toreriise Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Jeg har ca 100 portrettfotoer som jeg skal ha beskært til samme størrelse, er det noe program som lar meg gjøre dette på en enkel måte? Slik at jeg slipper å sitte å måle på hvert enkelt? Har forsøkt PS CS uten å få det til. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Bruk Advanced Batch Converter hvis du ikke klarer det i CS: http://www.ivanview.com/Advanced-Batch-Con...review1410.html Lenke til kommentar
toreriise Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Det var ikke et batch-prgram jeg var ute etter; mer slikt som dette: -Jeg definerer en forhåndsbestemt cropstørrelse -Jeg kan bruke denne på alle bildene, slik at alle blir i samme størrelse. Det vil si at det skal ikke gjøres i en batch, men jeg skal selv sitte å velge utsnittet på hvert enkelt bilde. Må da finnes et program som kan gjøre dette.. Evt kan noen forklare meg framgangsmåten i PS Lenke til kommentar
mestR Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Du bruker selection tool og den øverste meny linja velger du fixed size og så angir du størrelsen du vil bruke...så klikker du engang på bildet og markeringen vil måle størrelsen du har angitt...så kan du kopiere og trykke ctrl + n og trykke ok det nye bildet er autosize det bilde som ligger i utklippstavlen din. så limer du det inn og lagrer...dette er riktig nokk en omfattende prosess... men det var det beste jeg kom på.... Lenke til kommentar
andm Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Jeg har ikke prøvd det selv, men er ikke dette fullt mulig med Photoshops innebgyde makrofunksjon? Du spiller inn handlingene, og så kan du uføre handlingene automatisk på de øvrige bildene ved å spille av makroen? Lenke til kommentar
Pest^N Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Hei toreriise! Dette er svært enkelt i Photoshop CS. Jeg har ikke testet om dette går i eldre versjoner, men det tror jeg også! Du trenger kun å gjøre to ting; 1. Opprette en action som gjør det du ønsker, hva det enn måtte være! 2. Kjøre denne action automatisk rettet mot en bestemt folder, der bildene dine ligger. Du gjør følgende: Punkt 1: Åpne ett eksempelbilde i photoshop som du kan bruke når du skal lage en action. Trykk deretter på actions i photoshop, og velg CREATE NEW ACTION. Gi den ett navn og velg en funksjonskey (F2-F12). Trykk på RECORD. Utfør nå det du ønsker på bildet, f.eks funksjonen crop - og ingen ting mer, ikke lagre eller gjør noe som helst mer! Det du nå gjør etter å ha utført f.eks crop, er å trykke på STOP knappen. Du har nå fått en action med valgt hurtigtast. Det du nå ønsker er å gjøre denne action mot en folder og eventuellt alle underfoldere. Dette gjør du slik: Punkt 2: Velg File -> Automate -> Batch... Velg settet som du la actionen i, og velg funksjonskeyen. Under source, velger du FOLDER. Trykk på CHOOSE og velg mappen du har bildene dine i. Huk av på følgende bokser: SUPPRESS FILE OPEN OPTIONS DIALOG og SUPPRESS COLOR PROFILE WARNINGS. Under Destination, velger du igjen FOLDER, og trykker på CHOOSE..., her velger du destinasjon hvor du ønsker du nye endrede bildene dine skal ligge. Så kan du velge File Naming, f.eks document name, eller 2 digit serial number, eller noe sånnt. Når du trykker på OK, oppretter photoshop de nye bildene dine med den action du har valgt i valgt folder! Lykke til! Mvh, Robert Endret 17. april 2005 av Pestilence Lenke til kommentar
Drake Ramore Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Jeg har ca 100 portrettfotoer som jeg skal ha beskært til samme størrelse, er det noe program som lar meg gjøre dette på en enkel måte? Slik at jeg slipper å sitte å måle på hvert enkelt? Hva med det lille programmet JPEGCrops : "JPEGCrops is a Windows program, created for preparation of a batch of images for printing. It provides lossless cropping with fixed aspects using jpegtran." Lenke til kommentar
toreriise Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Takker og bukker for all hjelp! Skal forsøke meg på den "Action" funksjonen i CS :!: Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Det vil si at det skal ikke gjøres i en batch, men jeg skal selv sitte å velge utsnittet på hvert enkelt bilde. Må da finnes et program som kan gjøre dette.. Evt kan noen forklare meg framgangsmåten i PS Bruk Crop tool preset med ønsket sluttstørrelse i Photoshop CS. Trenger ikke å bruke Action da du selv sier at du vil velge hvor i bildet utsnittet skal tas fra i hvert tilfelle. Lenke til kommentar
Pest^N Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Det vil si at det skal ikke gjøres i en batch, men jeg skal selv sitte å velge utsnittet på hvert enkelt bilde. Må da finnes et program som kan gjøre dette.. Evt kan noen forklare meg framgangsmåten i PS Bruk Crop tool preset med ønsket sluttstørrelse i Photoshop CS. Trenger ikke å bruke Action da du selv sier at du vil velge hvor i bildet utsnittet skal tas fra i hvert tilfelle. Han har 100 bilder... spar mannen for å gjøre dette manuellt på hvert bilde! Du har ingen funksjon i photoshop for å automatisere crop-tool preset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå