har rett til å komme først i køen til kino fordi noen foran han har begått kriminaliteter eller banner, alle har like mye rett til å se kinoen! (egentlig dårlig eksempel). Tja, tror du det? 1.Jeg vokser opp som en viss forum bruker. Får stappa tusenlapper opp i ræva og surfer gjennom livet med pappas mercedes og lommebok. Jeg får betalt den dyreste privat skolen og får masse penger av pappa for gode karakterer. Da jeg er ferdig har pappa så mange kontakter at jeg får en godt betalt og bra jobb med en gang Jeg vil bare legge til, at om det er meg det siktes til, får jeg for det første aldri penger av mama eller pappa ved gode karakterrer. Dette fordi min bror kommer til å slite mer med dette, da han har litt problemer. Fra farmor og mormor kommer det jo kanskje inn en hundrelapp, men ikke noen stor karakterbelønning. Heller ikke går jeg på den dyreste privatskolen. jeg går på en ikke-kommersiell privatskole sm er en av de billigste jeg vet om. Nok et eksempel på at dere misforstår og snur rundt på ting. Takk. Er ikke slik at de som dere sier er mest verdt kommer inn på sykehus først, får bedre behandling etc. Just asking; Kongen? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Er ikke slik at de som dere sier er mest verdt kommer inn på sykehus først, får bedre behandling etc. Just asking; Kongen? Han får sikkert behandlig fort fordi han er en viktig person for landet vårt, ikke fordi han er mer verdt. Egentlig blir også det galt synst jeg da.. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Alle liv er like mye verdt, uansett om det tilhører en hvit, farget, sort, asiat, tyv eller morder. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Alle mennesker er like mye verdt. Det er bare noen som ikke har gjordt seg fortjent til det.. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Alle mennesker er like mye verdt. Det er bare noen som ikke har gjordt seg fortjent til det.. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 [ Selv ikke XXXXXXXX har rett til å komme først i køen til kino fordi noen foran han har begått kriminaliteter eller banner, alle har like mye rett til å se kinoen! (egentlig dårlig eksempel). Tja, tror du det? Jeg mener det! 1.Jeg vokser opp som en viss forum bruker. Får stappa tusenlapper opp i ræva og surfer gjennom livet med pappas mercedes og lommebok. Jeg får betalt den dyreste privat skolen og får masse penger av pappa for gode karakterer. Da jeg er ferdig har pappa så mange kontakter at jeg får en godt betalt og bra jobb med en gang Jeg vil bare legge til, at om det er meg det siktes til, får jeg for det første aldri penger av mama eller pappa ved gode karakterrer. Dette fordi min bror kommer til å slite mer med dette, da han har litt problemer. Fra farmor og mormor kommer det jo kanskje inn en hundrelapp, men ikke noen stor karakterbelønning. Heller ikke går jeg på den dyreste privatskolen. jeg går på en ikke-kommersiell privatskole sm er en av de billigste jeg vet om. Nok et eksempel på at dere misforstår og snur rundt på ting. Takk. Sorry var tåpelig av meg og meg som driter meg ut. uansett, bruker ikke deg i eksempelet annet enn ved at man vokser opp i en rik familie. Det andre er laget og diktet opp(skole jobb etc). Eksemplet handler ikke om deg! Er ikke slik at de som dere sier er mest verdt kommer inn på sykehus først, får bedre behandling etc. Just asking; Kongen? Håpet du ikke skulle nevne det... Jeg synes det er feil, men sånn er det nå bare, bekrefter regelen"ingen regel uten unntak"" Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Orker ikke ta en lang avhandling. Jeg ville skutt dere lenge før kongen. Er hans liv verd mer? ikke opp til meg og bestemme, men han betyr mer for Norge og befolkningen som et nasjonalt symbol. Lenke til kommentar
acon Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Orker ikke ta en lang avhandling. Jeg ville skutt dere lenge før kongen. Er hans liv verd mer? ikke opp til meg og bestemme, men han betyr mer for Norge og befolkningen som et nasjonalt symbol. Kongen er viktigere for samfunnet enn de fleste andre, men ikke dermed sagt mer verdt. Dilemmaet er: En terrorist holder 2 unge jenter fanget. Det eneste terroristen ønsker er at du skyter kongen, så slipper han dem fri. Hvis ikke skyter terroristen jentene. Hvem er mest verd? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Flyttes til PRS-kategorien. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Orker ikke ta en lang avhandling. Jeg ville skutt dere lenge før kongen. Er hans liv verd mer? ikke opp til meg og bestemme, men han betyr mer for Norge og befolkningen som et nasjonalt symbol. Kongen er viktigere for samfunnet enn de fleste andre, men ikke dermed sagt mer verdt. Dilemmaet er: En terrorist holder 2 unge jenter fanget. Det eneste terroristen ønsker er at du skyter kongen, så slipper han dem fri. Hvis ikke skyter terroristen jentene. Hvem er mest verd? Man handler ikke med terrorister! Om noen må velges er det jentene. Ikke fordi de er mindre verdt, de er jo 2stk og kongen 1. men fordi terroristen gjør det, og ikke du du kan ikke drepe noen fordi du blir truet til det! Sier seg selv for meg. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Dette er et vanskelig spørsmål. I utgangspunktet er vel alle liv like mye verd. Et romansk gatebarn er like mye verd som president Bush i utgangspunktet. Så er det engang slik at et livs verdi før eller senere vil måles etter flere kategorier slik jeg ser det: F.eks: - Hvor mye du bidrar til felleskapet og hva du utretter. - Hvor mange som bryr seg om deg og hvor mye de bryr seg. Det vil si at hvordan ditt liv eller din død påvirker andre mennesker kan være en måte å måle din verdi. Samtidig er det nok av mennesker som dør alene uten at noen bryr seg. Rent objektivt har dette livet betydd mindre for folk enn paven sitt f.eks. Uansett vil jeg si at alle liv er like mye verd på enkelte måter, men som mennersker har vi lært oss å måle verdi etter visse kriterier og det gjør vi nok når det gjelder liv også. Det ble jo litt rotete dette her, men jeg mener å si at hvor mye et liv er verd egentlig avhenger av hvem som måler det. For meg selv er livet til min datter mer verd enn alle deres tilsammen. Helt ulogisk og moralsk forkastelig sikkert men slik er det. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Carnifex: Et veldig godt poeng, hvem her hadde ikke ofret 10 ukjente for sine egne foreldre/barn? I sånne situasjoner er det selvfølgelig personlig oppfatning som bestemmer, og da er vi alle partisk som fy. Men når det gjelder generellt, og hvem som har mer rett til å leve, så mener jeg at de som bidrar med noe er verdt mer enn de som ikke bidrar. De som får et valg om å gjøre enten noe bra for samfunnet eller noe dårlig for samfunnet, og velger det dårlige fordi det er lettere, er ikke like mye verdt i mine øyne. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Bra inlegg carnifex. Godt sagt Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 *stiller meg opp bak ryggen til sjefen Bogan* Lenke til kommentar
War Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) paven , en uteligger i sudan og en massevoldtektsmorder er like mye verdt. Det har ingen ting med handlinger å gjøre. Hadde jesus kommet til bake på joren nå ville han først ha gått bort til uteliggeren fra sudan og massemorderen før han hadde gått bort til paven. Endret 17. april 2005 av War Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 paven , en uteligger i sudan og en massevoldtektsmorder er like mye verdt.Det har ingen ting med handlinger å gjøre. Hadde jesus kommet til bake på joren nå ville han først ha gått bort til uteliggeren fra sudan og massemorderen før han hadde gått bort til paven. Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Haqndlinger bestemmer rett til å leve, ikke verdighet. Verdigheten er lik for alle hele tiden, handlinger bestemmer leverett. En som dreper har selv mindre rett til å leve, men er like mye verdt som et menneske som alle andre mennesker. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Haqndlinger bestemmer rett til å leve, ikke verdighet. Verdigheten er lik for alle hele tiden, handlinger bestemmer leverett.En som dreper har selv mindre rett til å leve, men er like mye verdt som et menneske som alle andre mennesker. Blir mange slike poster skal slutte nå. Men det du sier der er helt riktig!! Lenke til kommentar
farke Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Faen for en altruistisk grupperunk denne tråden er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå