Dorian Gray Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 En annen tråd gikk ganske OT fordi et sårt tema kom opp, den diskusjonen fortsetter vi her. Mener dere at noen mennesker har mer rett til å leve, evt er mer verdt? (ikke noe personangrep, ikke noe hets, kun argumenter, takk) Lenke til kommentar
Ulf Isaksen Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 mennesker som med vilje gjør livet surt for andre mennesker har mindre rett til å leve Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Vanskelig spørsmål. En kan ihvertfall slå fast at noen mennesker er "verdt" mer eller mindre for noen alt etter verdier, meninger, personlighet, osv... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Alle mennesker er like mye verdt. Punktum. Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Er nok enig med tor_erik der!! Alle mennesker er like mye verdt!! Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Er nok mye i det tor_erik sier; Men uansett så er jeg mindre verdt enn dere Lenke til kommentar
Ulf Isaksen Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 hvist eg svelger noe gull og kroppen på mirakuløst vis tar det opp. blirr eg mer verdt då? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Ja. Ingen har rettigheter som andre ikke har. Eller, sånn burde det ha vært, men er dessverre ikke. Samfunnet idag er sært. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Alle mennesker er født like, ingen skal ha mer eller mindre rett til skolegang, til å leve et lykkelig liv eller til å finne kjærligheten. Men etter dette har handlingene man utfører konsekvenser. Hvis du velger å mishandle småjenter, da er du mindre verdt. Hvis det eneste du som menneske har bidratt til denne verden er smerte og problemer, da har du mye mindre rett til å leve enn en som ofrer sin tid og sine resursser på å gjøre andre mennesker lykkelig. Det finnes så få mennesker her i verden som virkelig er god, og disse menneskene er virkelig mye verdt. For å si det sånn: Hvis jeg kom i den situasjonen hvor jeg måtte enten skyte en voldtektsmann eller skyte et uskyldig barn, da hadde det ikke vært et valg en gang. Og hvis jeg kom i den situasjonen hvor jeg kunne reddet mannen som skulle senere kurere kreft ved å ofre mitt eget liv... Det hadde ikke vært et valg... Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Ikke alle mennesker er like mye verdt. Mordere er ikke like mye verdt som vanlige folk, allikevel har de sitt liv de også, derfor blir det ikke riktig å hevne seg på dem med dødsstraff. Alle mennesker som ikke gjør livet bevisst surt for andre, er like mye verdt. Folk som Hitler, Stalin, Hussein, Bush, Castro , Bin Laden, osv. fortjener ikke å leve, de er ikke verdt noe. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 hvist eg svelger noe gull og kroppen på mirakuløst vis tar det opp. blirr eg mer verdt då? Nei, hjernekapasiteten din tilsier i såfall at du er mindre verdt Hehe, neida. Jeg har ikke tatt stilling til dette, så jeg vet ikke helt hva jeg mener om saken. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Er nok mye i det tor_erik sier; Men uansett så er jeg mindre verdt enn dere Tenker ofte slik selv faktisk.... Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Alle mennesker er like mye verdt. Punktum. Støttes. Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) Tah initial q: Kommer ann på hvordan du ser på det, sånn som med alt anna Endret 16. april 2005 av Carl M Lenke til kommentar
acon Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Hva vi snakker om er verdien av livet. Et liv er verdt mer enn alt på jord... et liv er verdt alt, ikke dermed sagt at alle bør dø for å beskytte en person. Alle mennesker har rett til å leve. Uansett hva de gjør, så har de rett til å leve. Hvis noen gjør noe galt, kan vi ta friheten ifra dem. Det jeg prøver å si at alle er like mye verdt. Uansett. Noen har høyere stillinger i samfunnet, og har gjerne en høyere betydning for samfunnet. Men det gjør han/hun ikke mer verdt enn de andre. De som med vilje gjør livet surt for andre, er det noe galt med. De klarer gjerne ikke å tilpasse seg samfunnet og dets krav. De havner utenfor, og trenger hjelp. Men det gjør dem ikke mindre verdt Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Alle mennesker er født like, ingen skal ha mer eller mindre rett til skolegang, til å leve et lykkelig liv eller til å finne kjærligheten. Men etter dette har handlingene man utfører konsekvenser. Hvis du velger å mishandle småjenter, da er du mindre verdt. Hvis det eneste du som menneske har bidratt til denne verden er smerte og problemer, da har du mye mindre rett til å leve enn en som ofrer sin tid og sine resursser på å gjøre andre mennesker lykkelig. Det finnes så få mennesker her i verden som virkelig er god, og disse menneskene er virkelig mye verdt. For å si det sånn: Hvis jeg kom i den situasjonen hvor jeg måtte enten skyte en voldtektsmann eller skyte et uskyldig barn, da hadde det ikke vært et valg en gang. Og hvis jeg kom i den situasjonen hvor jeg kunne reddet mannen som skulle senere kurere kreft ved å ofre mitt eget liv... Det hadde ikke vært et valg... Jeg er enig i alt du sier Steffy. Med untak av den siste uttalelsen. Jeg trur det er viktig å sette seg selv over alle andre. Selv ser jeg på meg selv som det mest verdifulle jeg har. Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Er enig med det du sa i den andre traden, Steff... Folk som yter for samfunnet, som bryr seg om andre, mener jeg er mer verdt enn f.eks. kriminelle (snakker mest vinningskriminalitet), etc... Folk med mye penger er ikke nodvendigvis verdt mer enn en alenemor med nok penger til at det savidt gar rundt med regninger og mat. Synes det har med hva man gjor for andre mer enn hva man gjor for seg selv. For a ta et eksempel fra bibelen: Alle har vel hort om den fattige damen som ga alle pengene hun hadde til kirkekassen. Rikfolka ga kirkekassen et mye storre belop enn hva den gamle fattige damen ga, men hun gav mye mer i den forstand at hun ga det hun eide, og ikke bare en liten brokdel. Den typen mennesker mener jeg er mer verdt enn 10 Mr. Bill Gates... Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Steffy har et poeng.. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Bare så det er klart: Jeg snakker ikke om verdi som at jeg er mer verdt enn de som ikke har like mye penger som meg. Jeg håper vi alle er enig i at det er latterlig. Her er det kun snakk om oppførsel og bidrag til samfunnet og verden rundt deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå