Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router som IP-server på LAN?

Anbefalte innlegg

Hei! :D

Skal arrangere LAN neste helg og det kommer 60 stk.

Jeg har tenkt å kjøre automatisk IP, men har ikke server enda,

så jeg lurer på om jeg kan bruke en vanlig router med 100 DHCP klienter på LAN'et til å dele ut IP'er til folk.

Eller vil det være helt for j***** tregt?

Og som ett tillegsspørsmål, når jeg har skaffet meg en server, hvilket OS burde jeg ha, for kun å sende ut IP'er?

Og ca. hvor mye RAM burde den ha?

Takker for alle svar!

Mvh. SacrefiZer :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sa du lite, jeg mener 60 stk da..

Skal det gå fint...?

Snakker med noen som skulle prøve det der for ei stund sia, de sa at det gikk uber tregt, men de kunne ha en uber gammel router og da :yes:

Takk for svar! :D

Mvh. SacrefiZer :cool:

Edit: skriveleif

Endret av SacrefiZer
Lenke til kommentar

60 stk. skal gå bra.

DHCP-serveren har primært som oppgave å dele ut IP-adresse, gateway og nettmaske. Den gir også ut en lease tid på IP-adressen. Det er utrolig lite data som sendes og lite som skjer på DHCP-serveren. Når man først har fått adressen så har man den så lenge maskinen er på nett. Rebooter den maskinen så kontakter den DHCP-serveren igjen (og spør evnt. om å få samme adressen dersom lease-tiden ikke er ute og den er ledig) og får den informasjonen dne trenger og kontakter den ikke før ved neste reboot elelr neste behov for ny IP.

Evnt. så kan du sette opp en Linux-burk e.l. som DHCP-server, men skal ikke være noe behov for det. DHCP-server kan man forresten kjøre på de aller fleste operativsystem. Kjører du f.eks. Linux med kun DHCP så trenger du minimalt med både prosessorkraft og RAM.

Lenke til kommentar

Skal man lære Linux (og har god tid) så vil jeg annbefale [1]Gentoo. Dersom man vil ha en distro som man lett finner informasjon om på nettet så vil jeg anbefale [2]Debian (kanskje Sarge som er testing utgaven av Debian). Er du ute etter en distro som er veldig enkel å installere og som er veldig lett å skjønne så annbefaler jeg [3]Fedora eller [4]Mandriva(tidligere Mandrake). ...og en som er bra som desktop som er i vinden om dagen.... [5]Ubuntu. Sistnevnte vil jeg ikke annbefale som noe serverdistro.

Så....har du tid....Gentoo...Er du tøff...Debian....eller om du vil ha det litt enklere.... Fedora/Mandriva.

[1] www.gentoo.org

[2] www.debian.org

[3] fedora.redhat.com

[4] www.mandrivalinux.com

[5] www.ubuntulinux.org

PS! Det finnes helt sikkert like mye meninger om dette som det finnes Linuxdistribusjoner, men dette er ihvertfall min erfaring. :)

Lykke til og velkommen som Linuxbruker.

edit: skriveleifer...norsk er et vanskelig språk :D

Endret av net-rom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...