Remind Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Er det farlig å åpne en psu når strøm ikke er tilkoblet? Rekner med at det ikke er det, men ikke 100% sikker. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Det går nok bra, men skal du være ekstra forsiktig så la den stå i et kvarters tid uten strøm så kondensatorne får laddet ut. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Det går greit det! Ikke så farlig med power på heller, jeg har prøvd, fikk strøm og overlevde Lenke til kommentar
maze Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Ingen fare å åpne den uten strøm plugga i. Men vær litt forsiktig med å klå på dem plugget i da en smps psu som en stømforsyning til en pc er likeretter 230v noe som vil se at det ligger nærmere 300v dc oppi der. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Det kan ikke understrekes nok hvor farlig det er å leke med stikkontakten eller tilkobla utstyr. http://www.uib.no/isf/hms/2001q2/006693.html[/url] ']Ved kroppsgjennomgang av elektrisk strøm vil det alltid være etinngangssted og et utgangssted for strømmen. Ved strømgjennomgang i lungene og hjertet kan det foreligge indre forbrenninger med skader av lungevev som ikke alltid manifesterer seg umiddelbart. Det kan også bli forstyrrelser av hjertefunksjonen. Endret 17. april 2005 av perpyro Lenke til kommentar
rozon Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 For ikke å nevne at 30mA er dødlig dose... -- Rozon Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 30mA rett gjennom hjerte og jeg tror de fleste da er temmelig dævve... Selv har jeg klart å få 230 volt gjennom fingern, ingen god opplevelse, bra for min del at det ikke gikk fra en finger til den andre på andre hånda Beste er vel å respektere den strømmen man jobber med så går det vels om oftest bra Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Ofte holder det å "skru på" PC'n når strømmen er dratt ut. Da blir resterende spenning fort lada ut. Om du fremdeles er paranoid kan du lade ut alle kondensatorene manuelt med en motstand. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 å lade ut kondensatorer er alltid lurt, de kan levere stor strøm Jeg glemte å lade ut kondensatorene når jeg bygde forsterker i forrige uke, ingen moro opplevelse kan jeg si, 450 V på 2*220uF kondensatorer det kjennes godt (og jeg trur jeg hadde litt flaks) etter å ha stått i en dag er det fremdeles ca 20 volt på kondensatorene i den forsterkeren... en PSU lader seg sikkert raskere ut, men... Lenke til kommentar
MagE Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 skulle kjenne på den ene kjøleribba i PSU for noen dager siden, den stod på og jeg fikk et merklig (litt deilig) stot i fingeren. kastet den siden den var gammel som fy og kunne skade noen. skal ikke tatt oppi der mens den er på igjenn Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 skulle kjenne på den ene kjøleribba i PSU for noen dager siden, den stod på og jeg fikk et merklig (litt deilig) stot i fingeren. kastet den siden den var gammel som fy og kunne skade noen. skal ikke tatt oppi der mens den er på igjenn Tror nok at kjøleribbene er strømførende for det var av den jeg også fikk strøm! Fra ene kjøleribba på ene handa til HDD på andre handa Sunt? Tvilsomt... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Å få støt fra kondensatorer er på langt nær så farlig som å få i seg "live" 230V. Fra kondensatorer får man som oftest bare en puls i seg (kondensatorer har bare en viss mengde ladning i seg), og det er skjeldent man får den gjennom hjerte/lunger. I tillegg er det likestrøm, som erm indre farlig enn vekselstrøm. Skal du være sikker kan du bare måle med et voltmeter om det er spenning fremdeles. (Tror det var nevnt lengre oppe). Lenke til kommentar
Abel29A Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Støt fra kondensatorer er som regel ikke særlig farlig nei, men oi så vondt det kan gjøre Stun Guns bruker jo et batteri av kondensatorer som gir et støt på 50kV-750kV(avgir ca 30mA) - meget vondt, men altså ikke livsfarlig(som regel da). Når det er sagt - alt over 30mA er livsfarlig da - så å leke med PSU'er uten å vite hva man driver med er slett ikke å anbefale. Rådet ovenfor her om å plugge ut PSU'en og la stå en stund er et godt råd - ingen vits i å risikere en ordentlig karamell og det som værre er... Lenke til kommentar
MagE Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 skulle kjenne på den ene kjøleribba i PSU for noen dager siden, den stod på og jeg fikk et merklig (litt deilig) stot i fingeren. kastet den siden den var gammel som fy og kunne skade noen. skal ikke tatt oppi der mens den er på igjenn Tror nok at kjøleribbene er strømførende for det var av den jeg også fikk strøm! Fra ene kjøleribba på ene handa til HDD på andre handa Sunt? Tvilsomt... tviler jeg på. for på den andre ribba i samme PSU var det ikke strøm. det er heller ikke slik i noen andre PSU'er jeg har "tatt på" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå