Gå til innhold

Himmelen, helvete og skjærsilden

Anbefalte innlegg

Har lurt på en liten ting.

Man blir liksom oppdratt til å tro at hvis man er snill, så havner man i himmelen, men er man fæl, havner man i helvete.

Jeg mener at jeg har lært på skole at skjærsilden var et sted hvor folk ble brent, helt til de var renset for sine synder, før de dro til himmelen.

Tar jeg feil hvis jeg sier at helvete er skjærsilden og at alle tilslutt havner i himmelen, eller er skjærsilden og helvete to forskjellige ting... eller eksisterer skjærsilden i det hele tatt :dontgetit: ?

Ikke kjeft hvis jeg skriver mye feil her.... KRL er liksom ikke min sterkeste side

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen kristne mener at de som tror på jesus går til himmelen og de anddre til helvete

Noen mener at alle til slutte kommer til himmelen

Noen mener at gud vil dømme når du kommer om hvor du går...

Mange retninger innen kristendommen(antar at det er den du snakker om)

Lenke til kommentar

skjærsilden var vel noe de trodde på i middelalderen. Jo mer synder du hadde, jo verre var den.

Edit:

skjærsilden,  purgatoriet, iflg. den rom.-kat. lære en lutringsprosess som de frelste sjeler må gjennomgå før oppstandelsen. Et viktig trekk ved s. er at pinen kan forkortes ved sjelemesser og egne el. andres gode gjerninger. Læren om s. stammer fra middelalderen.

Edit2: http://en.wikipedia.org/wiki/Purgatory

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Skjærsilden var ifølge kirkens lære et sted hvor de sjelene som hadde syndet, men ikke begått noen dødssynder, ble brent rene. Et slags midlertidig helvete. Ved å betale avlat kunne man kjøpe seg fri/korte ned tiden i skjærsilden.

”Når pengene i kisten klinger, sjelen ut av skjærsilden springer!”

Sier vel det meste om motivene for denne "læren" ;)

Endret av Zyklon
Lenke til kommentar
Man blir liksom oppdratt til å tro at hvis man er snill, så havner man i himmelen, men er man fæl, havner man i helvete.

Det du sier her er MEGET interesannt. Har lest en del C.S. Lewis. Og det har fått meg som han til å spørre spørsmålet hva er godt og ondt? hva er det å være snill og slem?

Hvorfor bruker vi ordene der?

Hvorfor sier vi at vi lever i en ond verden? Vi er jo en del av den, hvorfor skal vi si at verden er ond? Da må vi jo ha noe å sammenligne det med, finnes det da en perfekt morallov? Hvorfor har vi den moralloven i bakhodet hele tiden? Det er ikke bra nok, det skjer masse ondt i verden! Hvordan kan vi si dette? Hvordan kan vi si det er ondt! Vi må jo ha noe "godt" å samenligne det med. En standard.

En fisk tenker aldri WOW, her var det vått, så hvorfor skal vi si det? At her var det dårlig, når vi er en del av det, som fisken er en del av den bløte verden.

Vi må underbevisst vite om noe bedre, vi må ha et sammenlignings grunnlag.

Det må finnes noe perfekt!

hmm, bare en liten,enkel laaang og innviklet tanke :roll:

Lenke til kommentar
Ifølge professor i teologi Jacob Jervell vart Dante si skildring av Helvete ei stor ulykke for kristendommen.

I bibelen vart det me no omtalar som Helvete, omtala som Gehenna. Det var ein stinkande søppelfylling nær Jerusalem, der det også vart brent barnelik. Sylfest Lomheim, som er direktør for språkrådet er opptatt av språket i Bibelen, og er konsulent for det norske bibelselskapet. Han fortel at då kristendommen skulle innførast i Noreg, var det om å gjera å ikkje innføra for mykje nytt på ein gong. Difor tok ein kjende ord og gav dei nytt innhald. Slik var det med jul og slik var det med Helvete.

Helvete var Vikingane sitt dødsrike, der kjerringa Hel regjerte. Men det var ikkje mykje eld og svovel der.

- For vikingane var det straff nok å ikkje få lov til å slåss, og det fekk dei ikkje i Helheimen.

Helvetet er på det næraste avskaffa i offisiell teologisk samanheng, men ordet lever i beste velgåande i samfunnet. I avisene les me om alt frå julehelvete til turisthelvete, Og ikkje minst som banning er Helvete "populært".

Sylfest Lomheim meiner ordet helvetet egnar seg særs godt til baning på grunn av bokstavkombinasjonen, som gir ein saftig h, med ein lang vokal etter seg, slik at ein kan ta retteleg i, når ein seier det, Heeeeeelvete!

Bare å taste inn jervell+helvete på Google for de som vil lese mer...

og til de av dere som nå tenker at Lucifer har først vunnet når han har overbevisst menneskeheten om at helvete ikke finnes og at det er ingen objektiv ondskap.... sier jeg bare at det får være måte på med analitet.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er tror du på Gud, og er snill, så kommer du til himmelen, er du slem og tror ikke på Gud kommer du til Helvete, tror du ikke på Gud kommer du til Helvete(i de fleste kilder, tror du på Gud og er slem så kan det variere(men man ender nok opp i Helvete.

Skjærsilden var noe Dante fant opp, det er ikke akseptert av teologer, mytologer eller demonologer(kort sagt, det er vranglære, slik som Atomskall-modellen til Niels Bohr).

Helvete er ikke dekket dekket av flammer i motsettning til hva de fleste tror.

Ordet Helvete kommer ikke bare fra Hel, det kommer også fra Hades og mange andre ting, og Hel hersket i Helheim, ikke Helvete.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest noe særlig på dette her, men det er "7 circles", hvorav den 5 er byen Dis, og i den 7'ende bor Lucifer osv. osv.?

Tror jaggumeg jeg skal låne meg litt fin middeladersk litteratur på dette emnet, for det virker morsomt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest noe særlig på dette her, men det er "7 circles", hvorav den 5 er byen Dis, og i den 7'ende bor Lucifer osv. osv.?

Tror jaggumeg jeg skal låne meg litt fin middeladersk litteratur på dette emnet, for det virker morsomt.

Det er Den Guddomelige Komedien av Dante Alighieri, men han hadde rett i at Helvete ikke er dekket av flammer.

I Den Guddomelige Komedien så er det 9 sirkler i Helvete hvor forskjellige syndere kommer;

1: Limbo - De ugudelige gode

2: Luxuria - De begjærlige

3: Gula - De forslukne

4: Plutus - De fortapte og grådige

5: Styx - De vredfulle og dystre

6: Dis - Heretikere

7: Phlegeton - De voldelige, blasfemere, sodomitter og usikrere

8: Malebolge - De bedragerske, skadelige og panderere

9: Cocytus - De forrederiske

Men Helvete som er beskrevet in Dante´s Inferno er ikke det egentlige Helvete, og du har rett i når du sier at Helvete har syv nivåer, det har 7 nivåer slik som Himmelen, mitt syn på Helvete er;

1: Gehenna

2: Dis

3: Duma

4: Gaol

5: Belial

6: Abaddon

7: Sheol

Har ikke helt bestemt hvor synderne går hen. Lucifer er Keiser over Helvete og Satan er Overherre og Djevelen.

Ja gjør det du, men det er ikke mye tekster i seg selv som har slike ting men; Kong James' Bibel, Dødehavsrullene, Pseudomonarchia Daemonum, Storgrimoaren, Malleus Maleficarum, Dictionnaire Infernal, Solomons Testament og Solomons Mindre Nøkkel er de beste bøkene.

Men fag sånn som demonologi er kule saker, jeg anbefaler det sterkt, og litt mytologi også.

Lenke til kommentar

Det du sier her er MEGET interesannt. Har lest en del C.S. Lewis. Og det har fått meg som han til å spørre spørsmålet hva er godt og ondt? hva er det å være snill og slem?

Hvorfor bruker vi ordene der?

Hvorfor sier vi at vi lever i en ond verden? Vi er jo en del av den, hvorfor skal vi si at verden er ond? Da må vi jo ha noe å sammenligne det med, finnes det da en perfekt morallov? Hvorfor har vi den moralloven i bakhodet hele tiden? Det er ikke bra nok, det skjer masse ondt i verden! Hvordan kan vi si dette? Hvordan kan vi si det er ondt! Vi må jo ha noe "godt" å samenligne det med. En standard.

Denne standarden kalles en etikk.

etik'k -en (gresk ethikos 'sedelig') morallære normativ e- etikk som gir normer for riktig og god livsførsel / deskriptiv e- etikk som beskriver morallivets ytringsformer, metaetikk

Dersom du har en etikk så har du normer for hva som er riktig og godt.

Handlinger som strider mot etikken er det motsatte av riktig og godt, galt og ondt.

Moral er å følge etikken, selv i situasjoner der det er lettere eller bedre for seg selv å gjøre det motsatte.

Amoral blir da å leve uten noen etikk eller moral. Ikke noe er ondt, og ikke noe er godt. Ikke noe er riktig, og ikke noe er galt.

Lenke til kommentar
Forøvrig tror bare 1 av 11 kristne i Norge på helvete.

Noe som bare viser at folk tror det de vil tro uansett.

If you believe in the light, it's because of obscurity.

If you believe in joy, it is because of sadeness.

If you believe in God, then you have to believe in the Devil.

Lenke til kommentar
Forøvrig tror bare 1 av 11 kristne i Norge på helvete.

Noe som bare viser at folk tror det de vil tro uansett.

If you believe in the light, it's because of obscurity.

If you believe in joy, it is because of sadeness.

If you believe in God, then you have to believe in the Devil.

Vel, det finnes jo ting som folk rett og slett ikke kan tro på, ganske enkelt fordi det er ikke mulighet for det.

Tror de fremdeles på det er de rett og slett dumme.

Lenke til kommentar
Skjærsilden var ifølge kirkens lære et sted hvor de sjelene som hadde syndet, men ikke begått noen dødssynder, ble brent rene. Et slags midlertidig helvete. Ved å betale avlat kunne man kjøpe seg fri/korte ned tiden i skjærsilden.

”Når pengene i kisten klinger, sjelen ut av skjærsilden springer!”

Sier vel det meste om motivene for denne "læren" ;)

de gjorde en bra business i allefall da :innocent:

Lenke til kommentar
Skjærsilden og helvete tilhører vel katolsk kristendom? Forøvrig tror bare 1 av 11 kristne i Norge på helvete.

Skjærsilden er katolsk lære, Helvete er allmennlære for Kristendom og Katolisisme

Skjærsilden var noe Dante Alighieri fant opp, han var Katolsk, Kirken tok det opp i sinn lære, ergo er det vranglære.

og til de av dere som nå tenker at Lucifer har først vunnet når han har overbevisst menneskeheten om at helvete ikke finnes og at det er ingen objektiv ondskap.... sier jeg bare at det får være måte på med analitet.

Vel det er fint og flott men, Lucifer er ikke Djevelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...