Gå til innhold

Bærbar PC og linux

Anbefalte innlegg

Trenger litt ettaljert installasjonshjelp i forbindelse med linux på en bærbar maskin

Maskinen har følgende spesifikasjoner:

Det er en IBM Thinkpad

486 DX4 100

24 mb ram

540 mb harddisk

Maskinen har 3.5" diskettstasjon

100/10 mb nettverkskort (PCMCIA)

Problemet er at jeg ikke har CDrom for installasjon via CD. Jeg har ikke mulighet for å koble maskinen til internett. Jeg har for lite ram til å sette opp en FTP server på en av de andre maskinene mine. (får feilmeldingen "Need at least 32 mb ram to install from internet")

Jeg vil helst ha følgende

Linux med ny kernel

X-windows (KDE og/eller GNOME)

Med nettverk og Multimedia programmer

Og en officeløsning.

er det noen som kan hjelpe meg med forslag på Linux Distroer og hvordan jeg installerer disse?

Liker å holde meg på Mandrake og Redhat lookalikes!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på en slik maskin vil du ikke kjøre Gnome eller KDE. du bør vel opp i 64MB RAM for å få brukt Gnome eller KDE på en god måte. på 16MB RAM blir en tynn vindusbehandler og X i seg selv nok.

hva har du egentlig planer om å bruke maskinen til?

Lenke til kommentar

Selve installasjonen er veldig grei, da du enten installerer via FTP (mener hvertfall redhat støtter dette) eller via NFS (så og si alle distr. støtter dette)

Jeg klarte med litt tweaking og få installert fra en samba share da jeg installerte slack for en tid tilbake siden, men dette er absolutt ikke en ønskelig løsning.

Jeg tror forresten den overnevnte løsninga di med office systemer, Xfree, ++ er litt i meste laget for en 540mbyte hd.

Lenke til kommentar

Jeg er fult klar over at denne maskinen min er i minste laget. Men det er det som er hele morroa. Jeg har prøvd med Windows 95 og office 97. Det gikk som forventet rett på ræva. Så tok jeg å rota litt i skapet mitt og fant Windows NT 4 workstation pakken min og installerte den. Det gikk litt bedre. Så tenkte jeg meg litt om. Jeg kom på at alle skryter av Linux og dets fantastiske hastigheter. Siden jeg bare har lagt inn en Linux SME server på en gigantmaskin jeg har stående, fant jeg ut at dette ville bli en skikkelig utfordring. For på den maskinen var det bare å sette inn CDen så var alt gjort. Takk for hjelpen så langt folkens!...

Gigantmaskinen min? Jo kan jo fortelle dere at er en Quad P3 med 4x700 MHz P3 prosessorer, 2 gb ram og 4x30 GB scsi U160 disker på15000 rpm... (hehe) Jeg fikk kjøpt en "gammel" maskin fra skolen jeg jobbet / gikk på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...