toreriise Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Jeg skal lage et oversiktsbilde av alle som jobber på arbeidsplassen min, ca 100 stk. Ønsker å legge disse inn i et stort bilde med bakgrunn, for så å legge inn bilde av hver enkelt. (passbilder). Finnes det noe program som gjør dette ganske enkelt? Jeg har forsøkt contact sheet i PS CS, og det var ikke rette tingen. Trenger å få plassert de litt som jeg ønsker, altså avdelingsvis. Er det noen som har tips på hvilket program jeg kan benytte? Vet jo at de som driver fotobutikker må ha ett eller annet program for å gjøre dette lettvint. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Photoshop er for å redigere hvert enkelt bilde og sørge for at de møter de fotografisk krav til kontrast, farge og skarphet. For å lage et dokument bruker du enten: Illustrator Indesign PageMaker Quark Express Av andre allternativer har du i office pakken: Word Publisher Om det finnes et eget program som tar 100 bilder og legger dem i en grid og lager en PDF fil av det til å sende til trykking vet jeg ikke om. Men ikke utenkelig at et firma som tar klassebilder osv har noen autmatiserte prosesser. AKIRA Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Hvis du kan helt matematisk bestemme hvor hvert bilde skal stå, anbefaler jeg å bruke picture package i CS. Jeg har brukt det endel til slikt, men da bruker jeg excel til å lage malen. Malen er en tekstfil som ligger under "....photoshop/presets/layouts" og har en syntax som er godt beskrevet i en readme-fil der. Eksempel: du har 100 bilder fordelt på 3 avdelinger med 25, 35, og 40 ansatte. Du bestemmer marger, og minste avstand mellom enkeltbilder og grupper. Så regner du ut egnet bildestørrelse og posisjoner til alle bilder, og kopierer alle koordinatene til malfilen. Jeg gjør dette ofte, så jeg får excel til å skrive malfilen også, men det krever litt mer arbeid. Spørs om det er slik du vil gjøre det, men jeg hadde nok ihvertfall prøvd. Lykke til. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 (endret) Jeg har også lagd såkalt "mosaikk" av småbilder. Se f.eks. dette: http://www.itk.ntnu.no/studenter/kyb2007/b...side_mosaic.jpg Tror jeg brukte "mosaic creator" eller noe i den duren. Et eget gratisprogram.. (egentlig ikke det du spurte om, men et tips) Ellers har du fått gode råd fra de andre her. Endret 18. april 2005 av anderfo Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Angående det siste mosaikkbildet der: Tenkte på bildet av George Bush satt sammen av masse aper som det var så mye snakk om for noen måneder siden. hva slags program bruker man til å lage slikt? Altså hvor det lyse i huden lages av apebilder som er generlet lyse og det mørke i bildet av mørke bilder osv. EDIT: Var vel litt som det her Endret 21. april 2005 av Crazysteps Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Det fungerer glimrende med "Mosaic Creator" ihvertfall (det var det programmet jeg brukte). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå