Ulf Isaksen Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Bush fortjener ikke å leve, :!: Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 SteffyBoy: Noe som er viktig her er at hvordan folk oppfører seg har ofte med hva som har skjedd med dem før, særlig i barndommen. Så en person gjør kanskje noe fordi han hadde et levende helvete av en barndom. Og da så blir det på en måte: Verdt mindre fordi han hadde en dårlig barndom. Bare litt tanker og spekulasjoner.... Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Tja, så en unge født i et av de fattigere slumstrøkene i Afrika, uten noen sjanse for å bidra med noe som helst i samfunnet vil være mindre verdt enn en hjelpearbeider som donerer hele sitt liv til å hjelpe de personene..? Blir ikke det litt feil? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Jeg snakker om negative ytere. Og til barn-i-afrika-idéen: Det er ikke snakk om hvor mye bidrar målt i liter, det er snakk om innstilling og hvor mye man yter i forhold til hvor mye man kan yte. At den gutten gir halve risskålen sin til lillebroren er VIKTIGERE enn at jeg gir 2000kr til kirkens nødhjelp, fordi det er snakk om hvor mye man gjør i forhold til hvor mye man kan gjøre. Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 At den gutten gir halve risskålen sin til lillebroren er VIKTIGERE enn at jeg gir 2000kr til kirkens nødhjelp, fordi det er snakk om hvor mye man gjør i forhold til hvor mye man kan gjøre. Akkurat! Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Instilling vil også bli farget av oppdragelse. Igjen: Mindre verdt pga. dårlig opdragelse? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Jesus er verdt mest. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 HalTan's got it! Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Instilling vil også bli farget av oppdragelse.Igjen: Mindre verdt pga. dårlig opdragelse? Det er selvfølgelig en faktor, men mennesker som har levd gjennom det aller verste har likevel klart å komme seg vekk fra det, og blitt gode mennesker. Det er ikke en selvfølge at fordi man blir slått og voldtatt av stefaren så vil man selv slå og voldta andre. Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Separert-ved-fødsel-tvilling-forskning viser jo at når vedkommende blir eldre og eldre jo likere blir de hverandre såvidt jeg vet. Oppdragelse har heller liten virkning ser det ut som, men da er det jo seff ikke snakk om ekstreme omstendigheter. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Jesus er verdt mest. Feil. Jesus lùrte folk til å tru at han var verdt mest. Edit: Jeg må forandre litt på mitt utsagn her. Jeg kan ikke vite om det er feil eller ikke. Det er det ingen som veit. Jeg må presisere at dette er subjektivt. Endret 17. april 2005 av Skurupu Lenke til kommentar
andesam Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 prøvde ikke jesus å si at han var verd like mye som alle andre mennesker? Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Ikke alle er like mye verdt i mine besatte øyne. Endret 17. april 2005 av Bundy Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Nei , jeg klarer ikke å formulere tankene mine på en forståelig måte... Gidder ikke å fordype mer enn at jeg ikke mener mennesker er verdt like mye, alle kan ikke være enige uansett... btw. kjøper meg god samvittighet hos amnesty for 50kr i måneden Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Det finnest 2 typer mennesker, de som mener at alle er like mye verdt og de som ikke gjør det. De som ikke gjør det er minst verdt. For en filosof jeg er Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Det finnest 2 typer mennesker, de som mener at alle er like mye verdt og de som ikke gjør det. De som ikke gjør det er minst verdt. For en filosof jeg er Vel siden du favoritiserer de som ikke katekoriserer, så havner jo du i den siste gruppa selv da, er jo litt kipt Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Tar noen eksempler her. 1.Jeg vokser opp som en viss forum bruker. Får stappa tusenlapper opp i ræva og surfer gjennom livet med pappas mercedes og lommebok. Jeg får betalt den dyreste privat skolen og får masse penger av pappa for gode karakterer. Da jeg er ferdig har pappa så mange kontakter at jeg får en godt betalt og bra jobb med en gang. 2. JEg vokser opp med mor som er pille missbruker, far som drikker og slår meg sammt misbruker meg seksuellt av og til. Får ingen oppfølgning på skolen og de driter i hva jeg gjør. Jeg skjeier fort ut og henger med feil venner hvor vi hele tiden gjør dritt og overgår hverandre.. skolen går bare dårligere og dårligere og skulkes og utdannelsen går til helvette. Jobb er vanskelig å få når man er ung og for å ha penger til mat(noe som nesten ikke finnes hjemme da øl og sprit er pri 1) må jeg stjele i butikken for det er jo så enkelt og jeg er under kriminelle lavalder. Det går bra og videre fortsetter det. Senere får jeg en kjæreste og det blir mye krangling, selv om jeg hater vold pga barndommen tyr jeg til det hater å bruke det men må bruke det for å stoppe allt, bare klikker for meg da krangling kommer da jeg har et meget anstrengt forhold til det. Dette fører til at ingen damer vil ha noe med meg å gjøre... Så da sitter jeg alene ruser meg litt på div midler helt alene kun sosialen... Utrolig hva det gjør med hjernen å ikke ha kontakt med folk du blir helt gal. I vill pshykisk sykdom, narkotisk rus inviterer jeg nabojenta opp som jeg har hilst på noen ganger for så å være snill med henne. Hun er faktisk snill og søt tilbake og vil snakke med meg.. Faktisk blir jeg litt foreslket i henne selv om hun bare er 12 år og jeg 40. Dette gjenntar seg noen ganger og fristelsen blir for stor og jeg begynner å kjenne på henne og finner det veldig opphissende og tilfredstillende. kåtheten driver meg til vanvidd og overgrepet skjer... Det kommer frem i lyset og jeg må sone. I fengselet er ingen ting bedre da alle insatte vet om det og jeg lever under konstant frykt og null respekt... Da jeg kommer ut er kjøret med dop i gang igjen.. Jeg lever i skjul for familien hennes og plages av ekstrem angst... En dag oppsøker onkelen hennes meg og begynner å oppføre seg truende. Angsten forsterkes og jeg føler alle er ute etter meg. søvn er ikke mulig og oppdrive og nervene er i konstant spenn. Jeg skaffer en pistol for egen sikkerhet... Ble litt lang historie der så slutter den her, men dere skjønner tegningen. 3. Jeg har hele livet blitt frarøvet allt jeg har slått og underkuet. Søstra mi blir misbrukt. Og organisert kriminalitet hasjilerer med oss. Klarer å komme meg til norge. Etter som kårene jeg vokste opp i (østblokkland) aldri har vist meg hvordan et samfunn skal være eller oppførsel bør være aner jeg rett og slett ikke hvordan jeg ska te meg. SAmfunnet dømmer meg og det er ikke jobb å få. Havner i gjeng med flere med samme problem.. Men vi finner ut at enkleste måte å overleve på er å stjele. Folk har stjelt fra meg hele livet hvorfor kan ikke jeg da. Her har de jo og forsikring og å få en dom er jo ikke så ille hvis jeg får det da... Så jeg stjeler og plyndrer og langer litt dop... Selv ser jeg ikke noe galt i dette da det er mitt verdens bilde, og jeg gjør det for å overleve. Ble litt mye tilsammen dette, men her har jeg kort fortalt 3 situasjoner satt på spissen. Og selv om de gjør noe galt og blir sett på av andre mennesker som mindre verdt, så er de like mye verdt! uansett! Hva som for et menneske er verdifullt er individuellt, men det er ikke det samme som å sette en verdi på mennesker! Ingen kan si at 1,2 eller 3 er mer verdt enn hverandre. Men dere vil like noen av de bedre en andre og vil selvfølgelig de forskjellig her i verden, men dere kan bare ikke si at noen er mer VERDT en andre! Med utsagn som det tenker jeg på en katalog over ungjenter du kan kjøpe av mafiaen hvor det er forskjellig pris på dem etter utseende.. Åpne øynene deres og forstå litt! Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Det finnest 2 typer mennesker, de som mener at alle er like mye verdt og de som ikke gjør det. De som ikke gjør det er minst verdt. For en filosof jeg er Vel siden du favoritiserer de som ikke katekoriserer, så havner jo du i den siste gruppa selv da, er jo litt kipt Det er egentlig hele poenget Bogan: Veldig bra innlegg Kunne blitt en god artikkel egentlig om du jobbet mye med den som skoleoppgave (om du går på skole da) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Men etter dette har handlingene man utfører konsekvenser. Hvis du velger å mishandle småjenter, da er du mindre verdt. Hvis det eneste du som menneske har bidratt til denne verden er smerte og problemer, da har du mye mindre rett til å leve enn en som ofrer sin tid og sine resursser på å gjøre andre mennesker lykkelig. Er helt på linje med SteffyBoy jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå